2022-11-19, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Det är överdrifter å det grövsta alltihop. De absolut flesta människor har inga problem med att kommunicera med varandra genom blickar, beröring, ord och sunt förnuft. De som har problem med kommunikation får helt enkelt lära sig vad de behöver fråga, och ställa dessa "tråkiga" frågor rakt ut. Klarar man inte detta gör man bäst i att avstå att ha sex med kvinnor som man inte befinner sig i en stabil relation med. För allas skull.
Eller ha sex med män då även? Beroende på sexuell preferens.
Citera
2022-11-19, 11:51
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är ju så att även kvinnan kan ha problem med detta, vilket kan vilseleda en man.

Absolut, så är det. Dock är det vi pratar om sådant som tillhör ovanligheterna, och det finns alltid kryphål och problem med lagstiftningar. Den absoluta majoriteten har inga problem med att förstå var gränserna går och när man kanske bör fråga och när man kan ha tysta överenskommelser med ögonkontakt, beröring osv.
Nånstans kokar detta ner till att man behöver väga för och emot på totalen, och fundera över vad man tycker väger tyngst. Är det att det går att fälla våldtäktsmän eller är det att skydda eventuellt falskt anklagade (som är otroligt mycket mer ovanligt än att någon blir våldtagen)?
Citera
2022-11-19, 11:53
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Alla samlag i Sverige faller under samtyckeslagen så alla fall, ja precis alla 300 om året är sådana så vad snömosar du om? Läs på istället för att sitta här och spy ur dig desinformation. Det är varje moment som gäller nu och inte samtyckande till att sex skall ske från början. Du har uppenbarligen inte ens förstått lagen.

Det är bara det att du väcker vilddjuret i mig baby så jag måste klämma lite grrrrr...

Det är bara väldigt löjligt att man kan "råka" våldta någon men du är ju en kvinnogris så du får vara ärlig och säga att du njuter av makten, kunna hitta på en våldtäkt i efterhand är ett bra vapen mot män men tyvärr så skall inte en rättssäker demokrati fungera att varje man får sitta på knä framför kvinnotronen och hoppas på det bästa i lotteriet sex och samspel.

Jaja, falskänmäla våldtäkter är det jag ägnar mig åt dagligen. Finns massor att vinna på det, och kan man dessutom trycka till någon lite extra är det naturligtvis ett plus i kanten.
Citera
2022-11-19, 11:55
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det är förstås en relevant undran om man inte begriper hur lagstiftningen fungerar. Lyckligtvis är det alltså inte så enkelt att man kan ringa till polisen och påstå att ”Bosse Bängtson misshandlade mig igår. Sy in honom på kåken och swisha 100K till mig så snart som möjligt. Tack och hej”.

Tveklöst finns det psykopater som kan ljuga ihop helt häpnadsväckande historier. Dock krävs det rätt omfattande redogörelser i förhör efter förhör för att få någon fälld för brott. Vem som helst begriper att detta inte är synnerligen vanligt i kontexten med falska påhittade anmälningar.

Jag fattar faktiskt inte varför folk tappar arslet över att man förväntas göra sig rimligt säker på att den man ligger med faktiskt samtycker. Vad är grejen? Man förväntas ha samtycke till att låna någons bil, annars handlar det om stöld. Kan du inte i förhör redogöra för varför du tyckte att du faktiskt hade samtycke att låna någons bil så har du ett problem. Kan du inte redogöra för varför du var hyfsat säker på att bruden ville ha sex så japp, det är självklart ett problem.

Bra reflektioner kring ämnet, jag såg en intervju innan "samtyckeslagen" klubbades igenom "Om att bli oskyldigt anklagad för våldtäkt - Onsdagsintervju med Carl Frändh": https://swebbtv.se/w/7511c9c4-3562-423a-9674-ebe6ad7606c7

Citat:
2016 blev Calle gripen av polisen vid sin bostad. Fylld av frågetecken fördes han till häktet helt utan kunskap om varför. Han blev sedan informerad om att han utpekats som våldtäktsman av en kvinna från hans förflutna. Han satt häktad över en vecka, innan han släpptes ut helt friad från misstankar. Både DNA, vittnen och andra bevis klargjorde att Calle aldrig varit i närheten av varken kvinnan eller platsen. Tiden efter var Calle fylld av mörka tankar och funderade även på självmord. Med hjälp av en advokat anmälde han kvinnan för falsk ingivelse.

