2022-11-05, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Vi bor inte i dom husen, läs om läs rätt. vi bor i en bostadsrätt i sverige. det är skillnad på bor och 2 veckor semster. jävla pajas
Vi? Bor du med din fru nu? I en bostadsrätt hon betalar? Nu kommer det fram mer information.
Är det något mer du inte berättar?
Citera
2022-11-05, 17:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KoVidNitton1337
Vi? Bor du med din fru nu? I en bostadsrätt hon betalar? Nu kommer det fram mer information.
Är det något mer du inte berättar?
jag bor med min son, ytterligare ett falsk påstående, tror vi är klara här toalettstädarn, hejdå pajas.
Citera
2022-11-05, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rdanatdedicat84
Min gamle polare har en välbetald a-kassa där han efter skatt har ut 18500:- per månad. Han jobbade som ingenjör men blev uppsagt för att företaget flyttade. Han gör inget särskilt om dagarna förutom sover, läser böcker, går promenader med hunden och spelar tv-spel.
Han trivdes inte på kontorsjobbet då det innebar hög stress och långa dagar från måndag morgon till fredag eftermiddag, så nu vilar han ut.

Arbetsförmedlingen vill att han ska söka arbete utanför Blekinge i bland annat Stockholm. Men han har ingen lust.
Skulle du valt a-kassan på 18500:- per månad netto och få vara hemma i frid och frihet och göra vad du vill, eller kanske dubbla lönen på 40000:- som ingenjör någon annanstans i landet?
Förlåt att det blir lite off topic men jag trodde i mitt stilla sinne att A-kassa ligger på 80% av lönen?
Citera
2022-11-05, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
jag bor med min son, ytterligare ett falsk påstående, tror vi är klara här toalettstädarn, hejdå pajas.
Betalar din fru underhåll för din son?
Citera
2022-11-06, 19:34
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuraj-bertil
Kommer aktivitetsstödet (taket) vara på 1000 kr nu efter SD lyckades behålla kvar skiten eller kommer den vara på ersättningen som var lite högre än innan? Kan man läsa nånstans exakt hur den kommer vara utformad?
Ja ersättningen kommer att i fortsättningen vara max 1000kr/dag ~15000kr/månad efter skatt. Det som kommer att ändras är att kravet på att delta i Rusta o Matcha kommer att skärpas. Deltagande i SFI blir obligatoriskt m.m. sådana småändringar typ...
Citera
2022-11-07, 13:07
Medlem
Samuraj-bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja ersättningen kommer att i fortsättningen vara max 1000kr/dag ~15000kr/månad efter skatt. Det som kommer att ändras är att kravet på att delta i Rusta o Matcha kommer att skärpas. Deltagande i SFI blir obligatoriskt m.m. sådana småändringar typ...
Ok men det är 1000 kr/dag före skatt. Men tack för svaret.
Citera
2022-11-07, 13:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuraj-bertil
Ok men det är 1000 kr/dag före skatt. Men tack för svaret.
Ja 1000kr/dag * 22 dagar i månaden = 22.000 kr före skatt = 15.000kr efter skatt (sedan har ju vissa månader 21, 22 eller 23 dagar så lite olika per månad blir det)
Citera
2022-11-08, 13:27
Medlem
michaelmyers97s avatar
Fråga om A-kassa och övergång till heltidsjobb

Hej, jag sa upp mig för några månader sedan och fick nyss ett nytt jobb. Min A-kassa började betala ut för 2 veckor sedan då jag fick den klassiska 45 dagars avstängning.

Jag undrar om a-kassan kan se om jag börjar ett nytt jobb redan nu eller kan jag köra en månad med a-kassa och jobb samtidigt men rapportera arbetslöshet till a-kassan? Jag förstår att det inte är helt moraliskt rätt, det jag undrar är om a-kassan kan se detta på något sätt eller inte.

Jag har redan letat runt i trådar men hittar ingenstans denna information.
Citera
2022-11-08, 13:50
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michaelmyers97
Hej, jag sa upp mig för några månader sedan och fick nyss ett nytt jobb. Min A-kassa började betala ut för 2 veckor sedan då jag fick den klassiska 45 dagars avstängning.

Jag undrar om a-kassan kan se om jag börjar ett nytt jobb redan nu eller kan jag köra en månad med a-kassa och jobb samtidigt men rapportera arbetslöshet till a-kassan? Jag förstår att det inte är helt moraliskt rätt, det jag undrar är om a-kassan kan se detta på något sätt eller inte.

Jag har redan letat runt i trådar men hittar ingenstans denna information.

Det kommer sannolikt att upptäckas ganska snabbt. Varför ska du chansa om du har ett heltidsjobb på gång? Om du någon gång behöver a-kassa igen, så kommer du att behöva skicka in papper på arbetad tid, och då kommer det absolut att synas, om du inte redan har blivit upptäckt.
Citera
2022-11-08, 13:53
Medlem
michaelmyers97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Det kommer sannolikt att upptäckas ganska snabbt. Varför ska du chansa om du har ett heltidsjobb på gång? Om du någon gång behöver a-kassa igen, så kommer du att behöva skicka in papper på arbetad tid, och då kommer det absolut att synas, om du inte redan har blivit upptäckt.

Anledningen till att tanken slog mig var för jag blev arg att jag stängdes av 45 dagar, något jag inte borde ha blivit då jag hade tillräckliga skäl för att slippa dagarna.

Men då vet jag, kanske bara ger mer huvudvärk så inte värt det. Tack!
Citera
2022-11-08, 13:53
Medlem
mdlbs avatar
Det kommer synas i deklarationen efter årsskiftet när din befintliga arbetsgivare rapporterat in det, så du kommer garanterat bli återbetalningsskyldig och kanske anmäld om du inte jobbar svart.
Citera
2022-11-08, 13:55
Medlem
michaelmyers97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mdlb
Det kommer synas i deklarationen efter årsskiftet när din befintliga arbetsgivare rapporterat in det, så du kommer garanterat bli återbetalningsskyldig och kanske anmäld om du inte jobbar svart.

Ja jag förstår att det kommer synas i deklarationen men om jag går på a-kassa en månad längre än jag är arbetslös och sen säger till dem att jag fått jobb så tänker jag att de kanske avslutar ärendet och inte sitter och lusläser mina kommande deklarationer - men det kanske de gör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in