2022-11-19, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nej idiot, advokater som förlorar sina mål blir inte efterfrågade och tappar inkomst.

Din idiot, alla åtalade får en advokat även om beviskraven sätts till noll så att alla advokater förlorar sina mål. Det blir däremot fler åtal när beviskraven sänks och därmed mer jobb till advokaterna, de tjänar alltså på sänkta beviskrav och förlorar på höjda beviskrav.
Citera
2022-11-19, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Vad är det för dumheter? Självklart måste man kunna föra ett trovärdigt resonemang om varför man känner sig våldtagen.

En trovärdig berättelse är inget som styrker brott.
Citera
2022-11-19, 17:21
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
En trovärdig berättelse är inget som styrker brott.
Där sätter du fingret på vad jag försöker säga. Att en kvinna godtyckligt skulle påstå att hon är våldtagen styrker inte heller något brott. Vad du än tror räcker det alltså inte med att någon säger ”fast jag ville egentligen inte” för att någon oskyldig stackare ska bli fälld för våldtäkt.
Citera
2022-11-19, 17:22
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Din idiot, alla åtalade får en advokat även om beviskraven sätts till noll så att alla advokater förlorar sina mål. Det blir däremot fler åtal när beviskraven sänks och därmed mer jobb till advokaterna, de tjänar alltså på sänkta beviskrav och förlorar på höjda beviskrav.

Advokater tjänar olika mycket beroende på antalet mål. Duktiga advokater som får till friande domar får fler mål eftersom att åtalade personer kan önska vilken advokat de vill ha.
Notan tar skattebetalarna. Kul va?
Citera
2022-11-19, 17:23
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ja självklart sker samtycke oftast genom att båda är med på det. Det är som sagt inget problem för de flesta människor, jag känner inte en enda människa i verkliga livet som uttryckt problem med detta. Det är enbart på Flashback jag läst helt hårresande påståenden om det här.

De absolut flesta kvinnor har ingen anledning att falskanmäla. Det är nånting som luktar ruttet i denna debatten, man frågar sig varför det plötsligt är så otroligt viktigt att gardera sig mot risken att en kvinna eventuellt skulle falskanmäla, när det finns massvis av lagar som är ytterst tveksamma i detta landet. Ta lagen om självförsvar till exempel, eller bevisbördan vad gäller skjutningar i kriminella miljöer.

Det verkar mest som att det ni motståndare till samtyckeslagen bryr er om är att ni ska kunna ligga på utan att behöva bry er nämnvärt om ifall samtycke finns eller inte. Tycker er reaktion på det hela är väldigt märklig.

Absolut inte i mitt fall, tvärtom.

Det går dock inte att ha ett system där den ena parten eventuellt, kanske i efterhand, ändrar sig, fast det har den andre ingen aning om, eftersom kravet inte ställs på varken bevisning eller att man skall meddela de ändrade förhållandena under akten.

I förlängningen kommer ju inte heller ett positivt gensvar att hjälpa, då "jag var för rädd för att säga nej"

men, jag är öppen för att jag har fel i den här frågan.
Citera
2022-11-19, 17:26
Medlem
Citat:
Där sätter du fingret på vad jag försöker säga. Att en kvinna godtyckligt skulle påstå att hon är våldtagen styrker inte heller något brott. Vad du än tror räcker det alltså inte med att någon säger ”fast jag ville egentligen inte” för att någon oskyldig stackare ska bli fälld för våldtäkt.

Beviskraven är i det närmaste noll i sexualmål, det räcker med en trovärdig saga och ibland kan t.o.m. en extremt osannolik saga räcka för att spärra in en man i många år. Detta gäller inte för andra mål.

Citat:
Advokater tjänar olika mycket beroende på antalet mål. Duktiga advokater som får till friande domar får fler mål eftersom att åtalade personer kan önska vilken advokat de vill ha.
Notan tar skattebetalarna. Kul va?