Varför blev han utpekad och finns det fler som råkat ut för samma sak? Vi pratar om vad som hände och hur tyst det är när män blir utsatta.

Det var väl mest sådana fall som jag hänvisade till i mitt inlägg, redan då var du körd om en kvinna ljög och med den här "samtyckeslagen" så blir det ännu svårare som man att värja sig mot en kvinnas lögner. Alla vet väl vid det här laget att kvinnor i Sverige ses som helgon medans män per automatik är suspekta direkt. Lyssna på Calles mardröms berättelse, riktigt skrämmande.

En kvinna som ljuger om våldtäkt borde ha samma straff som en våldtäktsman, nu tycker jag i och för sig att straffen i Sverige är på tok för mjuka, fast jag tror det skulle få en avskräckande effekt mot falskanmälningar.
Senast redigerad av Kackotopi 2022-11-19 kl. 12:09. Anledning: Fixade till texten inom citatet.
Citera
2022-11-19, 11:57
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Dumheter. Folk blev såklart dömda för våldtäkt innan ni feminister lyckades införa ansvarsfrihet och godtycklig omvänd bevisföring.
Blev de? Har du någon som helst koll på statistik gällande våldtäkt?
Sen vet jag inte vilka du refererar till med "ni feminister".

Någonting som är rätt absurt här är att en man som utger sig för att vara en man som är emot våldtäkter tycker att samtyckeslagen är helt onödig. Det enda det visar är att du och andra här skiter i brottet våldtäkt, för det drabbar inte er. Tragiskt kan man tycka, men det visar att samtyckeslagen är nödvändig.
Citera
2022-11-19, 11:58
Medlem
Citat:
Absolut, så är det. Dock är det vi pratar om sådant som tillhör ovanligheterna, och det finns alltid kryphål och problem med lagstiftningar. Den absoluta majoriteten har inga problem med att förstå var gränserna går och när man kanske bör fråga och när man kan ha tysta överenskommelser med ögonkontakt, beröring osv.
Nånstans kokar detta ner till att man behöver väga för och emot på totalen, och fundera över vad man tycker väger tyngst. Är det att det går att fälla våldtäktsmän eller är det att skydda eventuellt falskt anklagade (som är otroligt mycket mer ovanligt än att någon blir våldtagen)?

Det är som du säger, lagen ger ett ytterligare skydd, jag är lite osäker på A) om det behövdes och B) om det är rättssäkert.

Vad gäller A så blev ju Tito Beltran dömd enligt tidigare lagstiftning. Han dömdes på hörsägen från två oberoende vittnen.

Och B: enligt nuvarande lag blev jag, om jag så önskar, våldtagen av en flickvän. Där finns en inneboende subjektivitet i lagen som jag inte ser som rättssäker.

Så... man säger nu att killar som gillar one-night-stands på fyllan skall ha med kroppskamera. Före denna lagstiftning tyckte man tjejer skulle ha det, varpå feministerna kokade över.

Ett matriarkat har ersatt ett patriarkat.
Citera
2022-11-19, 12:02
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Eller ha sex med män då även? Beroende på sexuell preferens.

Ja givetvis, lagen är könsneutral. Dock faller det sig ganska naturligt att tänka på kvinnan som brottsoffer i våldtäktsbrott eftersom det är så det förhåller sig i den absoluta majoriteten av fallen.
Citera
2022-11-19, 12:06
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Jaja, falskänmäla våldtäkter är det jag ägnar mig åt dagligen. Finns massor att vinna på det, och kan man dessutom trycka till någon lite extra är det naturligtvis ett plus i kanten.

Tramsa inte nu, jag pratar inte ens om falska anklagelser utan bara hur det är ibland man träffas och det hettar till så man knullar 7 gånger den natten och i efterhand om vi är ärliga hur mycket uttryckt samtycke finns för varje moment? Finns ju massa våldtäkter att "hitta på" om man så vill och är ju det jag säger att det är sjukt att man kan "råka" våldta någon. Frågar någon dig om du frågade om lov och du säger nej så är det våldtäkt så att hon kom 5 gånger spelar ingen roll. Har en våldtäkt faktiskt skett här eller var hon sur för att du inte ville träffa henne igen?
Citera
2022-11-19, 12:09
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Men jag fattar inte varför man ska fåna sig med rena dumheter. Man ska göra sig rimligt säker på att folk vill knulla innan man knullar. Det är inte konstigare än så.

