2022-11-08, 14:08
Medlem
mdlbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michaelmyers97
Ja jag förstår att det kommer synas i deklarationen men om jag går på a-kassa en månad längre än jag är arbetslös och sen säger till dem att jag fått jobb så tänker jag att de kanske avslutar ärendet och inte sitter och lusläser mina kommande deklarationer - men det kanske de gör?

Förstår hur du tänker, men jag tror att dom kollar över att alla utbetalningar är korrekta efter årsskiftet. Lite som FK gör med bostadsbidraget. Hade inte gjort det i dina kläder. Du riskerar att bli utesluten.
Citera
2022-11-08, 14:13
Bannlyst
De kommer upptäcka det så fort du får lön. De ser skatt skiten direkt då det rapporteras varje månad.

Har en bekant som åkte på skiten nyligen fick polisanmälan på sig av a-kassa.
Senast redigerad av oXAXo 2022-11-08 kl. 14:17.
Citera
2022-11-08, 14:58
Medlem
michaelmyers97s avatar
Tack för alla svar, jag skippar det då. Jag var mest nyfiken då jag inte kom på hur de skulle kunna upptäcka det
Citera
2022-11-08, 15:41
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michaelmyers97
Hej, jag sa upp mig för några månader sedan och fick nyss ett nytt jobb. Min A-kassa började betala ut för 2 veckor sedan då jag fick den klassiska 45 dagars avstängning.

Jag undrar om a-kassan kan se om jag börjar ett nytt jobb redan nu eller kan jag köra en månad med a-kassa och jobb samtidigt men rapportera arbetslöshet till a-kassan? Jag förstår att det inte är helt moraliskt rätt, det jag undrar är om a-kassan kan se detta på något sätt eller inte.

Jag har redan letat runt i trådar men hittar ingenstans denna information.

Jo det kan du .. Säg inget bara och jobba på .. Märker de något spelar du bara dum och sen betalar tillbaka. Får du ett jobb inom ny bransch så ser du bara till att byta a-kassa så är biffen löst..

Källa : Jag

Edit: Jag vart inte påkommen
Citera
2022-11-15, 09:35
Medlem
Hej, jag blev lite nyfiken nu när jag såg detta så jag vänder lite på frågan.

Säg att man har a-kassa och bestämmer sig för att gå en utbildning. Börjar utbildningen och har då aktivitetsstöd, och som ts skrev så betalar a-kassan då inte ut pengar första månaden eftersom han kommer att få ersättning från försäkringskassan (dock att den utbetalningen kommer månaden efter)

När utbildningen är slut och man då går tillbaka till a-kassan medans man söker ett arbete, får man då utbetalning från både försäkringskassan och a-kassan den första månaden?

Tänkte eftersom försäkringskassan betalar ut i efterhand och a-kassan betalar ut samma månad som man söker.

Man söker ju ersättning för helt olika dagar, men utbetalningen bör ju komma samma månad då? Eller tänker jag fel?
Citera
2022-11-16, 08:34
Medlem
Bytat a-kassa

Hej! Har försökt ta reda på utan svar hur det funkar när man bytat a-kassa. Måste man jobba in de dagarna igen man har haft rätt till när man väl bytat? Alltså uppfylla kraven ännu en gång för att bli beviljad a-kassa. Bytte i juni till ny a-kassa och innan det har jag betalat i något år och uppfyllt kraven. Nu pratas det om att folk ska varslas på jobbet så blir lite orolig
Citera
2022-11-16, 09:02
Medlem
Ingen kan svara bättre på frågan än din A-kassa!

Men om du vill kan vi killgissa:
Jag tror att du kan tillgodogöra dig inbetalningarna från din förra A-kassa som du bytt från (bytat?).
Citera
2022-11-16, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Ingen kan svara bättre på frågan än din A-kassa!

Men om du vill kan vi killgissa:
Jag tror att du kan tillgodogöra dig inbetalningarna från din förra A-kassa som du bytt från (bytat?).

Bytte från byggnads a-kassa till If metall. Får höra av mig till dom och höra mig för. Har även varit sjukskriven ett par månader detta året och jobbat lägre % än vanligt så vet inte hur det påverkar heller. Men för bli att kontakta dom
Citera
2022-11-16, 10:27
Medlem
Ring din a-kassa och fråga. Men man brukar få med sig dagarna när man byter.
Citera
2022-11-16, 11:52
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonsvenne
Hej! Har försökt ta reda på utan svar hur det funkar när man bytat a-kassa. Måste man jobba in de dagarna igen man har haft rätt till när man väl bytat? Alltså uppfylla kraven ännu en gång för att bli beviljad a-kassa. Bytte i juni till ny a-kassa och innan det har jag betalat i något år och uppfyllt kraven. Nu pratas det om att folk ska varslas på jobbet så blir lite orolig

Det följer med så länge du uppfyller villkoren vilket du uppenbarligen gör.
Citera
2022-11-17, 10:09
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja 1000kr/dag * 22 dagar i månaden = 22.000 kr före skatt = 15.000kr efter skatt (sedan har ju vissa månader 21, 22 eller 23 dagar så lite olika per månad blir det)

Enligt uppgift är aktivitetsstödet en av ersättningarna som höjs från 1:a januari för att anpassa sig efter inflationen när nästa års prisbasbelopp räknas fram: https://hejaolika.se/artikel/sa-mycket-hojs-ersattningar-och-bidrag-1-januari-2023/ Men blir dagersättningen verkligen högre än 1000 då, eller sätter taket stopp?
Citera
2022-11-17, 10:21
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Enligt uppgift är aktivitetsstödet en av ersättningarna som höjs från 1:a januari för att anpassa sig efter inflationen när nästa års prisbasbelopp räknas fram: https://hejaolika.se/artikel/sa-mycket-hojs-ersattningar-och-bidrag-1-januari-2023/ Men blir dagersättningen verkligen högre än 1000 då, eller sätter taket stopp?
Aktivitetsersättningen har inget att göra med aktivitetsstödet det är två helt olika saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in