2022-11-20, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Du menar att ni skulle kunna mula er genom Öresund eller Store Bält innan? - Nu har ni totalt förlorat den militära strategin - Hela Östersjön är länder som hatar dig.

Hoppsan!! Jag är mycket anti-Ryssland. Jag vill bara framhålla att varken Sveriges eller Finlands flotta är tillräckligt starka för att kunna hota Ryssland.

Vi har en del bra ubåtar och patrullbåtar, några korvetter, det räcker inte alls.

Jag har blivit mycket anti-Ryssland på grund av detta onödiga och brutala krig.

Danmark och Norge har mer till havs.
Citera
2022-11-20, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, kina har en hel del medelkomplex elektronik. Men om Kina exporterar mycket sådan till RySSland, så riskerar Kina selundära restriktioner ifrån väst. Då kan inte längre Kina importera den mest avancerade elektroniken, främst ifrån USA och Taiwan. Sådan elektronik behövs för att underhålla t.ex de maskiner som används av Kina för att bygga medelkomplex elektronik. RySSland är en liten exportmarknad för Kina och man vill därför inte förlora de stora exportmarknadena USA och EU.

Så, även, fast Kina skulle kunna exportera kretsar till de rySSka maskiner som tillverkar den rySSka 90-nm elektroniken och även fast Kina skulle kunna tillverka kretsar till t.ex ryska kryssningsmissiler, så gör man inte det pga rädsla för sekundära sanktioner ifrån väst.

Instämmer till fullo att RySSland sitter rejält i skiten!

Här det senaste ifrån Joe blog. (Efterfrågan minskar nu för rySSk fordonsindustri).

https://youtu.be/BIGUHYob_YY

Helt rätt analys, Kina har en svår balansgång framöver. Jag är övertygad om att de inte kommer att kliva över gränsen
Citera
2022-11-20, 22:14
Medlem
Citat:
Hur tycker dessa stats krafter om att staten Ryssland har förlorat 50 % av sin kapacitet på grund av ledaren Putin?

Dom är nog mycket oroliga, man har ju skrivit till Duman. Det var kommunpolitiker i St Petersburg och Moskva. Jag har inte hört något sedan, man vågar liksom inte (ännu) utmana diktatorn som har information om alla. Och väldigt många som går i hans ledband.

Jag tror det kan utvecklas och bli riktig opposition skall vi gissa på april--maj och att Ryssland måste göra eftergifter, stora eftergifter när Putin har fallit.
Citera
2022-11-20, 22:17
Medlem
Borgmästaren i St Peter vill väldigt gärna prata med mongolhärskaren Putin.
Citera
2022-11-20, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Dom är nog mycket oroliga, man har ju skrivit till Duman. Det var kommunpolitiker i St Petersburg och Moskva. Jag har inte hört något sedan, man vågar liksom inte (ännu) utmana diktatorn som har information om alla. Och väldigt många som går i hans ledband.

Jag tror det kan utvecklas och bli riktig opposition skall vi gissa på april--maj och att Ryssland måste göra eftergifter, stora eftergifter när Putin har fallit.

Tror inte det det tar så länge. Om 1-2 månader när de mobiliserade är nästan utplånade och de måste få fram ännu mer kanonmat, med ännu sämre utrustning kommer protesterna komma igång på allvar.
Citera
2022-11-20, 22:19
Medlem
Det har talats om spetsteknologi i Ryssland inom rymdfarten men det beror ju på att Sovjetunionen satsade oerhört och man fick fram effektiva motorer till sina raketer. Man hade onekligen vissa genier som Glujko och Korolev och Nikita Chrustjov var en anhängare av att bygga raketer till militären.

Så det är ett arv.

Ryssland har inte lyckats förvalta detta arv. Man har inte ens lyckats med någon automatiskt färd till Mars till 100% utan det har fungerat dåligt. Man lyckades med automatiska stationer till Venus.

