Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-11-18, 11:23
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
Då kan jag lugna dig med att där riksdagshuset ligger är det landhöjning.
Att havsnivåhöjningen plötsligt ska bli 1m/år så att att Åkesson ska vada in innan nästa val är ett oseriöst och skrämmande okunnigt uttalande som endast en okunnigt skrämd alarmist kan göra.

Havsnivåhöjning är på ett par mm/år.
Antarktis där 90% av all landis finns är svinkallt och har inga tecken på att det ska bli så varmt där att den ska smälta.
Grönland som har näst mest landis blir av med lite is varje år med betoning på lite.

Bolunds uttalande är ett idiotuttalande
Jag trodde faktiskt inte att du menade bokstavligt i vad du skrev. Dessa riksdagsledamöterna kommer att vara avlidna den dagen tror jag. Jag tror inte heller att Bolund, om han sade vad du sade, menade detta bokstavligt.

3 meter får vi för övrigt långt innan hela Antarktis is är borta.
Citera
2022-11-18, 11:34
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Å andra sidan producerar vi nyttor i högre grad än världsmedborgaren. Dessa exporteras över världen och bidrar till välfärd och sluppna utsläpp. Framförallt tar vi stora utsläpp för stålproduktion och vårt sågvirke fungerar ju siom kolsänka varhelst det används till att bygga bostäder (sånär som granvirke till gjutformar såklart)

Räknar du utsläpp per producerad dollar så torde Sverige ha ett av världens lägsta utsläpp, utkonkurrerade av Schweiz och någon till.

Det är lätt att sitta i hydda och ha låga utsläpp, men är det framtiden tycker du?
Vad som är framtiden vet jag inte. Men det har tämligen lite med saken att göra, vad jag tycker om den saken.

Om man anser att 36.8 Gton är ohållbart, måste man också anse att de svenska utsläppen är ohållbara. Det är vad världen skulle släppa ut om alla släppte ut som oss.
Citera
2022-11-18, 12:22
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Tanken att det är ok att släppa ut mer om man är rik förefaller vara en politisk ståndpunkt, och som du och så många andra tydligt säger ni det för att ni är rädda för att möjligen behöva leva som i ett u-land.

En fråga, hade det varit ok för dig ifall alla dessa folkmassor släppte ut lika mycket per capita, eller skall de hållas i fattigdom, och i så fall, varför?

Som du skriver kan man ana att du egentligen accepterar det forskarna säger, men har en nimby-attityd om vad man skall göra.
Du blandar ihop fakta med åsikter. Det är ett faktum att utvecklade länder som ger välstånd till befolkningen förbrukar mer energi än u-länder. Välståndet kostar energi som ger utsläpp. Minskat välstånd ger ökad fattigdom som även kommer att drabba u-länderna i en nedåtgående spiral. Det är så verkligheten fungerar.
Citera
2022-11-18, 12:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalfaktorn
Efter att ha läst igenom tidigare inlägg gör jag bedömningen att mycket av det som skrivs, sett ur mitt perspektiv, är detaljer, av i sammanhanget mer underordnad betydelse. För att belysa situationens allvar vill jag därför avsluta med några enklare sammanfattande rader.

Med naturen avses ett sammanfattande begrepp för oräkneliga arter och deras biotoper.
Ekosystemen vi bl a här diskuterar beskriver det komplexa samspelet mellan dessa arter.
De ekonomiska system som kännetecknar och utgör grund för nuvarande samhälls-system/strukturer, förutsätter att nämnda ekosystem förblir intakta. När den biologiska mångfalden, så som nu är fallet, dramatiskt minskar, får det till konsekvens att risken för total ekologisk kollaps ökar och är överhängande. I slutänden havererar även samhällssystemen. Till bilden hör att INGEN, inkl forskare, är i närheten av att kunna förklara de reglersamband som garanterar stabiliteten i eko-systemet, än mindre var gränserna går.
Enkelt uttryckt, mänskligheten är troligen på väg mot avgrunden med skygglapparna på.
En forskare uttryckte nyligen något i stil med ”om politikerna förstår detta skulle de gripas av panik”.
Politiker som t ex Liberalernas klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari och SD:s nyinvalda riksdagsledamot Elsa Widding förefaller vara helt och lyckligt omedvetna om detta.

