Hej!
Ja det stämmer att jag kan betraktas som ny här, så borde kanske ha börjat med att presentera mig.
Tidigare skrev jag några inlägg under rubriken ”Fysik”, hemmahörande i gränslandet mellan filosofi och naturvetenskap, med tonvikt på existentiella frågeställningar. Där var vi dock inte överens om det verkligen var fysik jag avhandlade, så jag tröttnade snabbt och valde att dra mig tillbaka.
Jag började min yrkesverksamma tid som båtbyggare men sadlade senare om till ingenjör (teleteknisk linje). Min lite udda specialitet är s k virvelströmsprovning, där sprickor detekteras via inducerade magnetfält på/i 1000-gradigt stål.
Vi har en hemsida,
www.deltakonceptet.se , där du kan se en av båtarna som jag ritat ovanredet på, och varit delaktig i byggandet av. Även omgivande natur, liksom principerna bakom sprickdetekteringen framgår.
Jag och min fru Tuulikki är naturintresserade pensionärer som bor naturnära och ostört, tillsammans med vår hund Jeppe, i en gammal nedlagd byskola från 1878, ca en mil SV om Västerås. Tomten omges av ett vackert och lummigt kulturlandskap, med rikt djurliv, i ett av Mälarregionens vackraste områden. Det är t ex 1 km till en av Svealands fågelrikaste vikar, Asköviken. Här är förutsättningarna m a o mycket goda för att den intresserade tidigt ska märka förändringar i naturen.
Klimatförändringarna påverkar förutsättningarna för människor, djur och hela ekosystem.
GLOBALT har man byggt in sig i samhällsstrukturer som framför allt i industrialiserade länder förorsakat obalanser av skilda slag, och som sannolikt
saknar förutsättningar att självmant, och på egen hand, bryta utvecklingen.
Allt bygger på TILLVÄXT trots vetskap om att resurserna är ändliga.
LOKALT kan vi som ”fågelskådare” sedan barnsben konstatera att sedan 1950-talet har det successivt skett en kraftig minskning av fågelbeståndet, där vissa arter (har en hel lista på olika drabbade arter) näst intill förvunnit. I år har det även skett något plötsligt och dramatiskt med insekterna, som inte har någon motsvarighet under de 70 år vi bott här. Flugorna, bina, getingarna, bålgetingarna, myggen, vissa fjärilar, mm har lyst med sin frånvaro. Grodorna i omgivande kärr som varje vår hälsat oss med sitt kväkande, har förvunnit. Att arter dör ut i en accelererande takt i vår region är djupt tragiskt. Att detta sker under en mansålder borde föranleda omedelbara åtgärder, men ansvaret ligger nu hos unga kvinnliga politiker som hävdar att det inte existerar ett klimathot.
För att förstå detta bör man begrunda att samhällssystem av skilda slag har historiskt sett kommit och gått. Gemensamt för dem är att de efter en tid kulminerat, för att därefter ha degenererats och fallit samman. Orsaken till detta är att finna i att det över tid sker en maktförskjutning från folket till de styrande. Degenererings-fasen kännetecknas ofta av att samhälls-systemet/strukturen, måna om makten, i allt större omfattning börjar prioritera sina egna intressen före medborgarnas. För att detta skall vara möjligt behöver makten befästa sin maktposition med en allt mer detaljerad och rigorös/finmaskig maktstruktur.
Exempel på detta är att begränsa yttrandefriheten genom att inskränka mediernas oberoende.
De folkliga värderingar som ursprungligen låg till grund för samhällsbygget får därigenom till följd av de styrandes maktfullkomlighet, en allt mer underordnad roll. Detta gäller nu även klimatet.
Den minskande biologiska mångfalden är i vårt fall odiskutabel, liksom att detta sker parallellt med att den globala medeltemperaturen fortsätter att öka.
Vad gäller att förklara vilka effekter på syresättningen av atmosfären vi kan se fram mot, och hur mänskligheten påverkas därav, sett i samband med bilderna du refererar till, går tyvärr inte enligt min uppfattning. Frågeställningen är alltför komplex.
/ Bengt Hj Törnblom