2022-11-14, 18:09
Medlem
happilappis avatar
Färs brukar väldigt ofta lukta lite surt, trots det så smakar den helt normalt efter stekning.

Färs är en sådan produkt som man gärna ska steka(eller frysa) så snart som möjligt, har dålig erfarenhet av att dom blir dåliga snabbt.
Citera
2022-11-14, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sodaman
95% av all färs i butikerna idag är malen och paketerad i fabrik och körs sedan ut till butikerna. Inget som butikerna kan "märka om" hur som helst. Detta var vanligare för 15-20 år sedan när butikerna oftare malde själva.

dessvärre gör ju butiker det. köttfärs med dåligt datum öppnas, packeteras om och säljs med nytt datum
Citera
2022-11-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blodpixel
Om du ät-- det varje dag som du säger kanske du förät-- dig på nötfärs och börjat uppfatta den annorlunda.

Frugan berättade om något liknande när hon åt väldigt mycket ägg, till slut tyckte hon samma fina färska ägg hon ät-- i månader smakade ruttet. Vet inte hur länge hon fick avstå ägg innan de gick att äta igen.

Har ätit nötfärs dagligen från våren 19 till hösten 21. Det du beskriver är väl snarare att man tröttnar på smaken, och blir avtrubbad av just den smaken.
Citera
2022-11-14, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoCashAsh
Har upplevt samma problem som TS, numera så öppnar jag förpackningen och låter den lufta ur en stund. Delar upp i lagom stora bitar (bigpack) och lägger i fryspåsar som jag kramar/suger ur resterande luft och knyter till hårt, får sedan ligga i frysen minst en vecka. Har inte upplevt detta problem med illaluktandet därefter!

Prova detta och meddela oss andra hur det gick.

Eh... kan du utveckla lite mer hur du gör?
Citera
2022-11-14, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Prova färs i "korvförpackning" eller frusen färs. Om även dessa smakar/luktar fel enligt dig så är det nog dina sinnen som påverkats och inte produkten.

Vad för "korvförpackning" syftar du på?
Citera
2022-11-14, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Du steker väl köttet pojkvasker

Läs på vettja. Om det bildats bakterier i färsen är det kört. Du kan ta död på bakterierna genom stekning, men toxiner som är restprodukt av bakterierna finns kvar.
Citera
2022-11-14, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde96
Vad för "korvförpackning" syftar du på?
Coop har en färs som kommer i samma korvar som man ser risgrynsgröt i runt jul...
Har inte vågat prova, ser för jävla räligt ut.
Citera
2022-11-14, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Har något liknande problem! Men i mitt fall så är det nog luktsinnet för jag tycker ägg och mer eller mindre allt kött luktar konstigt även andra saker, något som sa att det kunde ha med covid att göra. Är det bara kött eller nöt som är ditt bekymmer ?

Vet inte vad du menar med mit "bekymmer" men kan äta bacon utan problem.
Citera
2022-11-14, 18:45
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
Har också känt det efter covid.Har aldrig testat positiv för covid så aldrig tänkt på att det är därför men det är förmodligen det. har familj som säger samma sak också.
Citera
2022-11-14, 18:46
Medlem
Det är malda likdelar du steker så självklart stinker det.
Citera
2022-11-14, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Coop har en färs som kommer i samma korvar som man ser risgrynsgröt i runt jul...
Har inte vågat prova, ser för jävla räligt ut.

Du kan inte mena alvar att färs som är paketerat i risgröts tub skulle vara bättre?
Citera
2022-11-14, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde96
Du kan inte mena alvar att färs som är paketerat i risgröts tub skulle vara bättre?
Var skrev jag det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in