Några citat från mina tidigare inlägg,

”Världens ledare, präglade av hybris och makthunger, har redan hunnit visa att de prioriterar sina maktmonopol före bekämpning av miljöhoten. De redan besuttna släpper ej heller de taget utan kommer i det längsta försvara sina rikedomar och den makt och de fördelar som följer därav. Notera att de demokratiska värden vi värdesätter högt utmanas av den maktförskjutning till demokratins nackdel, som följer av nuvarande samhällssystem ojämna fördelningsprofil. Samhällsstrukturen prioriterar därigenom prestation, tillväxt/miljöförstöring och ojämlikhet/orättvisa, före alla individers rätt till jämlika levnadsbetingelser, varav följer klassklyftor o dyl.”

”För att undvika en långsiktig kollaps av klimatet, krävs att det troligen omgående genomföras gigantiska genomgripande samhällsförändringar. Det krävs bl a att alla samhällen globalt sett på mycket kort tid slutar använda olja, gas och kol och som alternativ övergår till att anpassa och förlita sig på förnybara energikällor som sol, vind och vatten och därutöver sannolikt kärnkraft. Vi måste m a o minska vår konsumtion och vår bekvämlighet till en nivå långt under den vi är vana vid, vilket leder till minskad tillväxt och risk för massarbetslöshet. De ingrepp som krävs i vår vardag och vår ekonomi är så enorma att ingen inom nuvarande kapitalistiska samhällssystem har förmågan och modet att fatta de nödvändiga besluten. Frågan är helt enkelt för stor och komplex för att en enskild nation skall kunna hantera situationen på egen hand. Trots alla varningar genom åren från experter, står politikerna, rädda för att inte bli omvalda i nästa val, handfallna inför situationen, och förmår inte axla sitt ansvar, det ser alltså minst sagt dystert ut för planeten.”

Hälsar
Bengt Hj Törnblom
www.deltakonceptet.se
De samhällsförändringar som du beskriver skulle tveklöst få välfärdssamhället att kollapsa med svält, sjukdomar, våldsamheter och massdöd som följd. Det förefaller därför vara ett bättre alternativ att använda vår intelligens till att efter behov anpassa oss till de klimatförändringar som eventuellt sker. Alltså en evolution i samverkan med människan.
Citera
2022-11-18, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag trodde faktiskt inte att du menade bokstavligt i vad du skrev. Dessa riksdagsledamöterna kommer att vara avlidna den dagen tror jag. Jag tror inte heller att Bolund, om han sade vad du sade, menade detta bokstavligt.

3 meter får vi för övrigt långt innan hela Antarktis is är borta.

Jag menar bokstavligt att Bolund är en idiot som i Sveriges riksdag säger att Åkesson kommer inte ens erkänna att det är en klimatkris när han får vada in i riksdagshuset.
Förra språkrörsidioten Isabella Lövin kom med samma skrämselpropaganda för 5 år sen.
Då sa hon att 2000 öar i Stockolms skärgård skulle försvinna som dom som föddes då aldrig skulle få se.

Hon pratade om 2.5m höjning till sekelskiftet.
Dvs 3 cm om året. Hittills har det bara varit landhöjning.

Tror alarmistern på allvar att havsnivåhöjningen kommer att bli ett stort problem inom ett par hundra år.

Det finns ingen klimatkris, det är en grov överdrift på ett litet problem som möjligen kan bli ett bekymmer så småningom.
Senast redigerad av Pandeion 2022-11-18 kl. 12:54.
Citera
2022-11-18, 13:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag menar bokstavligt att Bolund är en idiot som i Sveriges riksdag säger att Åkesson kommer inte ens erkänna att det är en klimatkris när han får vada in i riksdagshuset.
Förra språkrörsidioten Isabella Lövin kom med samma skrämselpropaganda för 5 år sen.
Då sa hon att 2000 öar i Stockolms skärgård skulle försvinna som dom som föddes då aldrig skulle få se.

Tror alarmistern på allvar att havsnivåhöjningen kommer att bli ett stort problem inom ett par hundra år.

Det finns ingen klimatkris, det är en grov överdrift på ett litet problem som möjligen kan bli ett bekymmer så småningom.
Det största problemet är kanske att klimatalarmisterna omöjliggör alla försök till saklig diskussion och konstruktiva lösningar. De är precis som de lättmanipulerade fåren i Orwells ”Djurfarmen”. De skränar så att all vidare diskussion omöjliggörs.
Citera
2022-11-18, 13:08
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Jag tror du missförstått Bolunds poäng. Poängen var nog inte att havsnivån kommer att stiga så att Åkesson får vada in.

