Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
Jag har ju försökt att förklara förut, men du kanske är ny i tråden, vad jag ser som det uppenbara felet i hela klimathotsläran.
Försöker ta det en gång till. Enligt klimathots-läroboken "Miljöfysik" funkar det så här, om någon växthuseffekt INTE föreligger:
https://imgur.com/a/Kw7cW0l
Ytan blir alltså bestrålad med 70 enheter solenergi. Jaha, fine. Men MED växthuseffekt ska det tydligen
bli så här:
https://imgur.com/a/A5KMb3Z
Ytan bestrålas med 70 enheter energi från solen, som tidigare. Men, sen tillkommer också 70 enheter som "återstrålats" från atmosfären...men som ursprungligen OCKSÅ kommer får solen!
Hela konceptet verkar alltså bygga på "förmering" av energi. Eller skapande av energi, med andra ord. Vilket ju sägs vara en omöjlighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
Kan tyvärr inte hålla med dig. Den enda rimliga tolkningen som jag kan se, är följande: I figur 1 kommer värmen från solen. I figur 2 däremot, har vi värmen från solen(lika mycket som i figur 1)....PLUS värme från solen som "återstrålats" från atmosfären. Alltså har energi blivit till mer energi. Det är vad bilden visar. Går inte att komma runt.
När jag klev in i tråden pågick en bisarr diskussion om växthuseffekten där personangreppen haglade. Det var uppenbart att de flesta inte förstod effekten. Dessutom är namnet missvisande eftersom effekten inte alls fungerar som ett växthus.
Bild 2 som du hänvisar till är felaktig (men i praktiken har begreppsförvirringen ingen betydelse eftersom effekten är att jorden blir varmare. När man pratar om vetenskap kan det dock vara bra att förstå grunderna eftersom debatten annars kan bli tämligen förvirrad).
Jag tror att enklaste sättet att tänka är att värme överförs från ett varmare till ett kallare medium (enligt termodynamikens andra huvudsats).
Solen värmer jordytan. Utan atmosfären skulle värmen från jorden stråla rakt ut i rymden och ytan skulle bli mycket kall (jmf bild 1). Atmosfären absorberar värme från jordytan och blir därmed varmare än rymden. Ju varmare atmosfären blir desto mindre värme lämnar jordytan.
Ju mer CO2 det finns i atmosfären desto mer värme från solen stannar alltså kvar på jordytan. Att det blir varmare på jorden följer således naturlagarna. Det exakta sambandet mellan halten av CO2 och jordens temperatur är dock ännu oklart.