Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Vad jag tycker om olika ord är rimligen OT. Naturlagarna är som de är.
Jag håller iofs med dig. Men ditt ordval orsakade en hel del förvirring. Jag är numera medveten om, som jag skrev igår att du bara har en märklig och inte helt konsistent användning av ordet (kyla). Du verkar dock ha en förståelse för hur en koldioxidinducerad
uppvärmning ungefär fungerar.
Till skillnad från exempelvis Machdiamonds som använder ordet rätt, men visar brister i sin förståelse. Det skulle nog bli jättekonstigt om ni sätter er ner och diskuterar med varandra. Ni skulle båda hålla med om att CO2 kyler. Skulle ni diskutera vidare skulle det för eller senare framkomma att du menar att CO2 gör nedre delen av atmosfären varmare genom att kyla, medan MCD skulle mena att koldioxid kyler och gör det kallare.
Personligen (vad nu det är värt) ger jag dig rätt i förståelsen, men MCD rätt i användningen av ordet "kyler". MCDs problem är dock större än hur jag ser (återigen, vad nu det är värt) på problematiken kring din användning av ordet kyler. Du kommer ju fram till precis samma sak som exvis IPCC och varenda vetenskapliga organisation i världen. Även om du beskriver processen med ett annat ord, som olyckligtvis råkar vara motsatsen till det ord vi andra brukar använda.
Citat:
Men låt mig göra en liknelse: Antag att du har ett frysskåp med temperaturen minus 20 grader. Du höjer temperaturen till minus 10 grader. Är det då adekvat att kalla frysskåpet för värmeskåp?
Jag skulle säga att din handling att öka temperaturen har en värmande effekt. Eftersom det reducerar bortförseln av värme i din frys, vilket ökar temperaturen i den. Din handling (koldioxidens absorbtion) har en värmande effekt eftersom det gör frysen (atmosfären) varmare, med högre temperatur som följd. Även om atmosfären högre upp är fortsatt kallare än lägre ned, skulle jag säga att det som gör den varmare värmer. Alltså skulle jag säga att koldioxid har än värmande effekt och inte en kylande. Koldioxid värmer, liksom din handling att ställa om frysen. Koldioxiden värmer atmosfären precis som din handling värmer frysen. De båda ökar temperaturen.