2022-11-14, 15:48
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Testa att köpa riktigt kött och en köttkvarn .
Så gör jag,
Köp Köttfärs är idag inte samma som det var förr ..
Du kan även mala ner tex griskött och kyckling kött
Det blir helt fantastiskt

Tvärtom håller hög kvalite.

Förut var ompackad färs som luktade en veckas roadkill grävling vanligt
Citera
2022-11-14, 15:50
Medlem
Tycker att allt kött som är förpackat i "skyddande atmosfär" eller vacuumpackat luktar illa. Köttfärs köper jag enbart butiksmald, då luktar det bra.
Citera
2022-11-14, 16:05
Medlem
Om du ätit det varje dag som du säger kanske du förätit dig på nötfärs och börjat uppfatta den annorlunda.

Frugan berättade om något liknande när hon åt väldigt mycket ägg, till slut tyckte hon samma fina färska ägg hon ätit i månader smakade ruttet. Vet inte hur länge hon fick avstå ägg innan de gick att äta igen.
Citera
2022-11-14, 16:26
Medlem
Har upplevt samma problem som TS, numera så öppnar jag förpackningen och låter den lufta ur en stund. Delar upp i lagom stora bitar (bigpack) och lägger i fryspåsar som jag kramar/suger ur resterande luft och knyter till hårt, får sedan ligga i frysen minst en vecka. Har inte upplevt detta problem med illaluktandet därefter!

Prova detta och meddela oss andra hur det gick.
Citera
2022-11-14, 16:59
Medlem
Har också reflekterat över detta.
Citera
2022-11-14, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde96
Mmm, just ruttet ägg har jag inte upplevt. Lukten liknar mest ladugårds lukt. Sökte för ett tag sedan på det, och visade sig då att lukten vara "Ornlukt" vilket tydligen har o göra med stressnivåer hos grisar vid slakt. Men det är ju fläskfärs?

Har märkt av denna lukt när jag köpt fläskfärs vid flera tillfällen, inte vid nötfärs dock (ännu!)

Men däremot misstänker jag att det slarvas med kyla vid transport/lager och att det då kan dofta äckligt.
Citera
2022-11-14, 17:52
Medlem
Noxiouzs avatar
Jag har märkt att det varierar till och från. Spelar ingen roll om jag köper billig eller dyr färs. Vissa luktar riktigt illa bara, medans andra är helt luktfria.

Tror helt enkelt man får äcklig dålig färs ibland, som kanske fått ett lite för sent bäst före datum.
Citera
2022-11-14, 17:57
Medlem
Just pga. detta så har jag slutat köpa nötfärs och kör på svensk blandfärs. Det är mer ruljans i affären på detta och när jag steker så luktar det typ ingenting. Nötfärsen har blivit helt förstörd på nåt sätt. Den är oätlig och stinker illa. Blandfärsen som ligger i samma typ av förpackning i samma affär stinker inte.
Det är samma sak som när jag köpte en file från Danmark av misstag och den stank blöt gummistövel. När jag köper svensk file så luktar den som vanligt.
Citera
2022-11-14, 17:59
Medlem
Prova färs i "korvförpackning" eller frusen färs. Om även dessa smakar/luktar fel enligt dig så är det nog dina sinnen som påverkats och inte produkten.
Citera
2022-11-14, 18:00
Avslutad
Citat:
Tar bort lukten kanske, men inte ev toxiner o bakterier i köttet.
Du steker väl köttet pojkvasker
Citera
2022-11-14, 18:01
Avslutad
Citat:
Sedan en tid tillbaka så har det nästan varje gång varit en ladugårds-liknande (kommer inte på bättre beskrivning) lukt ifrån nötfärsen när jag steker den. Har ät-- nötfärs dagligen i flera år, och har typ aldrig varit så innan. Trodde från början att det berodde på att jag köpt det billigare alternativen, men även när jag köper ekologisk nötfärs är det samma sak där.

Jag har testat att börja steka på lägre temperatur, hjälpte en aning första gången men inte därefter.
har försökt testa från olika butiker, både city gross, willys och ica.
har även varit i kontakt med en bonde och förklarat, men utan resultat utan trodde att det kan bero på gas i förpackningen...
Det enda som ändrats sedan detta uppstod var att jag flyttade till annan del av förorten.
Kan det bero på att varje gång jag köpt dem så har dem haft ett korta datum för sista förbrukningsdag?
Är detta något ni andra upplevt?

Det är ett dött ruttnande djur, klart det luktar äckligt.
Citera
2022-11-14, 18:02
Medlem
Citat:
Sedan en tid tillbaka så har det nästan varje gång varit en ladugårds-liknande (kommer inte på bättre beskrivning) lukt ifrån nötfärsen när jag steker den. Har ät-- nötfärs dagligen i flera år, och har typ aldrig varit så innan. Trodde från början att det berodde på att jag köpt det billigare alternativen, men även när jag köper ekologisk nötfärs är det samma sak där.

Jag har testat att börja steka på lägre temperatur, hjälpte en aning första gången men inte därefter.
har försökt testa från olika butiker, både city gross, willys och ica.
har även varit i kontakt med en bonde och förklarat, men utan resultat utan trodde att det kan bero på gas i förpackningen...
Det enda som ändrats sedan detta uppstod var att jag flyttade till annan del av förorten.
Kan det bero på att varje gång jag köpt dem så har dem haft ett korta datum för sista förbrukningsdag?
Är detta något ni andra upplevt?
Har något liknande problem! Men i mitt fall så är det nog luktsinnet för jag tycker ägg och mer eller mindre allt kött luktar konstigt även andra saker, något som sa att det kunde ha med covid att göra. Är det bara kött eller nöt som är ditt bekymmer ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in