Men man har tappat detta arv. Korruptionen i Ryssland är hemsk och det saknas pengar. Vi är kanske lite off topic här men jag vill bara framhålla att Ryssland tappar mark hela tiden medan Kina bygger upp framtidsteknologier delvis med hjälp av Väst. Ryssland gör sig omöjliga nu.
Citera
2022-11-20, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Tror inte det det tar så länge. Om 1-2 månader när de mobiliserade är nästan utplånade och de måste få fram ännu mer kanonmat, med ännu sämre utrustning kommer protesterna komma igång på allvar.

Jag hoppas du har rätt men allting är så trögt i Ryssland. Jag tror på att maj månad blir kritisk för den ryska politiska ledningen.
Citera
2022-11-20, 22:21
Medlem
Jag tror Ryssland kommer att hackas i olika delar i framtiden - St peterbork kommer att bryta sig loss från maffia

Resten av ryssarna - även de vita människorna - kommer att söka sig till Asien -

Antingen är man en vit människa eller ej.
Senast redigerad av Whistlehead 2022-11-20 kl. 22:23.
Citera
2022-11-20, 22:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Du tror inte att rysk elektronikindustri knuten till försvaret har tillgång till avancerad fotolitografi? Ryssland har länge varit framstående inom fysikforskning. Varför tror du amerikanerna liftar till rymden med Ryssland?

Därför att de, var, lata och ville spara pengar! Ingen förnekar att RySSland är bra på att bygga stora raketmotorer och även bra jetmotorer. Men, som vanligt, så tar rySSk elektronik större plats än västerlänsk. Man ligger 20 år efter väst! Vi använde oss av 90 mn teknologi mellan år 2000 och 2004.

Fan, vet om inte gapet ökat sedan de integregade kretsarna blev vardagsmat i väst i början av 1970-talet. Jag är helt övertygad om att Sovjetunionen, då, bara låg 5-10 år efter väst. I en MIG-25 a, vars pilot hoppade av till Japan 1976 fanns det en ganska modern microprocessor omgiven av rörelektronik som backup för elektromagnetiska vågor under ett ev. kärnvapenkrig.

Och, ändå, hade den ryska cancersvulsten nästan full tillgång till den modernaste västerlänska elektroniken mellan 1991 och 2014, och blev helt avstängd ifrån den i år!
Citera
2022-11-20, 22:25
Medlem
Återigen - ett land som hotar hela världen med Atomkrig - som Kreml gör - skall slås i atombitar till de slutar använda stulen teknologi.
Citera
2022-11-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ingen av er har använt rätt terminologi så här långt. Det heter mikroprocessor eller integrerad krets. Består till stor del av MOSFET-transistorer som bildar logiska grindar. Ryssland har egen tillverkning, söker man lägre nanometerstorlekar i kretsarna så finns Kina och Taiwan. Det är inte alltid nödvändigt med den allra senaste teknologin för att kontrollera modern militär utrustning.

Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
…och likt förbaskat är alla vapen och utrustning späckade med halvledarteknik från i huvudsak USA och delvis Nederländerna.
Man har inte funnit en enda rysk halvledarkomponent i vad man har analyserat och beslagtagit.

Kan du visa på någon?
Kom igen nu akademikerfyllo kan du påvisa någonting där det används ryssutvecklad halvledarteknik? I kryssningsrobotar har man hittat mellan 500 och 1000 halvledare från producenter från väst.
Du påstår något annat.
Citera
2022-11-20, 22:27
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Jag tror Ryssland kommer att hackas i olika delar i framtiden - St peterbork kommer att bryta sig loss från maffia

Resten av ryssarna - även de vita människorna - kommer att söka sig till Asien -

Antingen är man en vit människa eller ej.

Jag är nog inte så inne på etnisk uppdelning, mer att man i st Petersburg tack vare närheten till Östersjön varit mer proeuropeisk.

Om du tänker på det, Moskva. Hur kommer man ens på tanken att bygga en huvudstad mitt i ingenstans. Totalt isolerat, lång bort ifrån all ära och redlighet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in