Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Ja självklart sker samtycke oftast genom att båda är med på det. Det är som sagt inget problem för de flesta människor, jag känner inte en enda människa i verkliga livet som uttryckt problem med detta. Det är enbart på Flashback jag läst helt hårresande påståenden om det här.
De absolut flesta kvinnor har ingen anledning att falskanmäla. Det är nånting som luktar ruttet i denna debatten, man frågar sig varför det plötsligt är så otroligt viktigt att gardera sig mot risken att en kvinna eventuellt skulle falskanmäla, när det finns massvis av lagar som är ytterst tveksamma i detta landet. Ta lagen om självförsvar till exempel, eller bevisbördan vad gäller skjutningar i kriminella miljöer.
Det verkar mest som att det ni motståndare till samtyckeslagen bryr er om är att ni ska kunna ligga på utan att behöva bry er nämnvärt om ifall samtycke finns eller inte. Tycker er reaktion på det hela är väldigt märklig.
Absolut inte i mitt fall, tvärtom.
Det går dock inte att ha ett system där den ena parten eventuellt, kanske i efterhand, ändrar sig, fast det har den andre ingen aning om, eftersom kravet inte ställs på varken bevisning eller att man skall meddela de ändrade förhållandena under akten.
I förlängningen kommer ju inte heller ett positivt gensvar att hjälpa, då "jag var för rädd för att säga nej"
men, jag är öppen för att jag har fel i den här frågan.