Men det är ju inte DET som är problemet. Problemet, som också tydligt framkom i SVT-programmet, är ju kvinnor som utnyttjar detta och ljuger ihop en massa som inte är sant.

Och då spelar det ju ingen roll om mannen så har skrivit ett jävla avtal med kvinnan, om kvinnan nu kan övertyga polis och rättsväsende om att mannen har gått utanför det avtalet och gjort sådant som han inte fick.

Problemet ligger ju i att det finns förutfattade meningar och att man har inställningen att mannen våldtar och kvinnan är det synd om.
Även när det i verkligheten är så att kvinnor är oftast de som ljuger och bedrar.

En kvinna suger hellre av en man 2 gånger om dagen, bara hon får ta del av hans stora förmögenhet, även om hon äcklas av honom. Men ändå spelar hon och låtsas att älska honom. Den korkade mannen köper detta och är hur nöjd som helst.
Sen fattar ju en del av männen att de i princip har köpt sig en 24/7-hora som slickar deras anal på befallning bara för att få ha sitt eget kreditkort som ju hon egentligen inte har gjort sig förtjänt av, men de flesta männen är faktiskt lurade.

Detta är mer regel än undantag, även i vanliga förhållanden. Att kvinnan erbjuder sina sexuella tjänster mot en bättre eller bra ekonomi. Det är inte uttalat, men ändå själva grundprincipen för förhållandet. De flesta fattar ju inte detta heller.

Det är inbyggt i kvinnan att vara en förförisk bedragare. Folk verkar bara inte fatta detta.
Citera
2022-11-19, 12:10
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Varför utgår du från att det bara gäller en kvinna? Är inte lagen lika för bägge könen eller har jag missförstått det hela?

För så ser lagen ut.

Du kan ju kolla hur många "kvinna våldtar man"-fall det går på 100 st "man våldtar kvinna"-fall.

Lagen ser på papper lika ut för könen men är inte lika i praktiken. Långt ifrån.
Citera
2022-11-19, 12:10
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Bra reflektioner kring ämnet, jag såg en intervju innan "samtyckeslagen" klubbades igenom (om den ens var påtänkt då) "Om att bli oskyldigt anklagad för våldtäkt - Onsdagsintervju med Carl Frändh": https://swebbtv.se/w/7511c9c4-3562-423a-9674-ebe6ad7606c7

Det var väl mest sådana fall som jag hänvisade till i mitt inlägg, redan då var du körd om en kvinna ljög och med den här "samtyckeslagen" så blir det ännu svårare som man att värja sig mot en kvinnas lögner. Alla vet väl vid det här laget att kvinnor i Sverige ses som helgon medans män per automatik är suspekta direkt. Lyssna på Calles mardröms berättelse, riktigt skrämmande.

En kvinna som ljuger om våldtäkt borde ha samma straff som en våldtäktsman, nu tycker jag i och för sig att straffen i Sverige är på tok för mjuka, fast jag tror det skulle få en avskräckande effekt mot falskanmälningar.
Hur ska det bevisas att en kvinna falskanmäler då? Genom en friande dom för mannen? Det bevisläget är precis lika "illa" som du menar att bevisläget inom samtyckeslagen är. Dubbelmoral någon?
Citera
2022-11-19, 12:14
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Hur ska det bevisas att en kvinna falskanmäler då? Genom en friande dom för mannen? Det bevisläget är precis lika "illa" som du menar att bevisläget inom samtyckeslagen är. Dubbelmoral någon?

Det har såklart funnits fall där det kommit fram att kvinna ljugit om våldtäkt och då skulle det vara enkelt att ge henne samma straff som skulle ha delats ut till mannen som hon falsk anklagade.
Senast redigerad av Kackotopi 2022-11-19 kl. 12:16. Anledning: *falsk anklagade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in