2022-11-17, 16:33
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
ärligt talat, inte ens säkert att det är ukraina, även om polen och nato menar det. kanske säger man så bara för att inte sätta sig själva i smeten. allt behöver inte vara som det verkar. hur stor blir en krater av s300 förresten? den så tämligen rejäl ut den där vid traktorn iallafall

Exakt så som mäklare trollar med bildbehandlingsprogram och får 30 kvadratmeter att se ut som 300.

Att det ska vara så svårt att tro på USA:s uppgift. Biden kommer inte att Pudla om saken.
Citera
2022-11-17, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Suspekt ja.
Vad har man för räckvidd på denna modell av S300? Jag hittar typ 150km vid snabb googling. Det är 100km till vitryska gränsen...

Tycker allt är så märkligt, kan Zelinsky vara så stendum att han försöker ljuga om detta när bevisläget är så bra? Det verkar för dumt, och farligt, för att vara sant.
kan vara så att nato mörkar det föra att slippa dras in och få press på sig, för deras egen skull och säger att det är s300. kratern är ju rätt stor..
Citera
2022-11-17, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Exakt så som mäklare trollar med bildbehandlingsprogram och får 30 kvadratmeter att se ut som 300.

Att det ska vara så svårt att tro på USA:s uppgift. Biden kommer inte att Pudla om saken.
jag säger inte att någon gjort någonting, men det är väldigt möjligt

det finns faktiskt ingenting som talar mot att det inte skulle kunna vara så, bortsett från en senil gubbes ord, typ.

de har haft top secret möten om detta hela natten. vad som är sanning eller ej är skitsamma för dem, egentligen, de följer sina egna intressen, och nato vill nog undvika indragning över en sån skitgrej

varför skulle zelensky annars beskylla ryssland för detta, om det nu enl nato visade sig vara ukraina? exakt vad är vinningen av det? hade ju varit tämligen bättre att be om ursäkt för de döda polackerna isånnafall

jag köper det inte, thats all im saying. är skeptisk, mycket mörkas för oss och vi har inte en aning om vem som sköt

men det klart du vill få det till att någon "trollat" med bilden. det finns massor av bilder och videor. knappast någon som trollat.
Citera
2022-11-17, 16:46
Medlem
volvo 240s avatar
NATO borde ju nudå invadera Ukraina i självörsvarsyfte... Vem vet, Ukrainarna kanske sköt in den där för att få till ett storkrig mot Ryssland.... Känns inte helt otroligt med tanke på att stollen i Kiev fortfarande håller på och tjatar om att det är ryssen som skjutit in den där roboten i Polen.... Just saying.
Citera
2022-11-17, 17:01
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:

det finns faktiskt ingenting som talar mot att det inte skulle kunna vara så, bortsett från en senil gubbes ord, typ.

de har haft top secret möten om detta hela natten. vad som är sanning eller ej är skitsamma för dem, egentligen, de följer sina egna intressen, och nato vill nog undvika indragning över en sån skitgrej

varför skulle zelensky annars beskylla ryssland för detta, om det nu enl nato visade sig vara ukraina? exakt vad är vinningen av det? hade ju varit tämligen bättre att be om ursäkt för de döda polackerna isånnafall

jag köper det inte, thats all im saying. är skeptisk, mycket mörkas för oss och vi har inte en aning om vem som sköt

men det klart du vill få det till att någon "trollat" med bilden. det finns massor av bilder och videor. knappast någon som trollat.

i slutändan så spelar det ingen någon roll, fiffel med bilder eller inte, kraterns verkliga storlek osv osv.
USA/Biden med all sin expertis och teknik vet bättre än vad Zelensky och Ukrainas sk underrättelsetjänst gör.

Skulle den här historien få sig en ny vändning där USA pekar på Ryssland då köper jag även det, det kan jag lova dig.

Zelensky är en liten idiot som har tappat det helt så att den gubben lyssnar jag inte på.
Citera
2022-11-17, 17:04
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Då tror du fel.
Rysslands bombkampanj nu som riktas mot civil infrastruktur framför allt el och vattenförsörjningen är ett krigsbrott

https://en.wikipedia.org/wiki/War_crimes_in_the_2022_Russian_invasion_of_Ukraine #Energy_infrastructure

Ett av många krigsbrott Ryssland har begått så nej det finns inget konsensus om att Ukraina är de onda. Tvärtom så har de all rätt att försvara sig själva.
Jo för militären har ju ingen nytta alls av den infrastrukturen.... Tror du på allvar att om Ukraina eller USA tex skulle anfalla Ryssland att sådan infrastruktur inte skulle bli måltavlor. El om kineserna skulle anfalla USA el annat valfritt land som Taiwan. Som att det går fint att spränga tyska dammar under andra världskriget men nono om Japan el Tyskland skulle sprängt Hoover-dammen.
Citera
2022-11-17, 17:04
Medlem
Citat:

Zelensky vill naturligtvis att väst skall fortsätta donera pengar och vapen till Ukraina. Då måste man också visa att Ryssland är oberäkneliga dårar som alla skall vara rädda för.

