Citat:
Ursprungligen postat av
blekmyr
Finns inte en snöbolls chans i helvete att en familj med 70k gemensamt ens överväger ett boende som kostar dem 26k+ i månaden. Finns inte en chans att man överväger ens 20k+ och någonstans runt 15 går nog smärtgränsen. Jag och frugan har runt 90k gemensamt och vår boendekostnad på cirka 10k tycker jag är lite saftig. För en del av en betongklump. Iofs bor vi i ett vitt område så det är ju där den stora vinningen finns.
För att kunna få bra ränta och slippa amortera behöver man en kontantinsats på 30%, gärna 40%. Att ställa upp kalkyler med endast 15% kontant blir svårt för dyrare objekt (5m+). Varifrån har folk fått sina kontantinsatser? Bostadskarriären främst. En pyramid som nu rasar ihop från botten, även om det tar lite mer tid än man kunde tro.
Varje person som lyckas sälja får loss en hel del pengar fortfarande och kan då rulla det vidare på nästa objekt, dock är det en nedåtgående spiral. Det var ju detta som jag kallade "överrullningseffekten" eller något liknande, när även nedgången begränsas av att vissa får sina bostäder sålda till bra pris och då oftast återinvesterar detta i boende (för att de behöver en ny bostad när de sålt sin gamla). Har man sålt för 105k/kvm ser 100k/kvm hyfsat attraktivt, faktiskt bättre än förr då det var sälja för 110k och köpa för 115-120k i en hetsig budgivning. Dock tappar marknaden tempo utav detta och kommer ingen räddning så ebbar priserna till slut ut på en betydligt lägre nivå.