2022-11-19, 19:58
Medlem
knivenikukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Kan bara tala för mig själv, men tror ändå att många som varit djupt nere i alkoträsket aldrig kan ha en positiv upplevelse av att dricka igen. Något av det värsta jag kunde uppleva när det började gå utför var ångesten dagen efter. Man tänker inte på orsaken till den just då, men med tiden fattar man var den kommer ifrån. Ingen light ångest, utan det är en riktigt otrevlig ångest.

Jag antar att man måste ha supit ner sig ordentligt för att få uppleva den och de som inte varit där tror att det bara handlar om vanlig standardångest som hör till en normal bakfylla.

Även om jag idag bara dricker 1-2 gånger per år, och aldrig så mycket att jag blir packad, så kommer den helvetiska ångesten på direkten dagen efter och den släpper inte förrän efter en vecka. Så visst är det något man har sabbat i skallen efter all tid man tidigare har supit.

Hur länge drack du och vilka mängder?
Jag har som sagt tagit uppehåll förut men den här gången har verkligen varit annorlunda för mig.. tror jag faktiskt var nära att trilla dit och hann precis sluta. Kommit till så mycket insikter och vettiga tankeställare sedan jag slutade. Men jag har mycket att fundera över ifall man ska börja dricka igen har jag förstått. Det kan så fort hamna där man slutade igen. Intressant med det du berättar att man kanske faktiskt kan permanent skada sitt förhållande till alkohol i alla dess former och mängder...
Må väl alla!
Citera
2022-11-19, 20:01
Medlem
knivenikukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabbi
En nykter dag och kväll. Kommer gå att lägga mig nykter och vakna nykter. Så himla skönt!
Härligt! Bra jobbat
Citera
2022-11-19, 20:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av knivenikuken
Hur länge drack du och vilka mängder?
Jag har som sagt tagit uppehåll förut men den här gången har verkligen varit annorlunda för mig.. tror jag faktiskt var nära att trilla dit och hann precis sluta. Kommit till så mycket insikter och vettiga tankeställare sedan jag slutade. Men jag har mycket att fundera över ifall man ska börja dricka igen har jag förstått. Det kan så fort hamna där man slutade igen. Intressant med det du berättar att man kanske faktiskt kan permanent skada sitt förhållande till alkohol i alla dess former och mängder...
Må väl alla!
Jag började att dricka vid 14 års ålder. Då var det mest follisar, men polarens morsa var alkis så vi fick starköl av henne om vi hjälpte henne med olika grejer. När jag var 18 så drack jag 4-5 gånger i veckan, hembränt. Vid 20 var det dagligen, starköl och sprit. Hade kanske en dag i veckan åt att ligga och må dåligt utan alkohol. Var nära att dö flera gånger av både spritförgiftning och olyckor i samband med alkohol. Vid sidan av drickat var det andra droger också. När jag var runt 26-27 så var jag ett vrak och redo för psykvård. Ville verkligen inte leva längre och hade jättestora problem med att bryta med mitt tidigare umgänge, de var allt jag hade.

Jag hade tur att träffa en tjej i en annan stad som fick mig bort från allt och sen började den jobbiga biten med att få ordning på mitt eget liv och att få tillbaks livsgnistan. Jag känner att jag hade turen att bryta redan vid 27, för jag var väldigt omogen vid den åldern och hade nog kunnat fortsätta om jag var kvar i mitt tidgare umgänge. Usch, jag hade nog inte varit vid liv idag då tror jag.
Citera
2022-11-19, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Kan bara tala för mig själv, men tror ändå att många som varit djupt nere i alkoträsket aldrig kan ha en positiv upplevelse av att dricka igen. Något av det värsta jag kunde uppleva när det började gå utför var ångesten dagen efter. Man tänker inte på orsaken till den just då, men med tiden fattar man var den kommer ifrån. Ingen light ångest, utan det är en riktigt otrevlig ångest.

Jag antar att man måste ha supit ner sig ordentligt för att få uppleva den och de som inte varit där tror att det bara handlar om vanlig standardångest som hör till en normal bakfylla.

