Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-05, 22:47
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ingen har ifrågasatt varför temperaturjusteringar görs.
Du skriver att det är ett problem att det görs. Så vari ligger problemet?
Citera
2022-12-05, 22:49
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Varför är det ett problem?
Citat:
Du skriver att det är ett problem att det görs. Så vari ligger problemet?
Det har jag upprepat förklarat i mina inlägg. Jag ser ingen anledning att ytterligare upprepa detta.
Citera
2022-12-05, 22:52
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det har jag upprepat förklarat i mina inlägg. Jag ser ingen anledning att ytterligare upprepa detta.
Förlåt min otydlighet. Jag ska specificera.
Varför är det ett problem är att justerad data är lägre än rådata?

Varför ska man upphöra med att homogenisera data för att det gör ont för dig att titta på(nu utgick jag från att detta är vad du uppfattar som problematiskt, vad annars?)? Vi ska väl försöka lägga känslor åt sidan?
Senast redigerad av MrArtur 2022-12-05 kl. 22:54.
Citera
2022-12-05, 22:56
Medlem
Mike.Andersens avatar
Är det någon som kommer ihåg temperaturjusteringen i Australien? Det ser ut som att de vände kurvan upp och ner.

Bilder: https://postimg.cc/gallery/4V6w5MF

Den justerade grafen finns på den här sidan under About ACORN-SAT/Climate trends.

Den andra ojusterade grafen finns gömd någonstans på sidan.

http://www.bom.gov.au/climate/data/acorn-sat/#tabs=ACORN%E2%80%90SAT
Citera
2022-12-05, 22:57
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Förlåt min otydlighet. Jag ska specificera.
Varför är det ett problem är att justerad data är lägre än rådata?
[…]
Jag förstod mycket väl din fråga och svaret är detsamma som tidigare. Om du inte har förstått mina tidigare inlägg så får du läsa dem igen.
Citera
2022-12-05, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Antagligen fanns det med ekvationer om vi hade haft texten till den där figuren Fleuch grävde fram, men när sammanhanget är så enkelt som i den figuren kan den med lite grundkunskaper fylla i ekvationerna själv, en figur räcker. Hade du förstått växthuseffekten hade du omedelbart sett vad figuren föreställde istället för att tjafsa som du gör.

Jag grävde fram den eftersom den var tydligare , jämfört med en figur från Wikipedia som jag visade tidigare som hade lite fler pilar och siffror. Men grundproblemet är samma: energi blir till mer energi.

Jag tar det en gång till:

Jag gör ett bil-diagram(försök att se det framför dig): Vid motorn står det "100 hk". vid vart och ett av de drivande hjulen står det "70 hk". Vad är problemet? Jo enligt diagrammet så har motorns effekt på något magiskt sätt blivit förmerad, och som vi alla fick lära oss i högstadiet, så anses det vara en omöjlighet...

och nu måste jag trycka på caps lock, eftersom att:

DETTA ÄR EXAKT SAMMA PROBLEM SOM MED DE JÄVLA VÄXTHUSEFFEKTSDIAGRAMMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!

EXAKT!!!!!!!!
Citera
2022-12-05, 23:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag grävde fram den eftersom den var tydligare , jämfört med en figur från Wikipedia som jag visade tidigare som hade lite fler pilar och siffror. Men grundproblemet är samma: energi blir till mer energi.

Jag tar det en gång till:

Jag gör ett bil-diagram(försök att se det framför dig): Vid motorn står det "100 hk". vid vart och ett av de drivande hjulen står det "70 hk". Vad är problemet? Jo enligt diagrammet så har motorns effekt på något magiskt sätt blivit förmerad, och som vi alla fick lära oss i högstadiet, så anses det vara en omöjlighet...

och nu måste jag trycka på caps lock, eftersom att:

DETTA ÄR EXAKT SAMMA PROBLEM SOM MED DE JÄVLA VÄXTHUSEFFEKTSDIAGRAMMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!

