2022-11-20, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Rysk olja kostar 40 dollar fatet att ta upp.
Resten är förtjänst, din idiot.

Vad har det med saken att göra. Förklara istället hur Ryssland är en vinnare på att Europa/väst ger dom fingret och att de får sälja billigare till Kina och Indien.
Citera
2022-11-20, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Att Ukraina kan bli beskjutna med kryssningsrobotar från Svarta Havet är nog bland de minsta problemen landet har just nu.

Din lösning på det problemet är nog väldigt väldigt dyrbar för Ukraina - jag tror omöjlig. De som kan ge dom sådana resurser och har dem vill inte ge dem till Ukraina och jag tror vad som hänt på senaste tiden gör att de ännu mindre vill det. Misstroendet mot ukrainas regering och Zelenski verkar nu växa på alla håll - inte minst i väst. Om "givarländerna velat kunde de gett Ukraina robotar med sådan räckvidd men det har de inte. Inte utan skäl!

"Misstroendet mot ukrainas regering och Zelenski verkar nu växa på alla håll - inte minst i väst." Skriver du.

Det är ju en ren lögn. Stödet för Ukraina är stort från väst och insatserna mycket höga. Var tar du dina uppgifter ifrån?
Pravda?
Citera
2022-11-20, 15:05
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Hej på dig Ivan. Jag bor i Sverige så jag kan berätta och behöver inte gå på magkänsla.
95% hatar eller ogillar Ryssland starkt. Alla är överens om att Putin är farlig och ond och vi hoppas att han försvinner snart.

Har du källa på det?
Citera
2022-11-20, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kapitel ett var väl avnazifiering etc?

Javisst, du har rätt. Mycket om det I början.
Citera
2022-11-20, 15:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Om du går på din magkänsla. Hur många procent av svenska medborgare upplever du 1 hatar ryssland över allt annat 2 ogillar ryssland lite bara 3 bryr sig inte om det här bråket så mycket? Känns som att väldigt många tillhör grupp 3...

Jag tror många börjar tröttna på det här grälet mellan Ukraina och Ryssland.

Jag behöver inte gå på min magkänsla. Som jag tidigare visat på i tråden. 94 procent av svenskarna hsr en negativ/,mycket nrgativ syn på RySSland. Bara polacker, amerikanare och kanadensare hsr en mera negativ syn på RySSland.

https://www.pewresearch.org/global/2022/06/22/ratings-for-russia-drop-to-record-lows/

Gäller även högerextremister. Stödet för RySSland och Putler hos SD har rasat och ligger nu på under 10 procent. Positiva utgör bara 3 respektive 2 procent.

https://www.pewresearch.org/fact-tank/2022/09/23/among-european-right-wing-populists-favorable-views-of-russia-and-putin-are-down-sharply/ft_2022-09-23_russiaputin_03/

Så ur den synvinkeln så slösar du bort din tid här! Du får nog fiska på AfS eller NMR:s nätforum. Men jag tvivlar på att det ens där finns något starkt stöd för den ryska cancersvulsten! Möjligtvis hos Sveriges Kommunistiska Parti, dvs Stalinisterna, (fd KPML(r) ) kan det finnas stöd för RySSland.

Slava Ukraini!
Citera
2022-11-20, 15:08
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ryssarna har flyttat trupper från den fronten för att de inte anser att där behövs så många och starka för att försvaras. Den bedömningen har aslla med något förstånd förstått.

Att Ukraina håller kvar anfallsdugliga trupper vid den fronten där det absolut inte finns någon större ruisk för rysk offensiv kan betyda två saker. De planerar offensiv eller de har inte logistik att flytta dem. Jag tycker allt pekar på det sistnämnda men vi får se och du väntar duig nu plötsligt inte heller att ukrainarna skall gå till anfall.

Ja visst: De kan väl ta igen sig och ha lite lugnt en perieod och vila ut sig. Ryssarna drog sig tillbaka utan nämnvärd strid så det kan ju knappast varit så tröttsamt för de ukrainaska trupperna? Eller menar du det?
Har dom logistik att flytta dit dom, kan de förstås flytta tillbaka dem. Dom fanns inte där före, så de har inte så att säga fastnat där. Att ryssarna inte klarade att hålla Kherson, då de inte kunde underhålla sina soldater, är helt klart. Men om de inte klarade av det, vad är det som säger att de klarar av det nu. Deras försvarslinjer är lika långa som på andra sidan som de inte kunde hålla. Har de försvagat försvarslinjerna nu, är de ännu mer sårbara. Sen har vi problemet med ren dumhet och någon som helst militär plan, mer än att gräva ned sig och tokanfalla småbyar i Donbas, utan att knappt vinna en meter. Våg på våg av döda.
Som en nyinryckt ryss sa, de skickar grupp på grupp, men ingen kommer tillbaka.
Citera
2022-11-20, 15:09
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ett äkta gubbgräl är vad det är. Farbror Putin vs Farbror Zelensky. Nu får dom skärpa sig och gå vidare med sina liv pronto. Omvärlden har inte tid med det här längre. Folk tröttnar snabbt på gubbgräl. Det här kommer nog att rinna ut i sanden, som alla gubbgräl gör.
Du förminskar det faktum att Putin-Ryssland invaderat ett betydligt mindre grannland och begått fasansfulla övergrepp mot den Ukrainska civilbefolkningen. Ukrainska frihetskämpar slåss inte bara för sitt lands gränser utan för själva överlevnaden av den Ukrainska kulturen. Om Ryssland vinner kriget kommer Ukraina som stat att förintas, det har ryssarna själva förklarat. Det är alltså inget "gräl" som kommer att "rinna ut i sanden". Det är en kamp på överlevnad, från Ukrainas synvinkel. Från Putin-Rysk synvinkel är det enbart barnslig narcissism som ligger bakom. Så många döda ryssar, för något så urbota dumt.
Citera
2022-11-20, 15:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Haha, fan roligast idag! Avancerad tillverkning, tillgång till och montering av diverse komponenter som elektronisk utrustning, kullager osv spelar ingen roll alltså. Bara man har en jävla massa stål så fan kan man spotta ut stridsvagnar!

