2022-11-17, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Zelensky vill naturligtvis att väst skall fortsätta donera pengar och vapen till Ukraina. Då måste man också visa att Ryssland är oberäkneliga dårar som alla skall vara rädda för.

Jag måste dock säga att det inte är helt orimligt att usa och polen vill mörka det hela även om det skulle varit en rysk missil som av misstag skulle slagit ner. Hade dom erkänt det så skulle dom nog behöva vedergälla det för att inte tappa all trovärdighet. Och i nuläget hade det varit katastrof för väst att eskalera konflikten i Ukraina. Det vet usa och polen.

självklart vill han det, men att förneka att det var ukraina, och säga att det var ryssland när nato säger att det inte var ryssland, är kanske inte det smartaste. då kan det baksmälla. hade varit bättre att be om ursäkt i ett sådant läge, ingen drar in donationer för att ukraina begår ett misstag....

men nu har zelensky istället ifrågasatt detta, han är alltså beredd att ta risken att motbevisas, det kan inte vara helt utan anledning

man behöver inte längre bevisa att ryssarna är oberäkneliga, det vet vi redan

det är 2 nerslag i polen, av s-300 i markläge. (eller 2st s-300 som inte fungerar korrekt, men vad är sannolikheten för detta, egentligen?). samtidigt har vi bara fått se foton på ett av nerslagen
Citera
2022-11-17, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Jo för militären har ju ingen nytta alls av den infrastrukturen.... Tror du på allvar att om Ukraina eller USA tex skulle anfalla Ryssland att sådan infrastruktur inte skulle bli måltavlor. El om kineserna skulle anfalla USA el annat valfritt land som Taiwan. Som att det går fint att spränga tyska dammar under andra världskriget men nono om Japan el Tyskland skulle sprängt Hoover-dammen.

Spelar ingen roll om även militären har nytta av rent vatten det är ändå ett krigsbrott.
Ryssland är tydliga med att deras syfte är att knäcka folkets vilja samt att tvinga en massflykt till väst Europa.

I andra världskriget så skedde bombningar inte minst de allierades brandbombning av tyska städer som var krigsbrott.

Det ursäktar givetvis inte Rysslands brott.
Citera
2022-11-17, 17:43
Medlem
Citat:
Han du citerade ironiserade troligtvis... Men visst har du rätt. Men skulle samma destinktion göras om roboten faktiskt kom från Ryssland, jag är tyvärr tveksam.

Jag är övertygad om att om en rysk robot av misstag skulle landat i Polen så skulle Nato agerat som att det inte var den avsiktlig attack. Ingen vill ha ett ww3.

Men risken finns ju alltid att det spårar ur, vilket är ännu en anledning till varför Rysslands krig är så oförsvarligt.
Citera
2022-11-17, 17:55
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
usa har inte pekat på ukraina, kan jag tillägga. de har bara sagt att det är s-300, inställt i markläge, som landat i polen, 2 ggr, dessutom är det bara publicerade bilder på ena nerslaget, vilket man kan ifrågasätta. varför döljs de andra bilderna?

det är MYCKET möjligt, att ryssland gjort en specialoperation, och bombat polen med s-300 för att beskylla ukraina, time will tell

zelensky är ingen idiot efter vad han åstadkommit, folk världen över lyssnar definitivt på honom, han har respekt, säkert mer respekt än senila biden.

Zelensky är en jubelåsna!

Nu så tar Zelensky ett steg tillbaka med orden, "Jag vet inte vad som hände" men att Zelensky vidhåller ändå att det är Ryssland.
Jag undrar om hans rådgivare är ukrainare eller av någon annan nationalitet då att jag känner igen retoriken. Amerikaner är dem inte.
Vilken soppa!

Jaså att du häcklar vår garant Biden, är han ett ryzztroll?

Det osar sosseretorik.
Senast redigerad av Hursomhelsting 2022-11-17 kl. 18:19.
Citera
2022-11-17, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Det är ryssen vi pratar om. Då kan målen vara en lekpark eller en traktor med vagn.

Eller så är det moteld som hamnat lite här och där när de missat de avancerade Ryska missilerna, ibland i polen ,ett hureshus ,en lekpark osv osv.

Här ett exempel på Ukrainsk missil försvar, nu förstår du bättre hur de kan hamna i vilket land som helst eller i en lekpark

https://www.bitchute.com/video/7YNk8JkgoGQy/
Senast redigerad av Kimulux 2022-11-17 kl. 18:21.
Citera
2022-11-17, 18:19
Medlem
Citat:
Han du citerade ironiserade troligtvis... Men visst har du rätt. Men skulle samma destinktion göras om roboten faktiskt kom från Ryssland, jag är tyvärr tveksam.

Jo, det skulle det, en enskild bondgårdsattack är inte skäl nog att starta ett fullskaligt krig, det reder man ut på diplomatisk väg.
Citera
2022-11-17, 18:34
Medlem
ursprungsindians avatar
För alla intresserade som inte är rysstroll eller bojkottar Sveriges Radio så finns det ett extra avsnitt av podden Gräns som sammanfattar situationen på en kvart

https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hcGkuc3Iuc2UvYXBpL3Jzcy9wb2QvMzQ3OTU/episode/cnNzOnNyLnNlL3BvZC9laWQvMjA2MTk4OA?ep=14
Citera
2022-11-17, 19:13
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Så fungerar det inte. Ryssland skulle naturligtvis ta det som charte blanche att göra vad de vill mot NATO eftersom de rätteligen skulle tolka det som svaghet.
Så jo, det är helt orimligt och skulle strida mot all vedertagen praxis i folkrätten stater emellan.