Det var nog mer ett konditionalvillkor.
Även om Åkesson skulle vada in, inte ens då skulle han erkänna problemet.

Det är Åkessons ställningstaganden som utfallet riktar sig mot. Inte havsnivån.

Jag känner dock inte till detta meningsutbyte.
Citera
2022-11-18, 14:13
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag tror du missförstått Bolunds poäng. Poängen var nog inte att havsnivån kommer att stiga så att Åkesson får vada in.

Det var nog mer ett konditionalvillkor.
Även om Åkesson skulle vada in, inte ens då skulle han erkänna problemet.

Det är Åkessons ställningstaganden som utfallet riktar sig mot. Inte havsnivån.

Jag känner dock inte till detta meningsutbyte.
Protokollet från riksdagen finns här: https://data.riksdagen.se/fil/F6FB9EF4-8EDA-4D2E-BDDD-39856DECC1BB

Bolunds replik finns på s. 18. Åkesson efterfrågar en definition av begreppet ”kris” så som det används i debatten. Någon sådan definition finns inte.
Citera
2022-11-18, 14:29
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
De samhällsförändringar som du beskriver skulle tveklöst få välfärdssamhället att kollapsa med svält, sjukdomar, våldsamheter och massdöd som följd. Det förefaller därför vara ett bättre alternativ att använda vår intelligens till att efter behov anpassa oss till de klimatförändringar som eventuellt sker. Alltså en evolution i samverkan med människan.

Resultatet från COP 27 i Sharm El-Sheikh är i överensstämmelse med det jag beskriver som kännetecknande för världens
ledare/makthavare, när de prioriterar sina egna resp. intressen.
Ett eko-system som havererar av reglermässiga orsaker går med stor sannolikhet inte att återställa. Det finns m a o ingen återvändo.
Ingen känner till vilka komplexa gränser/trösklar i systemet som är kritiska, och vad dessa stipulerar,
så vad är det vi ska anpassa oss till, och hur ska det gå till i en orolig värld ?
Citera
2022-11-18, 14:38
Medlem
Citat:
Hej!

Ja det stämmer att jag kan betraktas som ny här, så borde kanske ha börjat med att presentera mig.
Tidigare skrev jag några inlägg under rubriken ”Fysik”, hemmahörande i gränslandet mellan filosofi och naturvetenskap, med tonvikt på existentiella frågeställningar. Där var vi dock inte överens om det verkligen var fysik jag avhandlade, så jag tröttnade snabbt och valde att dra mig tillbaka.

Jag började min yrkesverksamma tid som båtbyggare men sadlade senare om till ingenjör (teleteknisk linje). Min lite udda specialitet är s k virvelströmsprovning, där sprickor detekteras via inducerade magnetfält på/i 1000-gradigt stål.

Vi har en hemsida, www.deltakonceptet.se , där du kan se en av båtarna som jag ritat ovanredet på, och varit delaktig i byggandet av. Även omgivande natur, liksom principerna bakom sprickdetekteringen framgår.

Jag och min fru Tuulikki är naturintresserade pensionärer som bor naturnära och ostört, tillsammans med vår hund Jeppe, i en gammal nedlagd byskola från 1878, ca en mil SV om Västerås. Tomten omges av ett vackert och lummigt kulturlandskap, med rikt djurliv, i ett av Mälarregionens vackraste områden. Det är t ex 1 km till en av Svealands fågelrikaste vikar, Asköviken. Här är förutsättningarna m a o mycket goda för att den intresserade tidigt ska märka förändringar i naturen.

