2022-11-14, 12:51
Medlem
En gissning är att man är mer angelägen från köttbranschens sida om att undvika spill och svinn nu än man var för ett år sedan. Just sayin.

Vi kommer nog få vänja oss vid att maten blir sämre samtidigt som priserna går upp. Har en polare från ett periodvis krigsdrabbat land i Mellanöstern som brukar prata om hur maten där förfalskades i kristider, ingredienser byttes ut först mot billigare och sen när maten var slut, till rena rävgiftet. Gips istället för vetemjöl, osv. Vi lär förr eller senare upptäcka ett och annat här också.
Citera
2022-11-14, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Kossorna kanske får annat foder nu ????
Kan du utveckla lite?
Citera
2022-11-14, 12:52
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde96
Vilket är obehagligt menar du?

Doften vid bryning av köttet.
Men kanske är som bonden såa, gas i förpackningen.
Citera
2022-11-14, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Doften vid bryning av köttet.
Men kanske är som bonden såa, gas i förpackningen.

Nötfärs som steks ska väl ändå lukta typ som smör när det steks? Har varit så förut iaf... Och lukten från förpackningen försvinner väl kort efter att den öppnats?
Citera
2022-11-14, 12:56
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde96
Nötfärs som steks ska väl ändå lukta typ som smör när det steks? Har varit så förut iaf... Och lukten från förpackningen försvinner väl kort efter att den öppnats?

Håller med.
Citera
Medlem
tänk på att många butiker sätter ny bäst föredatum när den förra etiketten har gått ut och detta ska tydligen vara vanligt på just färs.

Har själv vart med om det ett flertal gånger där man köpt färs med bra datum, öppnar förpackningen å de luktar ruttet jävla ägg så man håller på spy
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Då har de säkert vart kort datum, sådant gillar butiker att fuska med/blanda nytt med gammalt tyvärr.

Men det verkar ju lite osannolikt. Från 3 olika affärer, vid flera olika köptillfällen och i flera olika paket med olika datum på vissa? Har för mig att den enda som inte hade lukten vid stekning var en som hade 3-4 dagar kvar till sista förbr dag.
Citera
Medlem
kan det bero på gasen de har i förpackningarna med köttfärs så att den ska hålla längre än en dag
Citera
2022-11-14, 12:57
Medlem
BananShans avatar
Kanske gammalt fett kvar i stekpannan ? Det luktar ofta inte gott då.
Citera
2022-11-14, 12:58
Medlem
Har upplevt precis samma som TS. Det luktar ladugård och koskit innan och efter stekning vilket är sjukt konstigt för när man steker kyckling så försvinner lukten direkt. Jag tror det beror på att det fortfarande finns bakterier i köttet... Dagen jag hade nog va när jag skulle laga lasagne. Stekte 10% nötfärs, tyckte det luktade skit, kryddade på, luktade fortfarande äckligt, hade i sås, grädde, allt möjligt i. Efter att ha varit i ugnen i ca 40 min så luktade det fortfarande. Jag kunde inte ens äta skiten så ja slängde och beställde pizza istället. Numera köper jag halalköttfärs om jag är sugen, men annars håller jag från mig färsblandningar som innehåller 15 olika kor.
Citera
2022-11-14, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magickdash
tänk på att många butiker sätter ny bäst föredatum när den förra etiketten har gått ut och detta ska tydligen vara vanligt på just färs.

Har själv vart med om det ett flertal gånger där man köpt färs med bra datum, öppnar förpackningen å de luktar ruttet jävla ägg så man håller på spy

Mmm, just ruttet ägg har jag inte upplevt. Lukten liknar mest ladugårds lukt. Sökte för ett tag sedan på det, och visade sig då att lukten vara "Ornlukt" vilket tydligen har o göra med stressnivåer hos grisar vid slakt. Men det är ju fläskfärs?
Citera
2022-11-14, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Kanske gammalt fett kvar i stekpannan ? Det luktar ofta inte gott då.

Handdiskar noggrant varje gång innan jag ska steka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in