2022-11-17, 20:05
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Absolut men att tro att Ukraina avfyrat ett vapen mot Polen med flit är bara efterblivet.

Min poäng är att hade Ryssland inte regnat missiler över Ukraina i tisdags så hade något vapen avfyrats.

Jag är enig, den tidiga redogörelsen var ju att det var ett misstag när Ukr försökte skjuta ner en inkommande raket/robot. Hur vanligt förekommande detta är vet jag inte, men att det sker misstag olyckor i krig lär inte vara ovanligt.
Citera
2022-11-17, 20:12
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Det mesta talar för att Ukraina medvetet beskjutit Polen, i avsikt att sedan beskylla Ryssland för detta. Ett bra exempel på en false flag. Den här gången lyckades det inte, men vi bör alla vara vaksamma på nya försök från den judiska kuppregimen i Kiev.

Världens sämsta false flag-operation någonsin i såna fall.
Tror på misstag med en S300 då explosionen inte verkar varit så kraftig.
Sedan har väl regeringen i Ukraina lite liknande mentalitet som Ryssland och Putin, förneka förneka förneka in i det längsta. Vore förstås betydligt mer klädsamt om de erkände bara att det var en olycka.
Citera
2022-11-17, 20:16
Medlem
bergsdals avatar
Finns det en slutsats? Hur fan lyckas man skjuta iväg en robot till Polen som Ukraina i detta scenario??

Man kan väl spränga den upp i luften? Jag förstår inte hur detta är möjligt, verkligen
Citera
2022-11-17, 20:21
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Finns det en slutsats? Hur fan lyckas man skjuta iväg en robot till Polen som Ukraina i detta scenario??

Man kan väl spränga den upp i luften? Jag förstår inte hur detta är möjligt, verkligen

Från vad jag läst igår så är S 300 egentligen Surface to air, men att det finns omprogrammerade surface to surface system som då förlorar lite av sin träffsäkerhet och ev. Annat. Kan kanske förklara varför en raket som missar sitt mål då kan dimpa ner annorstädes.
Citera
2022-11-17, 20:31
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Så fungerar det inte. Ryssland skulle naturligtvis ta det som charte blanche att göra vad de vill mot NATO eftersom de rätteligen skulle tolka det som svaghet.
Så jo, det är helt orimligt och skulle strida mot all vedertagen praxis i folkrätten stater emellan.

Liksom sprängningen av Nordstream (där det mesta pekar mot Ukraina), mordet på Darya Dugina (som tom CIA anser att Ukraina låg bakom), sprängningen av krimbron och nu luftvärnsmissiler som slår ner på NATO-territorium så är det ganska uppenbart att Ukraina kraftigt försöker eskalera kriget och dra in NATO i direkta krigshandlingar.
Det är så vi ska tolka Bidens irritation mot Zelensky, det har hänt lite för mycket som USA inte har blivit informerade om utan fått reda på genom sin egen underättelseapparat, tålamodet börjar tryta, det märks

Så tror jag också. Ibland undrar jag exakt hur korkad Zelenskyj egentligen är när han yrar om att Nato ska ingripa militärt mot Ryssland, flygförbudszoner och liknande som givetvis skulle leda till direkt storkrig Nato-Ryssland (alltså kärnvapenkrig). Har han verkligen inte fattat att Ukraina är schackbrädet och ukrainarna bondeoffren i Washingtons proxykrig, eller är det något slags spel för gallerierna Zelenskyj spelar?

Förr eller senare (och troligen i god tid före valet) "släpper" Washington Ukraina, och då står Zelenskyj där med dumstruten, ett sönderbombat land som krympt med 20% och 100k döda ukrainska soldater.
Citera
2022-11-17, 20:42
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Från vad jag läst igår så är S 300 egentligen Surface to air, men att det finns omprogrammerade surface to surface system som då förlorar lite av sin träffsäkerhet och ev. Annat. Kan kanske förklara varför en raket som missar sitt mål då kan dimpa ner annorstädes.
Ja okej, jag skulle kunna förstå om det handlade om en dum-missil men nu var det en robot-missil om jag har förstått rätt? Det är bara att med en robot kan man, eller man ska kunna såvitt jag vet styra den. Ja, jag köper man kan inte ha 100% träffsäkerhet med robotar men i.o.m. att man kan styra dessa robotar känner jag bara impulsivt att man samtidigt ska ha vet nog att styra den ifrån befolkningsområden

Så jäkla svårt att hitta något vettigt som vanligt inom detta, så torrt
Citera
2022-11-17, 21:08
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Som sju mil in i Polen. Skulle inte tro det. Varför riktar man ett lv-raket mot ett vänligt sinnat land till att börja med? Vilka ryska missiler kom ifrån Polen?
Citera
2022-11-17, 21:46
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Visst att Ryssland är ansvarig för kriget och dessa följder i stort, däremot ifall det skulle visa sig att de som avfyrat gjort det med vilje så bör dessa soldater utredas och dömas för krigsbrott. Ett misstag/olycka och sker i krig rätt ofta, här fick det dock katastrofala följder med dödsfall som utgång. Ifall det skulle vara Ryssland som skjutit rakete/roboten landat på fel plats av misstag så är det ju förstås galet då med, sen blir det väl värre ifall det är Ryssland då det är dessa som är agriparen. Ser det som väldigt osannolikt att Ryssland med vilje skulle ha gjort detta , lika lite som Ukr gjort det med vilje (false flag op).

Idagsläget ser det lutar det ju mer åt ett misstag/olycka från Ukraina än Ryssland, vi lär ju få reda på mer info i framtiden.

Den finns en besvärande omständighet med den S-300 som slog ned i Polen.
Det är idag bekräftat att den exploderade vid nedslaget.
Det gör en S-300 enbart om den är modifierad glöm switch utan att modifierad till att verka som en artilleri missil.
Menar Zelensky att dom skjuter artillerimissiler mot inkommande?
När deras S-300 dimper ned i backen då exploderar dom!
Citera
2022-11-17, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Jag är enig, den tidiga redogörelsen var ju att det var ett misstag när Ukr försökte skjuta ner en inkommande raket/robot. Hur vanligt förekommande detta är vet jag inte, men att det sker misstag olyckor i krig lär inte vara ovanligt.
Samma misstag med två missiler låter helt osannolikt.
Citera
2022-11-17, 21:51
Medlem
pinnpelle88s avatar
Hahaha jävla sopor som trodde det var Ryssen som skjöt en missil mot en polsk traktor, ni är så jävla dumma att håna er är för enkelt.

"Ukraina råkade skjuta en s-300 missil 100km åt helt fel håll för att Ryssen skjöt missiler mot Ukraina!" säger man nu, haha. Ni är så jävla lätta att lura för media.
Citera
2022-11-17, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Vilken inkommande missil ifrån Polen försökte Ukraina skjuta ner?

En av ryssjävlarnas 100 missiler.
Citera
2022-11-17, 22:04
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
En av ryssjävlarnas 100 missiler.
Varför skjuter ryssjävlarna missiler från Polen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in