Även om jag idag bara dricker 1-2 gånger per år, och aldrig så mycket att jag blir packad, så kommer den helvetiska ångesten på direkten dagen efter och den släpper inte förrän efter en vecka. Så visst är det något man har sabbat i skallen efter all tid man tidigare har supit.
Ja fy satan jag saknar inte att vakna med den ångesten. Kallsvettig, kl. 03:00, bara en timme eller två tills man måste släpa sig in i dsuchen och gå iväg och jobba. Ett darrigt, stinkande vrak. Panik och ångest över att jag fortfarande lever och måste försöka överleva ännu en dag, slita och ljuga sig igenom dagen för att räddas från undergången av ännu en berusning på kvällen. På repeat.

Men saknaden är stor nu efter den där goa känslan när allt är bra och alla bekymmer undanstoppade.

Citat:
Ursprungligen postat av Sabbi
En nykter dag och kväll. Kommer gå att lägga mig nykter och vakna nykter. Så himla skönt!
Bra jobbat! Fortsätt kämpa nu!
Citera
2022-11-19, 22:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja fy satan jag saknar inte att vakna med den ångesten. Kallsvettig, kl. 03:00, bara en timme eller två tills man måste släpa sig in i dsuchen och gå iväg och jobba. Ett darrigt, stinkande vrak. Panik och ångest över att jag fortfarande lever och måste försöka överleva ännu en dag, slita och ljuga sig igenom dagen för att räddas från undergången av ännu en berusning på kvällen. På repeat.
Ja, med jobb också måste det kännas ännu värre. Jag sket i allt och levde ett annat liv då, så jag hade inte lika många krav på mig som du verkar ha. Jag kunde bara släppa allt och ta dagen som den kom.

Är så jävla glad över att jag på nåt sätt fixade den mentala biten att ta mig ur det hela tillslut. Idag ser livet så annorlunda ut att jag inte ens kan förstå att jag har levt som jag gjort tidigare. Jag har inget sug efter alkohol alls idag och mår genuint illa av att se dokumentärer om alkoholister eller intervjuer med människor som berättar om sina liv i alkoholens klor.

Jag borde inte ens dricka 1-2 gånger per år, det är så små mängder det rör sig om, men när frugan åker bort så kan det hända att det barnsliga tänket om "föräldrafritt" kommer.

3-4 bärs räcker för mig, sen dyker mitt gamla jag upp med sina destruktiva tankar om hur jävla meningslöst allt är. Det är som att man väcker en djävul inom sig nästan bara av att känna lukten av en öppnad öl.
Citera
2022-11-19, 22:54
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Ett tips - må låta jävligt banalt men har blivit en riktig eye-opener för mig; se till att trivas och törsten minskar! Har ett nytt jobb jag trivs med, nära framtidsplaner som känns jävligt ok, och här sitter jag nykter en lördagkväll och är inte ens törstig! Trivs du inte på jobbet? Säg upp dig! Trivs du inte i ditt förhållande - separera. Frigör dig från dina bojor och du håller dig nykter!

(säger jag nu... efter Julen landar man väl på St Göran... ).
Citera
2022-11-19, 22:57
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knivenikuken
Härligt! Bra jobbat

Plus ett! Alla dessa jävla söndagar när man klämt 24-30 folkisar för att hålla sig flytande och sedan haft tokångest på måndagen...
Citera
2022-11-19, 23:31
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
(säger jag nu... efter Julen landar man väl på St Göran... ).
Det gör du INTE, håll i detta nu.
Citera
2022-11-19, 23:36
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Det gör du INTE, håll i detta nu.

Det var mest ett skämt! Helt inställd på en VIT Jul, i alla bemärkelser, minus 2, STORA snöflingor, alkoholfri glögg!
Citera
2022-11-19, 23:49
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Det var mest ett skämt! Helt inställd på en VIT Jul, i alla bemärkelser, minus 2, STORA snöflingor, alkoholfri glögg!
Skippa det alkoholfria också, man blir bara besviken när inget händer...
Citera
2022-11-19, 23:53
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Kan mkt väl stämma - förra Julen var helvit och när jag tänker efter så var glöggen bara ett "störningsmoment". Good advice!
Citera
2022-11-20, 00:33
Bannlyst
Citat:
Tycker det är ganska skönt att kunna klämma en 0,0:a i bastun utan att bli rusig. Men för många är det ju en trigger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in