Liksom sprängningen av Nordstream (där det mesta pekar mot Ukraina), mordet på Darya Dugina (som tom CIA anser att Ukraina låg bakom), sprängningen av krimbron och nu luftvärnsmissiler som slår ner på NATO-territorium så är det ganska uppenbart att Ukraina kraftigt försöker eskalera kriget och dra in NATO i direkta krigshandlingar.
Det är så vi ska tolka Bidens irritation mot Zelensky, det har hänt lite för mycket som USA inte har blivit informerade om utan fått reda på genom sin egen underättelseapparat, tålamodet börjar tryta, det märks

I mitt tycke en mycket skarp analys… Ukraina kör ett eget race med false flag för att få NATO att ansluta.. vilket inte kommer att hända
Citera
2022-11-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
självklart vill han det, men att förneka att det var ukraina, och säga att det var ryssland när nato säger att det inte var ryssland, är kanske inte det smartaste. då kan det baksmälla. hade varit bättre att be om ursäkt i ett sådant läge, ingen drar in donationer för att ukraina begår ett misstag....

men nu har zelensky istället ifrågasatt detta, han är alltså beredd att ta risken att motbevisas, det kan inte vara helt utan anledning

man behöver inte längre bevisa att ryssarna är oberäkneliga, det vet vi redan

det är 2 nerslag i polen, av s-300 i markläge. (eller 2st s-300 som inte fungerar korrekt, men vad är sannolikheten för detta, egentligen?). samtidigt har vi bara fått se foton på ett av nerslagen

ja det verkar råda delade meningar om antalet?

"I Przewodów satt Dawid, 28, på balkongen när det small alldeles i närheten.

– Jag bor ungefär 300 meter från nerslagsplatsen. Jag såg inte hur den flög, men jag hörde en explosion. Först en och sedan en till, säger han till tidningen Dziennik Wschodni.

Dawid tog upp mobilen och filmade rökmolnet som steg från fältet där raketen slog ner."

"Byns präst Bogdan Ważny berättar för Dziennik Wschodni att han förberedde en gudstjänst i kyrkan när det small.

– Jag hörde en explosion. Vaktmästaren säger att det var två, men jag är säker på att det bara var en, säger han."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EQxz4j/raketen-slog-ner-i-byn-przewodow-i-polen

kanske först en smäll när den landade och sedan explosionen?
Citera
2022-11-17, 19:47
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Ja så resonerar en krigsbrottsling.
Det finns lagar även i krig, civiliserade länder följer dessa och i de fall som brott begås så bestraffas de.

Jaha att det görs det.
Det har det tyvärr inte gjorts mer än på papperet dock är det praxis i att den parten som är förloraren får ta notan medan att vinnaren eller favoriten går helt fri.
Ett rent hyckleri.

Du får se om det blir ett storkrig mot Ryssland hur hänsynslösa som även vi kommer att vara, du ser här på FB att rent sjuka grovheter riktat mot "ryssar" går igenom
Detta anger takten.
Citera
2022-11-17, 19:58
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Justin Trudeau har helt rätt i att det är Rysslands fel oavsett.

Visst att Ryssland är ansvarig för kriget och dessa följder i stort, däremot ifall det skulle visa sig att de som avfyrat gjort det med vilje så bör dessa soldater utredas och dömas för krigsbrott. Ett misstag/olycka och sker i krig rätt ofta, här fick det dock katastrofala följder med dödsfall som utgång. Ifall det skulle vara Ryssland som skjutit rakete/roboten landat på fel plats av misstag så är det ju förstås galet då med, sen blir det väl värre ifall det är Ryssland då det är dessa som är agriparen. Ser det som väldigt osannolikt att Ryssland med vilje skulle ha gjort detta , lika lite som Ukr gjort det med vilje (false flag op).

Idagsläget ser det lutar det ju mer åt ett misstag/olycka från Ukraina än Ryssland, vi lär ju få reda på mer info i framtiden.
Citera
2022-11-17, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Visst att Ryssland är ansvarig för kriget och dessa följder i stort, däremot ifall det skulle visa sig att de som avfyrat gjort det med vilje så bör dessa soldater utredas och dömas för krigsbrott. Ett misstag/olycka och sker i krig rätt ofta, här fick det dock katastrofala följder med dödsfall som utgång. Ifall det skulle vara Ryssland som skjutit rakete/roboten landat på fel plats av misstag så är det ju förstås galet då med, sen blir det väl värre ifall det är Ryssland då det är dessa som är agriparen. Ser det som väldigt osannolikt att Ryssland med vilje skulle ha gjort detta , lika lite som Ukr gjort det med vilje (false flag op).

Idagsläget ser det lutar det ju mer åt ett misstag/olycka från Ukraina än Ryssland, vi lär ju få reda på mer info i framtiden.

Absolut men att tro att Ukraina avfyrat ett vapen mot Polen med flit är bara efterblivet.

Min poäng är att hade Ryssland inte regnat missiler över Ukraina i tisdags så hade något vapen inte avfyrats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in