2022-11-16, 21:21
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakeshake
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-krokslatt-molndals-kommun-sorgardsgatan-6-b-19283277?utm_source=app&utm_medium=link&utm_campai gn=tipsa&utm_content=android-mobile

Tycker ni lägenheten är värd utgångspriset?
Vad hade ni budat?

1.5 miljon
Citera
2022-11-16, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
1.5 miljon

Det får bli 100 k igen från mig. Orkar ha grannar som står å tittar när du ska hämta lite luft.
Citera
2022-11-16, 21:36
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Höjningen i december kan hamna på 50 punkter. Detta eftersom momentum saknas för att rättfärdiga en 75-puntktershöjnig, givet att inflationen inte rusar, säger källorna.

Bland anledningarna bakom den långsammare takten finns ökade risker för en lågkonjunktur, möjligheten att inflationstrycket kommer att försvagas och sannolikheten att en ökning av depositräntan med 50 punkter till 2 procent skulle nå närmare till den neutrala nivån där ekonomin inte längre stimuleras. Behovet att diskutera hur minskningen av balansräkningen ska gå till nämndes också som en anledning.

ECB ville inte kommentera uppgifterna.

https://www.di.se/nyheter/uppgifter-ecb-kan-komma-att-sanka-rantehojningstakten/

Får se hur väl Rb går efter ECB och vad de gör. Experter har flaxat mycket mellan 50, 75 och 100 punkter senaste veckorna.
30/11 blir onekligen spännande.
Citera
2022-11-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shakeshake
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-krokslatt-molndals-kommun-sorgardsgatan-6-b-19283277?utm_source=app&utm_medium=link&utm_campai gn=tipsa&utm_content=android-mobile

Tycker ni lägenheten är värd utgångspriset?
Vad hade ni budat?

Drog en bolånekalkyl på nordea:

Förväntat slutpris: 5 295 000 kr
Kontantinsats: 795 000 kr (15%)
Månadsavgift: 3 996 kr

Ränta: 4.29%
Räntekostnad per månad: 15 866 kr
Amortering: 11 250 kr (3%)
Driftskostnad: 570 kr
Ränteavdrag: - 4 760 kr

Total boendekostnad per månad efter ränteavdrag:
26 922 kr

Slog in en lön på 40 000 kr/mån och en på 30 000 kr/mån, 2 barn, 1 bil.

Hyfsat medelfamilj. De fick inte låna utan att höja kontantinsatsen över en miljon.
Citera
2022-11-16, 22:16
Medlem
slemhogs avatar
SBAB har kommit med ny prognos att bostadspriserna kommer nu falla 22% från toppen när Foxxi köpte. Nyss var det väl 10, sen 15%
Hela tiden skruvas ränte, inflations och prisfall prognoserna upp. Dessa s k experter dont know jack shit.
Citera
2022-11-16, 22:24
Medlem
Citat:
SBAB har kommit med ny prognos att bostadspriserna kommer nu falla 22% från toppen när Foxxi köpte. Nyss var det väl 10, sen 15%
Hela tiden skruvas ränte, inflations och prisfall prognoserna upp. Dessa s k experter dont know jack shit.

Låter rätt rimligt. 25-30% från toppen för riket i stort.

Mer än så för övervärderade objekt i Stockholm. Inte orimligt med 30-45% där. Köpläge H2 2023 och H1 2024.
Citera
2022-11-16, 22:43
Medlem
DVikings avatar
Citat:
1.5 miljon

Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det får bli 100 k igen från mig. Orkar ha grannar som står å tittar när du ska hämta lite luft.

1.5 miljon minus föreningsskulden på 1.4m = 100k

Man kan säga att ni båda hade rätt 🙂

Avgiften skulle behöva tredubblas för att täcka räntan och avsättningar till framtida underhåll (även om de just nu har bundna lån och huset är nytt).
Citera
2022-11-16, 22:52
Medlem
born1984s avatar
Funderar lite på hur pendeln svänger i köpbeteendet för kreti och pleti. 2020-2021 var det nästan lite coolt att betala åt helvete för mycket för bostaden. Gärna i obyggden. Helst skulle hela sparkapitalet slängas ut.

Då hade man nåt att skrocka och ojja sig, nästan lite belåtet, för- "ja det blev lite dyrt i men men".

