• 9
  • 10
2022-11-15, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Köp dagens nymalda på Ica,Coop,hemköp eller Willys tidigt , 2 dar senare är den sämre o sista dagen stek/kokbar men inte färsk

Tubfärs är för matlagning kokt/stekt och inte för råbiff

Vet inte vilken det skule vara som är "dagens nymalda"? Brukar köpa den som ligger bland resten av kötet i kyldisken.

Om det är av relevans så kan jag tillägga att den färs jag köper som luktar illa vid stekning får en vädigt distinkt "glansig" yta när den steks. Vet inte varför men oerhört oaptitligt.
Senast redigerad av Adde96 2022-11-15 kl. 14:48.
Citera
2022-11-15, 14:47
Medlem
DumSKALLEN123s avatar
Tror TS köper Veganfärs. Det kan jag tänka mig luktar illa
Citera
2022-11-15, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumSKALLEN123
Tror TS köper Veganfärs. Det kan jag tänka mig luktar illa

Om vegan färsen säljs i ett plastpaket med rött köttliknande innehåll, och står "svenskt kött" på den och landet den slaktats i, så sure.

Har förövrigt haft vänner som är hardcore veganer så är väl bekant med dem produkterna.
Citera
2022-11-15, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Testa att köpa riktigt kött och en köttkvarn .
Så gör jag,
Köp Köttfärs är idag inte samma som det var förr ..
Du kan även mala ner tex griskött och kyckling kött
Det blir helt fantastiskt

Kan överväga. Men vad kostar det? Köpa en färs då och då för 90 spänn som behöver kassera är en annan sak än o kassera en ryggbiff för 400...
Citera
2022-11-15, 16:39
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Då har de säkert vart kort datum, sådant gillar butiker att fuska med/blanda nytt med gammalt tyvärr.

Troligtvis, har råkat ut för detta flera gånger. Köttfärsen har varit brun på insidan. Det är helt orimligt att den oxiderar inifrån och utåt.

Jag har för mig att det har varit någon skandal där butiken har blandat ut köttfärsen och märkt om den.
Citera
2022-11-16, 10:51
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Troligtvis, har råkat ut för detta flera gånger. Köttfärsen har varit brun på insidan. Det är helt orimligt att den oxiderar inifrån och utåt.

Jag har för mig att det har varit någon skandal där butiken har blandat ut köttfärsen och märkt om den.

Var storskandaler för 10 år sen , ingen av dom stora har vågat fuskmärka sen dess

Börjas det igen så anmäl dom
Citera
2022-11-24, 15:59
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Har varit med om precis det TS skriver, samma sak har en person som bor långt från mig påtalat. Det var några år sen som nötfärsen började lukta som en ko på utsidan när man stekte. Otrevlig och en inte aptitlig doft minst sagt.. (inte alla förpackningar)
Konspiratorisk som jag är så anade jag att veggo/soja människor kanske medvetet någonstans i produktionskedjan gjort detta..

Köpte nötfärs nu för ett par dar sen, utgångsdatumet var 28/11 och förpacknings datum 20/11 så det kan ju inte ha varit risk för att den varit gammal.. I alla fall, färsen luktade som färs luktar när den var rå, men när jag började steka den så kom den där ladugårdsdoften igen

Som tur var skulle jag göra chilie con carne så kryddpåsen tog bort den doften. Men fan alltså om man skulle ha velat göra hamburgare eller något som inte ska kryddas så hårt :/
Citera
2022-11-24, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Köpte nötfärs 6% för ett tag seda och när jag brynte den luktade det inte bra men ingen skillnad i smak och doft vid sjudningen eller när köttfärssåsen var klar.

Obehagligt.

6% !!?

Måste varit riktigt tråkig i smaken. Självklart ska den inte lukta illa. Du säger att smaken var okej, brukar du äta färs med endast 6 procents fetthalt? På bra färs framgår exakt vilka styckningsdetaljer som ingår, och ska absolut inte ligga under 15 procent fetthalt, men gärna uppåt 20-25 vilket tyvärr inte alltid är så lätt att få tag på.
Citera
2022-11-24, 17:35
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
6% !!?

Måste varit riktigt tråkig i smaken. Självklart ska den inte lukta illa. Du säger att smaken var okej, brukar du äta färs med endast 6 procents fetthalt? På bra färs framgår exakt vilka styckningsdetaljer som ingår, och ska absolut inte ligga under 15 procent fetthalt, men gärna uppåt 20-25 vilket tyvärr inte alltid är så lätt att få tag på.

Jag gillar färs med lågfetthalt.
Allt blir bra med kryddor, men kommer vara mer nogräknad med att den är nypackad och kolla efter styckdetaljer. Tack för tipset!
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in