Jag måste dock säga att det inte är helt orimligt att usa och polen vill mörka det hela även om det skulle varit en rysk missil som av misstag skulle slagit ner. Hade dom erkänt det så skulle dom nog behöva vedergälla det för att inte tappa all trovärdighet. Och i nuläget hade det varit katastrof för väst att eskalera konflikten i Ukraina. Det vet usa och polen.
Citera
2022-11-17, 17:08
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Japp. En rejält otacksam hovnarr dessutom som bara ska ha mer och mer och mer. Den lille grisen kommer nästan säkert att anfalla vitryssland om ryssarna retirerar ur landet. Sedan får ju både han och hans närmsta lakejer bra mycket skattefria pengar från biståndet från väst. Hade inte ryssen anfallit Ukraina hade man fortfarande sett det som ett genomkorrupt skitland i samma stil som Ryssland. Men nu ser ju väst en chans att få bort Putin och agerar på det. Vilket ändå i sig är meningslöst då en ev efterträdare kommer vara lika auktoritär som Putin. Zelensky kommer säkert även han precis som Putin och Xi ing Ping att utnämna sig själv som president på livstid. Han har ju redan förbjudit sin politiska opposition.

Tänk efter kriget om den lilla råttan står kvar hur han kan pressa Europa på mer pengar på det att han håller alla vapen kvar i Ukraina så dem inte hamnar på våra gator, och det gör han givetvis si så där lagom så gott han kan och tjänar i båda ändarna.
Citera
2022-11-17, 17:11
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Kiev 50,4501N, 30,523E
Lviv 49,84397N, 24.031E

Polsk traktor: 50,4501N, 24,031E
Du kan säkert hitta ett ryskt stridsflygplan vars motåtgärder fungerade på samma koordinater. Även om det vore en rysk robot som hamnat fel skulle det då berättiga artikel fem och anfallskrig mot Ryssland? Isåfall ska vi ju nu ha ett anfallskrig mot Ukraina på gång..... Hade vi däremot haft polskt militärt mål utslaget av något bara Ryssland sitter på tex Iskander ja då skulle vi kunna snacka.
Citera
2022-11-17, 17:19
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Du kan säkert hitta ett ryskt stridsflygplan vars motåtgärder fungerade på samma koordinater. Även om det vore en rysk robot som hamnat fel skulle det då berättiga artikel fem och anfallskrig mot Ryssland? Isåfall ska vi ju nu ha ett anfallskrig mot Ukraina på gång..... Hade vi däremot haft polskt militärt mål utslaget av något bara Ryssland sitter på tex Iskander ja då skulle vi kunna snacka.

Det är ryssen vi pratar om. Då kan målen vara en lekpark eller en traktor med vagn.
Citera
2022-11-17, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
i slutändan så spelar det ingen någon roll, fiffel med bilder eller inte, kraterns verkliga storlek osv osv.
USA/Biden med all sin expertis och teknik vet bättre än vad Zelensky och Ukrainas sk underrättelsetjänst gör.

Skulle den här historien få sig en ny vändning där USA pekar på Ryssland då köper jag även det, det kan jag lova dig.

Zelensky är en liten idiot som har tappat det helt så att den gubben lyssnar jag inte på.
usa har inte pekat på ukraina, kan jag tillägga. de har bara sagt att det är s-300, inställt i markläge, som landat i polen, 2 ggr, dessutom är det bara publicerade bilder på ena nerslaget, vilket man kan ifrågasätta. varför döljs de andra bilderna?

det är MYCKET möjligt, att ryssland gjort en specialoperation, och bombat polen med s-300 för att beskylla ukraina, time will tell

zelensky är ingen idiot efter vad han åstadkommit, folk världen över lyssnar definitivt på honom, han har respekt, säkert mer respekt än senila biden.
Citera
2022-11-17, 17:24
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
...

Jag måste dock säga att det inte är helt orimligt att usa och polen vill mörka det hela även om det skulle varit en rysk missil som av misstag skulle slagit ner. Hade dom erkänt det så skulle dom nog behöva vedergälla det för att inte tappa all trovärdighet. Och i nuläget hade det varit katastrof för väst att eskalera konflikten i Ukraina. Det vet usa och polen.

Så fungerar det inte. Ryssland skulle naturligtvis ta det som charte blanche att göra vad de vill mot NATO eftersom de rätteligen skulle tolka det som svaghet.
Så jo, det är helt orimligt och skulle strida mot all vedertagen praxis i folkrätten stater emellan.

Liksom sprängningen av Nordstream (där det mesta pekar mot Ukraina), mordet på Darya Dugina (som tom CIA anser att Ukraina låg bakom), sprängningen av krimbron och nu luftvärnsmissiler som slår ner på NATO-territorium så är det ganska uppenbart att Ukraina kraftigt försöker eskalera kriget och dra in NATO i direkta krigshandlingar.
Det är så vi ska tolka Bidens irritation mot Zelensky, det har hänt lite för mycket som USA inte har blivit informerade om utan fått reda på genom sin egen underättelseapparat, tålamodet börjar tryta, det märks
Senast redigerad av konstapel 2022-11-17 kl. 17:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in