EXAKT!!!!!!!!
Kan du inte bara släppa den där jävla felaktiga/missvisande bilden?
Citera
2022-12-05, 23:08
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag förstod mycket väl din fråga och svaret är detsamma som tidigare. Om du inte har förstått mina tidigare inlägg så får du läsa dem igen.
Som vanligt då. Du kan inte motivera en enda sak du påstår. Vad ska du byta till för ämne nu?
Du hade ju bara kunnat fråga något om klimatkänsligheten utan återkopplingsmekanismer och anklaga andra för att fly när de påpekar ämnesbytet.
Senast redigerad av MrArtur 2022-12-05 kl. 23:10.
Citera
2022-12-05, 23:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Som vanligt då. Du kan inte motivera en enda sak du påstår. Vad ska du byta till för ämne nu?
Du hade ju bara kunnat fråga något om klimatkänsligheten utan återkopplingsmekanismer och anklaga andra för att fly när de påpekar ämnesbytet.
Historiken i tråden är enkel att följa för alla som vill. Gnäll inte på mig för att du inte förstår de inlägg som du svarar på. Alla kan se hur du gör dig till åtlöje. Nu svarar jag inte på fler inlägg av detta slag eftersom det faller utanför trådens ämne.
Citera
2022-12-05, 23:15
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Så länge du inte fattar att problemet är att justerad data är lägre än rådata är allt du skriver fullständigt irrelevant. Du gör dig bara till åtlöje.

Den som gör sig till åtlöje är så klart du, och ingen annan. Du skriver så mycket dumma och felaktiga saker att jag liksom känner sekundärskam för din skull.

Din tes är att "klimatalarmismen är överdriven", IPCC är en korrupt organisation, att tusentals forskare har lagt sin yrkesheder åt sidan för dunkla mål. Och för att styrka denna tes använder du följande argument: [null]

Nej, just det. Du använder inte argument, inte så som argument ser ut i någon som helst konventionell mening. Du insinuerar bara, och ibland spinner du iväg som ett litet barn med att "rätta" andra med fakta du har hittat i din egen fantasi. Ibland sprutar formligen de tuggade kritmulorna över skrivbordet när du utbrister dina egna inbillade idéer om och regler för vad som gäller:

Citat:
Du har verkligen svårt att fatta! De finns inga bevis eller vedertagna formler för dessa ”förstärkningsfaktorer” som är helt avgörande för den beräknade uppvärmningen. Hela ”klimathotet” vilar antaganden. Klimatalarmismen liknar fanatism och religion mer än vetenskap.

Citat:
Om du anser att det är problem även om klimatmålen uppnås eller till och med överträffas får du lämpligen ta det med de ansvariga för klimatmålen och inte gnälla som en tjurig barnunge.

Försök nu att fatta att den temperaturökning som CO2 direkt kan leda till är mycket liten. De siffror som klimatmodellerna visar baseras på hypotetiska faktorer som ingen kan vara säker på i nuläget.

Citat:
Jag har varit mycket tydlig och det är obegripligt att du inte fattar. Jag upprepar: Storleken på TÄNKTA ”förstärkningsfaktorer” är avgörande för om det finns ett klimathot eller inte. Att du kallar detta faktum för ”exakt ingenting” är väldigt talande.
Citera
2022-12-05, 23:21
Medlem
Citat:
Kan du inte bara släppa den där jävla felaktiga/missvisande bilden?

Men "din" bild visar ju samma sak! Samma knasiga koncept med energi som "återstrålar" från atmosfären.

Jag förstår att du hör till kategorin "klimatskeptiker". Men nu har jag lite news for you: Ni kommer alltid att förlora om ni försöker spela med i alarmisternas spel. Spelet är riggat till deras fördel. Så länge ni inte bli lite mer radikala och grundläggande av er kommer ni aldrig någon vart ö.h.t.
Citera
2022-12-05, 23:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Den som gör sig till åtlöje är så klart du, och ingen annan. Du skriver så mycket dumma och felaktiga saker att jag liksom känner sekundärskam för din skull.

Din tes är att "klimatalarmismen är överdriven", IPCC är en korrupt organisation, att tusentals forskare har lagt sin yrkesheder åt sidan för dunkla mål. Och för att styrka denna tes använder du följande argument: [null]

Nej, just det. Du använder inte argument, inte så som argument ser ut i någon som helst konventionell mening. Du insinuerar bara, och ibland spinner du iväg som ett litet barn med att "rätta" andra med fakta du har hittat i din egen fantasi. Ibland sprutar formligen de tuggade kritmulorna över skrivbordet när du utbrister dina egna inbillade idéer om och regler för vad som gäller:
Du får givetvis ha vilken uppfattning du vill om mig (men om du bryr dig om fakta kan jag informera dig om att din uppfattning om mig är felaktig). Vad har detta med tråden att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in