Vilka som är duktiga förändras inte av nivån på beviskraven så de tjänar inte på sänkta beviskrav. Tvärtom blir det färre åtal med höjda beviskrav och då förlorar de många jobb. De talar alltså inte i egen sak när de varnar för att beviskraven är noll.
Citera
2022-11-19, 17:28
Medlem
Citat:
Wow! Vilken klockren ide.

Kan säkert komma knullanläggningar i framtiden. Det är ingen konstig idé.
Varmvatten kostar pengar. Och rummen behöver en behaglig temperatur på typ 24 grader. Efter den korta intensiva duschen kanske rummet borde belysas med Ultraviolett strålning en stund. Kund får torka av galon med papper så det blir torrt. Hela golvet o sängen borde luta en aning mot golvbrunn. Kund få dra av golv med en vattenskrapa. Inget skall lämnas kvar i rummet. Det kan funka.

Men vad ska det kosta? 100 kr för en timme??
Citera
2022-11-19, 17:33
Medlem
swimmingpools avatar
Hur bevisar man en våldtäkt?
Citera
2022-11-19, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Hur bevisar man en våldtäkt?

Kvinnan säger att hon inte samtyckte men fryste och inte kunde berätta det.
Citera
2022-11-19, 17:38
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Beviskraven är i det närmaste noll i sexualmål, det räcker med en trovärdig saga och ibland kan t.o.m. en extremt osannolik saga räcka för att spärra in en man i många år. Detta gäller inte för andra mål.
Det stämmer ju inte. Vilket är en av orsakerna till samtyckeslagen. Helt uppenbara våldtäkter och övergrepp frikändes för att det inte gick att styrka att det medvetslösa offret protesterade. Dessutom bar hon ju stringtrosor så det kunde ju tolkas som att hon nog ville ha sex.

Den enda skillnaden nu är att den misstänkte måste argumentera för hur han fick för sig att den medvetslösa kvinnan ville ha sex.

Om du inbillar dig att man med enkelhet kan få någon fälld med ”Asså han frågade inte om han fick slicka efter att jag skrevade upp muffen i ansiktet på honom” så tror du helt enkelt fel. Alldeles självklart kräver en åklagare en rimlig brottsförklaring oavsett om det rör våldtäkt eller stöld.
Citera
2022-11-19, 17:40
Medlem
Citat:
Det stämmer ju inte. Vilket är en av orsakerna till samtyckeslagen. Helt uppenbara våldtäkter och övergrepp frikändes för att det inte gick att styrka att det medvetslösa offret protesterade. Dessutom bar hon ju stringtrosor så det kunde ju tolkas som att hon nog ville ha sex.

Den enda skillnaden nu är att den misstänkte måste argumentera för hur han fick för sig att den medvetslösa kvinnan ville ha sex.

Om du inbillar dig att man med enkelhet kan få någon fälld med ”Asså han frågade inte om han fick slicka efter att jag skrevade upp muffen i ansiktet på honom” så tror du helt enkelt fel. Alldeles självklart kräver en åklagare en rimlig brottsförklaring oavsett om det rör våldtäkt eller stöld.

Du får väl åtminstone prata om nutid när vi har samtyckeslagen och jo nu stämmer det med att en saga som inte kan motbevisas räcker. Bevisbördan ligger på den anklagade mannen.
Citera
2022-11-19, 17:45
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Du får väl åtminstone prata om nutid när vi har samtyckeslagen och jo nu stämmer det med att en saga som inte kan motbevisas räcker. Bevisbördan ligger på den anklagade mannen.
Och hur är det ett problem? Om det kan bevisas att du kört min bil, så får du givetvis en förklaringsbörda om jag anmäler dig för stöld. Vad är skillnaden?

Det kommer aldrig i helvete flyga om jag påstår ”Jo han fick låna bilen men sen kom jag på att jag ångrade mig”. Varken i fallet stöld eller våldtäkt. Varför tror du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in