Är det bara begåvningsreserven som håller på Ryssland?

Databrickor i all ära, men stål är huvudingrediensen än idag i stridsvagnar

Och vill man kan man nog smuggla tillräckligt med databrickor till 1000 stridsvagnar i en lastbil, en enda lastbil. Montera och justera det klarar de också av.
Citera
2022-11-20, 15:18
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag behöver inte gå på min magkänsla. Som jag tidigare visat på i tråden. 94 procent av svenskarna hsr en negativ/,mycket nrgativ syn på RySSland. Bara polacker, amerikanare och kanadensare hsr en mera negativ syn på RySSland.

https://www.pewresearch.org/global/2022/06/22/ratings-for-russia-drop-to-record-lows/

Gäller även högerextremister. Stödet för RySSland och Putler hos SD har rasat och ligger nu på under 10 procent. Positiva utgör bara 3 respektive 2 procent.

https://www.pewresearch.org/fact-tank/2022/09/23/among-european-right-wing-populists-favorable-views-of-russia-and-putin-are-down-sharply/ft_2022-09-23_russiaputin_03/

Så ur den synvinkeln så slösar du bort din tid här! Du får nog fiska på AfS eller NMR:s nätforum. Men jag tvivlar på att det ens där finns något starkt stöd för den ryska cancersvulsten! Möjligtvis hos Sveriges Kommunistiska Parti, dvs Stalinisterna, (fd KPML(r) ) kan det finnas stöd för RySSland.

Slava Ukraini!

Jag tror att dom flesta svenska känner stor sympati med både Rysslands och Ukrainas befolkning. Dessa båda grupper är det synd om. Det är bråkstakarna och rågubbarna Putin och Zelensky som är det stora problemet här. Deras gubbgräl orsakar andra ett stort lidande.
Citera
2022-11-20, 15:21
Medlem
Citat:
Ett äkta gubbgräl är vad det är. Farbror Putin vs Farbror Zelensky. Nu får dom skärpa sig och gå vidare med sina liv pronto. Omvärlden har inte tid med det här längre. Folk tröttnar snabbt på gubbgräl. Det här kommer nog att rinna ut i sanden, som alla gubbgräl gör.

Varför kallar du Rysslands våldtäkt av Ukraina för ett gubbgräl?
Citera
2022-11-20, 15:22
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Databrickor i all ära, men stål är huvudingrediensen än idag i stridsvagnar

Och vill man kan man nog smuggla tillräckligt med databrickor till 1000 stridsvagnar i en lastbil, en enda lastbil. Montera och justera det klarar de också av.

Det är inte helt så lätt att bara gå in och montera lite "databrickor" i stridsvagnarna. Ryssarna beräknas ha en produktionskapacitet på 600 strv/år 2021. Jag tror inte det är stålet som är flaskhalsen ens utan sanktionerna. Men det är intressant hur lite artiklar det finns i västliga tidningar om ryssarnas industriella kapacitet och deras möjligheter att skala upp den - eftersom det är helt avgörande. Jag tror det inte, men tänk om där rullar ut 1000 T-14 Armata år 2024. Kan inte helt uteslutas.
Citera
2022-11-20, 15:22
Medlem
Citat:
Kryssningsrobotar tror jag knappast alls avfyras från Krim. Alltså de avfyras från långt håll, olika håll och tar oförutsägbara banor mot målet.

Ja visst. Ukraina håller kvar trupper i Cherson, vad jag tror anfallslämpliga förband, vid Dnepr. Det kan man tolka olika och det känns som ryssarna tolkar det på ett annat sätt än du. Du skall nog titta på kartor över området på vägen till Krim innan du fantiserar iväg. Du skall dessutom läsa lite militärhistoria för många och liknande krigsmål har funnits tidigare.

I går verkar mindre hopar rysslandsvänner gått ut på gatan i Odessa, jag tror faktiskt de har varit mycket små, och det är ett litet tecken i tiden. Det har väl inte förekommit sedan februari att folk gett sig ut på gatan i Ukraina för att visa sådant? Minns du att det varit sådana demonstrationer och myndigheter/polis inte stoppat? Poliserna på plats igår verkar ju inte velat stoppa Rysslandsvännerna.

Ukraina är demokratiskt och det är alltså tillåtet att demonstrera hade det hänt på Rysk ockuperat
område hade dom varit torterade och avrättade nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in