Klimatförändringarna påverkar förutsättningarna för människor, djur och hela ekosystem.
GLOBALT har man byggt in sig i samhällsstrukturer som framför allt i industrialiserade länder förorsakat obalanser av skilda slag, och som sannolikt saknar förutsättningar att självmant, och på egen hand, bryta utvecklingen.
Allt bygger på TILLVÄXT trots vetskap om att resurserna är ändliga.
LOKALT kan vi som ”fågelskådare” sedan barnsben konstatera att sedan 1950-talet har det successivt skett en kraftig minskning av fågelbeståndet, där vissa arter (har en hel lista på olika drabbade arter) näst intill förvunnit. I år har det även skett något plötsligt och dramatiskt med insekterna, som inte har någon motsvarighet under de 70 år vi bott här. Flugorna, bina, getingarna, bålgetingarna, myggen, vissa fjärilar, mm har lyst med sin frånvaro. Grodorna i omgivande kärr som varje vår hälsat oss med sitt kväkande, har förvunnit. Att arter dör ut i en accelererande takt i vår region är djupt tragiskt. Att detta sker under en mansålder borde föranleda omedelbara åtgärder, men ansvaret ligger nu hos unga kvinnliga politiker som hävdar att det inte existerar ett klimathot.
För att förstå detta bör man begrunda att samhällssystem av skilda slag har historiskt sett kommit och gått. Gemensamt för dem är att de efter en tid kulminerat, för att därefter ha degenererats och fallit samman. Orsaken till detta är att finna i att det över tid sker en maktförskjutning från folket till de styrande. Degenererings-fasen kännetecknas ofta av att samhälls-systemet/strukturen, måna om makten, i allt större omfattning börjar prioritera sina egna intressen före medborgarnas. För att detta skall vara möjligt behöver makten befästa sin maktposition med en allt mer detaljerad och rigorös/finmaskig maktstruktur.
Exempel på detta är att begränsa yttrandefriheten genom att inskränka mediernas oberoende.
De folkliga värderingar som ursprungligen låg till grund för samhällsbygget får därigenom till följd av de styrandes maktfullkomlighet, en allt mer underordnad roll. Detta gäller nu även klimatet.

Den minskande biologiska mångfalden är i vårt fall odiskutabel, liksom att detta sker parallellt med att den globala medeltemperaturen fortsätter att öka.

Vad gäller att förklara vilka effekter på syresättningen av atmosfären vi kan se fram mot, och hur mänskligheten påverkas därav, sett i samband med bilderna du refererar till, går tyvärr inte enligt min uppfattning. Frågeställningen är alltför komplex.

/ Bengt Hj Törnblom

Hej Bengt

Men bilderna jag länkade till visar ju hur växthuseffekten är tänkt att fungera. Du som är ingenjör ser inget problem?

Vad har syresättningen av atmosfären med saken att göra?
Citera
2022-11-18, 14:41
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Protokollet från riksdagen finns här: https://data.riksdagen.se/fil/F6FB9EF4-8EDA-4D2E-BDDD-39856DECC1BB

Bolunds replik finns på s. 18. Åkesson efterfrågar en definition av begreppet ”kris” så som det används i debatten. Någon sådan definition finns inte.
Inte heller finns någon tydlig definition för "alarmism". Så är det med all användning av ordet "kris" och inte bara i klimatfrågan.

Oxford languages beskriver det såhär
“a situation characterized by the threat of highly dangerous, irreversible changes to the global climate."

Cambridge skriver såhär
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/climate-crisis

Här används det också
https://academic.oup.com/bioscience/article/71/9/894/6325731

Och säkerligen många fler beskrivningar.

Men det är kanske som med ordet "klimatförnekare" som inte har en susning om vad det ordet innebär.

Vissa ord kräver kanske en viss intelligens för att låta sig tolkas. Och vissa ord verkar vara svåra att förstå för just klimatförnekare.

Hur går det med söktermerna?
Börja där. Vi behöver ju en genomtänkt metod här för att grundlösa åsikter inte bara ska stå mot varandra. Vi behöver en gemensam grund att utgå ifrån. Och vilken grund är bättre än vetenskap i vetenskapliga frågor?

Det är den grund jag hela tiden utgått ifrån. Och det är den grund som du undviker, eftersom du vet var den leder. Och av någon anledning vill du inte acceptera detta. Bias.
Senast redigerad av MrArtur 2022-11-18 kl. 14:45.
Citera
2022-11-18, 15:22
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Resultatet från COP 27 i Sharm El-Sheikh är i överensstämmelse med det jag beskriver som kännetecknande för världens
ledare/makthavare, när de prioriterar sina egna resp. intressen.
Ett eko-system som havererar av reglermässiga orsaker går med stor sannolikhet inte att återställa. Det finns m a o ingen återvändo.
Ingen känner till vilka komplexa gränser/trösklar i systemet som är kritiska, och vad dessa stipulerar,
så vad är det vi ska anpassa oss till, och hur ska det gå till i en orolig värld ?
Vi vet inte hur stabila eller instabila reglersystemen är. Temperaturen har ökat ca en (1) grad sedan slutet av lilla istiden i mitten av 1800-talet. Det ligger rimligen inom vad som kan betraktas som naturliga variationer som reglersystemen klarar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in