2022-09-19, 12:49
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nu är det bara så att kroppar alltid absorberar och utsänder ljus i samma våglängder. CO2 kan inte sända ut ljus i våglängder där den inte också absorberar. Grundläggande termodynamik.

En foton som absorberas och återstrålar med samma frekvens uppfattas som en foton som inte
absorberats. Energin hos en foton som absorberas och sprider sig till omgivningen
återstrålas som svartkroppsstrålning. Om 10 procent absorberas kommer 1 procent att återabsorberas en andra gång och 1 promille en tredje gång.
Citera
2022-09-19, 12:50
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nej, precis. Inget går att kolla, så varför alls dra upp sidan?
Därför att det finns skäl att ifrågasätta de justeringar av rådata som görs. Här introduceras en uppenbar osäkerhet i de offentliga uppgifterna.
Citera
2022-09-19, 12:50
Medlem
liffens avatar
Klimatet bestäms till stor del av jordytans kylvattenskikt och av växtligheten. I torra
öknar nära ekvatorn kan temperaturen bli olidligt hög. I regnskogar är temperaturen
ungefär 27 grader.

Borde vi inte fundera lite på hur vi påverkar vatten och växter?
Citera
2022-09-19, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
En foton som absorberas och återstrålar med samma frekvens uppfattas som en foton som inte
absorberats.
Bortsett då från att den kan återstrålas i annan riktning...
Citat:
Energin hos en foton som absorberas och sprider sig till omgivningen
återstrålas som svartkroppsstrålning.
Bortsett då från att atmosfären inte är en svartkropp...
Citat:
Om 10 procent absorberas kommer 1 procent att återabsorberas en andra gång och 1 promille en tredje gång.
Och om 99.99% absorberas?
Citera
2022-09-19, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Därför att det finns skäl att ifrågasätta de justeringar av rådata som görs. Här introduceras en uppenbar osäkerhet i de offentliga uppgifterna.
På vilket sätt blir det bättre att hänvisa till en sida som av den extremt knapphändiga tillgängliga informationen använder en garanterat usel metod?
Citera
2022-09-19, 13:10
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
På vilket sätt blir det bättre att hänvisa till en sida som av den extremt knapphändiga tillgängliga informationen använder en garanterat usel metod?
Därför att den kan användas som indikation på hur stora skillnaderna kan vara mellan rådata och justerade värden. Den som är intresserad kan gräva vidare. Det finns också flera tidigare inlägg i tråden som visar andra källor som använder rådata. Alla köper inte okritiskt den officiella bilden. Speciellt inte när medier och myndigheter gång på gång för allmänheten bakom ljuset.
Citera
2022-09-19, 13:36
Medlem
Citat:
Därför att den kan användas som indikation på hur stora skillnaderna kan vara mellan rådata och justerade värden.
Pga bl a de brister jag drog fram kan den inte ens användas till det. Det är bara en lista siffror från en grupp okända personer som vi inte har minsta möjlighet att kolla relevansen av.

Citat:
Den som är intresserad kan gräva vidare. Det finns också flera tidigare inlägg i tråden som visar andra källor som använder rådata. Alla köper inte okritiskt den officiella bilden. Speciellt inte när medier och myndigheter gång på gång för allmänheten bakom ljuset.
Ni konspirationsteoretiker är bara sorgliga. Spelar ingen roll hur totalt värdelös en källa är, går den emot den "officiella" skall den tas på allvar.
Citera
2022-09-19, 13:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Pga bl a de brister jag drog fram kan den inte ens användas till det. Det är bara en lista siffror från en grupp okända personer som vi inte har minsta möjlighet att kolla relevansen av.

Ni konspirationsteoretiker är bara sorgliga. Spelar ingen roll hur totalt värdelös en källa är, går den emot den "officiella" skall den tas på allvar.
Nu gör du en halmgubbe igen. Du är totalt ohederlig. Jag skrev INTE att den ska ”tas på allvar”. Jag har uttryckt att det finns anledning att ifrågasätta rådata som justeras på olika sätt.
Citera
2022-09-19, 13:50
Medlem
Tyck vad ni vill. Jag har jagat och skidat i över 30 år och det är en jävla skillnad på skogens, viltets och snön/tjälens utbredning. För mig, och många andra, är det en klimatkatastrof.
Citera
2022-09-19, 13:52
Medlem
Citat:
Nu gör du en halmgubbe igen. Du är totalt ohederlig. Jag skrev INTE att den ska ”tas på allvar”. Jag har uttryckt att det finns anledning att ifrågasätta rådata som justeras på olika sätt.
Om du inte har något till övers för den där sidan varför hoppar du alls in i diskussionen? Måste du *alltid* försöka täcka upp för MachDiamonds?
Citera
2022-09-19, 14:03
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Om du inte har något till övers för den där sidan varför hoppar du alls in i diskussionen? Måste du *alltid* försöka täcka upp för MachDiamonds?
Nu svarar du med en halmgubbe och en motfråga som inte har med mitt inlägg att göra. Jag upprepar: Jag har uttryckt att det finns anledning att ifrågasätta rådata som justeras på olika sätt.

Några sidor bak i tråden var det t.ex. någon som gjorde en egen körning i GISTEMP för att visa skillnaden mellan data som justerats på olika sätt. Kommentera gärna det.
Citera
2022-09-19, 15:03
Medlem
Citat:
Nu svarar du med en halmgubbe och en motfråga som inte har med mitt inlägg att göra. Jag upprepar: Jag har uttryckt att det finns anledning att ifrågasätta rådata som justeras på olika sätt.
Man måste justera när stationer byts ut, flyttas, mätprocedur ändras etc. I USA bytte man en gång i tiden avläsningstid, får man justera för det?

Citat:
Några sidor bak i tråden var det t.ex. någon som gjorde en egen körning i GISTEMP för att visa skillnaden mellan data som justerats på olika sätt. Kommentera gärna det.
Så insatt i GISS algoritm är varken du eller jag att vi kan föra en konstruktiv diskussion om de tekniska detaljerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in