Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
Självfallet lyssnar jag i denna konflikt inte på Stor-Ryssars historieskrivning. Men jag tyckte Nord-Irland var en bättre jämförelse. Men att inte lyssna på Stor-Ryssars är för mig en precis lika självklar sak. Jag försöker leva som jag lär även i denna konflikt och litar faktiskt allra mest på en nationalistisk Ukrainare i sin rapportering om kriget. Han tål sanningen och försöker rapportera ut den. Sådana människor som han finns inte många av på vår jord. Hans hjärtas ligger dock hos det ukrainska folket och just det har jag inte något som helst problem med.
Du har inte rätt i beskrivningen av mig.
Sedan tycker jag personligen att tillhör man ett folk som ligger i väpnad konflikt med ett annat så är det väl inte så märkvärdigt hemskt att känslorna far iväg?
Men däremot kan man faktiskt begära lite mer av folk som står utanför. (Jag kominternbarn och den andre en finlandsvensk i Sverige som lever bland svenska "nationalister"/nazist-Natovurmare.)
Nu vet jag inte vad du menar med kominternbarn. Barn av ett internationellt kommunistisk parti, styrt från Moskva.
Du inser att dagens Ryssland inte är kommunistiskt längre, även om den sovjetiska maktkulturen finns kvar.
För mig spelar det ingen roll. Vad Ryssland har gjort är oförlåtligt.
Från början ett försök att stjäla land och naturresurser och en tro att man skulle "befria" sina egna. En idé om att ukrainare var samma folk och egentligen ville vara ryssar. På samma sätt som en slavägaren som tror han älskad av sina underkuvade slavar. När det inte visade sig vara så, utan man såg ryssen som den förtryckare han alltid har varit, förbyttes det i hat mot dem. Nu försöker de underkuva dem igen med stöveln i nacken. Krossa döda, mörda skriker man hatiskt rakt ut i rysk tv.
Precis som Hitler har man försökt utöka sitt rike på bekostnad av andras liv. Allt för att självförhärliga sig genom att trampa ned på andra. Nu när man skulle krossa sitt eget Polen efter att stulit land från Georgien, gick man på pumpen och kan inte själva se att kriget man för är orättfärdigt från alla aspekter. Men varje liv som tas i Ukraina, oavsett vilken sida, är Rysslands fel. Det finns inget sätt att rättfärdiga det.