Citat:
Ursprungligen postat av
armatura
Nya kontrakt för krab ligger på över 11 mil usd stycket. Senaste k9-köpet ligger på strax över 8 mil usd per enhet (Egypten), tar du vad som troligtvis är det billigaste (Estland, beggade) så hamnar du på runt 3,5-4 musd per enhet. Nya pzh2000 ligger på ca 17 musd. Archer kostade ca 4,5 musd per enhet, men då får man även beakta att pengarna går till inhemsk produktion snarare än import samt att Norge faktiskt betalade en bit av den kakan.
Det är svårt att jämföra enhetspris kontrakt till kontrakt eftersom det ofta inte är säkert vad som ingår i varje kontrakt. T.ex, ingår stödfordon, underhållsstöd, reservdelar etc. Däremot kan vi ganska lugnt säga att Archer inte är en särskilt dyr pjäs, särskilt jämfört med bandgående motsvarigheter (även jämfört med t.ex Caesar). Då får man också lägga till den ytterligare kostnad i underhåll som bandgående innebär.
Sverige har 48 archerpjäser, med ytterligare 24 beställda. Detta till en krigsorganisation med vadå, 3 brigader? Jämfört med t.ex Frankrike som har 58 Ceasar och 32 amx30 till vadå, lågt räknat 12 brigader (visst, man har även både draget artilleri och rakart)?
Vi har inte längre "undermåligt" artilleri. Vi har fler pjäser än vi kommer kunna använda effektivt för en ganska lång framtid. Personal och förband i behov av artilleri är den trånga sektorn, inte antalet pjäser.
Och nej, du kommer inte cruisa på e4:an i 67 km/h i en k9:a någon längre sträcka.
Visst är det svårt att räkna ut egentliga priser. När jag jämförde två K9 med en Archer så tänkte jag på den begagnade versionen av K9 och en ny version av ARCHER. Men missade att skriva att jag avsåg begagnade.
Beg K9 fick Finland köpa 48 st för 146 miljoner euro 2017 ca 30.05 miljoner st. En ny ARCHER kommer att hamna runt 60 miljoner eller mer. Beroende på om de uppgraderas eller ej. Möjligen lite lägre eftersom de nu kan bli på standard lastbilar. Uppgifter på ARCHER har varierat på 45-54 miljoner. Där någon räknade ut att Norge skulle få betala 47 miljoner för sina.
Estland erbjöds begagnade Pzh2000 som skulle vara lägre pris än beg K9. Ändå har Estland Norge och Finland gjort kompletterande beställningar av K9. Vilket tyder på att de är nöjda med sina affärer.
Det var inte jag som hävdade att ARCHER kunde åka i motorvägsfart. Som förövrigt får vara så lågt som 40 km/h. Så ja Paladin får inte åka där. Tror det även blir jobbigt med ARCHER på dumper en längre tid på motorväg. För med lastbil har vi inte skaffat än.
Jag anser att vi har undermåligt med artilleri för vår framtida arme. Då vi endast har GRK. Frankrike har även annat. De har väl även några av den äldre CEASAR I också.
Frankrike har redan sänt iväg 18 st? Ceasarc till Ukraina. Så de hade tidigare fler än sina 54 som du nämner. Ukrainarna fick en två veckors utbildning på CEASAR.
När de nyligen beställde fler så fick de beskedet att det skulle ta 18 månader innan den första skulle levereras. För att återställa med dessa 18 st så skulle det ta flera år. Nu har man begärt att det ska skynda på processen med 24 st Ceasar NG på nytt lastbilschassi. Med bl.a. bättre möjlighet att åka i terräng. Bättre skyddade hytter och möjlighet att kunna ta även framtida ammunitionstyper.
Hade vi redan beställt våra 24 st ARCHER och de börjat levererats. Så kunde jag också tänka mig att lämna även till Ukraina. Vi var ett drygt år utan kanoner. Så säkert fler inklusive militärer skulle nog kunna tänka sig att skicka alla. Då konstiga beslut tidigare har fattats.
Hur har du tänkt dig att målet från regeringen om ett divisionsartilleri ska uppfyllas till 2025. Om dessa inte får några kanoner? Som försvaret redan sagt att det kan bli svårt att uppfylla.