Nu när bostadsmarknaden totalt viker sig och kreti och pleti faktiskt tycker att totala kostnaden på objekten de kollar på är ett problem, kommer köpbeteendet istället bli iskallt kalkylerande i bolånekalkylen? Kommer man värdera att ha pengar att spendera på restauranger och shopping istället för till boränta?

Om så är fallet hur stor procent av den disponibla inkomsten är man beredd att lägga per månad tros?
Citera
2022-11-16, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Drog en bolånekalkyl på nordea:

Förväntat slutpris: 5 295 000 kr
Kontantinsats: 795 000 kr (15%)
Månadsavgift: 3 996 kr

Ränta: 4.29%
Räntekostnad per månad: 15 866 kr
Amortering: 11 250 kr (3%)
Driftskostnad: 570 kr
Ränteavdrag: - 4 760 kr

Total boendekostnad per månad efter ränteavdrag:
26 922 kr

Slog in en lön på 40 000 kr/mån och en på 30 000 kr/mån, 2 barn, 1 bil.

Hyfsat medelfamilj. De fick inte låna utan att höja kontantinsatsen över en miljon.

Finns inte en snöbolls chans i helvete att en familj med 70k gemensamt ens överväger ett boende som kostar dem 26k+ i månaden. Finns inte en chans att man överväger ens 20k+ och någonstans runt 15 går nog smärtgränsen. Jag och frugan har runt 90k gemensamt och vår boendekostnad på cirka 10k tycker jag är lite saftig. För en del av en betongklump. Iofs bor vi i ett vitt område så det är ju där den stora vinningen finns.
Citera
2022-11-16, 23:09
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Jag köpte fortfarande min lägenhet på toppen 1999. Jäklar vad jag ångrar mig idag.
Citera
2022-11-16, 23:09
Avslutad
Jag tror de flesta inom närtid kommer att vara beredda acceptera dyrare boendekostnad. Sen finns det naturligtvis en gräns. Inställningen hos de flesta är nog att övervintra ett par-några år tills bopriserna stiger igen och räntorna gått ner. Naturligtvis kan arbetslöshet och andra tvingande flyttfaktorer ställa till det. Avundas verkligen inte yngre som köpt bostad och sedan vill flytta för att bo ihop, flytta till annan ort och behöver hyra ut sin br, vill flytta till större men prisfallet gör det omöjligt. Så jädra kul kan det inte vara att starta vuxenlivet och ha en ekonomisk boja på 30 kvm och se massa andra liknande bojar i närområdet på hemnet till ett pris du inte kan tänka dig sälja för..men de saknar också bud..
Senast redigerad av lone star 2022-11-16 kl. 23:13.
Citera
2022-11-16, 23:19
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Finns inte en snöbolls chans i helvete att en familj med 70k gemensamt ens överväger ett boende som kostar dem 26k+ i månaden. Finns inte en chans att man överväger ens 20k+ och någonstans runt 15 går nog smärtgränsen. Jag och frugan har runt 90k gemensamt och vår boendekostnad på cirka 10k tycker jag är lite saftig. För en del av en betongklump. Iofs bor vi i ett vitt område så det är ju där den stora vinningen finns.

För att kunna få bra ränta och slippa amortera behöver man en kontantinsats på 30%, gärna 40%. Att ställa upp kalkyler med endast 15% kontant blir svårt för dyrare objekt (5m+). Varifrån har folk fått sina kontantinsatser? Bostadskarriären främst. En pyramid som nu rasar ihop från botten, även om det tar lite mer tid än man kunde tro.

Varje person som lyckas sälja får loss en hel del pengar fortfarande och kan då rulla det vidare på nästa objekt, dock är det en nedåtgående spiral. Det var ju detta som jag kallade "överrullningseffekten" eller något liknande, när även nedgången begränsas av att vissa får sina bostäder sålda till bra pris och då oftast återinvesterar detta i boende (för att de behöver en ny bostad när de sålt sin gamla). Har man sålt för 105k/kvm ser 100k/kvm hyfsat attraktivt, faktiskt bättre än förr då det var sälja för 110k och köpa för 115-120k i en hetsig budgivning. Dock tappar marknaden tempo utav detta och kommer ingen räddning så ebbar priserna till slut ut på en betydligt lägre nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in