2023-05-10, 22:55
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Som sagt, troll..
Vad menar du? Är det konstigt att investeringar kostat pengar? Eller att säga upp sig av sykisk ohälsa ? xS

Kanske det är, men åtminstone jag förtjänar bättre. Tar man sig inte ur en ond arbetsspiral ska man överhuvudtaget inte ha ett arbete.

Nä, statementet får utnyttja någon annan
Senast redigerad av avc 2023-05-10 kl. 23:01.
Citera
2023-05-10, 23:01
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Inte bokstavligt kanske, men personlig konkurs?

Du hamnar ju inte i personlig konkurs om du har pengar?
Citera
2023-05-10, 23:03
Medlem
Citat:
Vad menar du? Är det konstigt att investeringar kostat pengar? Eller att säga upp sig av sykisk ohälsa ? xS

Kanske det är, men åtminstone jag förtjänar bättre. Tar man sig inte ur en ond arbetsspiral ska man överhuvudtaget inte ha ett arbete.

Självklart förtjänar du bättre lilla gubben
Citera
2023-05-10, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Uppsägning på egen begäran
Om du har sagt upp dig själv från ditt arbete kan du bli avstängd från ersättning i 45 ersättningsdagar. Det betyder att du får vänta i minst 9 veckor innan du får ersättning. I vissa fall kan du slippa en avstängning om du har giltiga skäl.

Skäl som kan vara giltiga är:
hälsoskäl, till exempel sjukdom som beror på ditt arbete
att du inte fått någon lön av din arbetsgivare
att du blivit mobbad eller trakasserad på arbetet
att din arbetsplats flyttar så långt bort att du inte kan dagpendla.

Källa:

https://www.kommunalsakassa.se/om-du-blir-arbetslos/har-du-sagt-upp-dig-sjalv.html

Bara håll käften.

Handlade tråden om hälsoskäl hos TS? Nej.
Citera
2023-05-10, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Handlade tråden om hälsoskäl hos TS? Nej.

Hade du fel i ditt dravel gällande akassa och att säga upp sig själv? Ja.
Citera
2023-05-10, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Tror du att du är ensam om det? Man biter ihop eller skaffar ett annat kneg.

Nu är det ju inte upp till dig, att bestämma hur/varför TS skulle säga upp sig, eller om TS är berättigad akassa, eller något annat.
Citera
2023-05-10, 23:15
Bannlyst
Citat:
Jag skiter i om jag är ensam, jag säger upp mig om jag mår bajskerv. Plus att jag ska plugga, så varför knoga vidare i typ 3 veckor och sedan säga upp mig igen? :S

Staten har ansvar, det är dessa jädrar som ska sköta sig. Jag må ha spenderat saker på "fel" pengar, men kan inte hjälpas nu lix. Och jag har tjänat för mycket för att få soc. Plus har massa gamla bilar och en bost. rätt att sälja först, så de hjälper inte mig ändå.

Du kan få soc även om du har bostadsrätt.
Citera
2023-05-10, 23:26
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ska plugga i höst och tänkte dra pluggen ur min plågoanställning. Har en månads uppsägning, sedan 2 månader till plugget dräller igång.

Eftersom det är uppsägning på egen begäran blir det 3 månader avstängning från a-klirret. Hamnar man på gatan då? Eller får man ut något från f-kassan?

Varför inte vara sjuk tills du ska plugga, säg upp dit så att du precis slutar tills plugget börjar, sedan får du CSN
Citera
2023-05-10, 23:45
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Du kan få soc även om du har bostadsrätt.
Jaså, det var nytt för mig. Trodde man behövde vara helt tillgångslös

Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Varför inte vara sjuk tills du ska plugga, säg upp dit så att du precis slutar tills plugget börjar, sedan får du CSN
Verkar vara vettigaste lösningen. Kan man vara sjuk under semestern också? Liiite girigt kanske, men vafan. Mina pengar är mina liksom.

Kanske får bidrag till ett par halstabletter iaf
Citera
2023-05-10, 23:57
Medlem
Varför ska skattebetalare försörja dig för att du inte vill jobba?
100% trolltråd, ingen är så efterbliven, inte ens på flashback.
Citera
2023-05-11, 00:02
Medlem
kibokos avatar
Citat:

Du får säga upp dig hur mycket du vill. Utan lön och utan a-kassa får du såklart leva på sparade pengar. Socialbidrag får du bara om du inte har några tillgångar alls, dvs sälj bilar och annat först. Din a-kasse karens kommer ändå vara över innan du har hunnit tjafsa färdigt med soc. Pluggar du får du såklart ingen a-kassa utan får leva på studiemedel, dvs liten del bidrag och mest lån. Som ska betalas igen med ränta. Med skattade pengar.
Citera
2023-05-11, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Du får säga upp dig hur mycket du vill. Utan lön och utan a-kassa får du såklart leva på sparade pengar. Socialbidrag får du bara om du inte har några tillgångar alls, dvs sälj bilar och annat först. Din a-kasse karens kommer ändå vara över innan du har hunnit tjafsa färdigt med soc. Pluggar du får du såklart ingen a-kassa utan får leva på studiemedel, dvs liten del bidrag och mest lån. Som ska betalas igen med ränta. Med skattade pengar.

Här har vi ett hjärndött får, eller en moralkärring, som inte har den blekaste aning om hur lätt det är att finta fjollstaten på bidrag 🤣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in