2022-11-14, 13:50
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde96
"Koskit" var en bra beskrivning faktiskt x)
Jag har varit med om samma sak några gånger. En rätt osmaklig lukt av koskit när man steker nötfärsen fick mig att sluta köpa den en längre tid. Provade också olika märken, även ekologisk, och var alltid väldigt noga med datum osv. Gick så långt att jag förra julen kände viss motvilja att ens göra köttbullar för vem vill att de ska lukta "korumpa"?

Det har inget med covid att göra på något sätt. Detta fenomen har funnits åratal innan det var på tapeten. Jag vet inte vad det beror på men tack och lov har jag inte märkt av fenomenet mer än någon enstaka gång i år.
Citera
2022-11-14, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jag har varit med om samma sak några gånger. En rätt osmaklig lukt av koskit när man steker nötfärsen fick mig att sluta köpa den en längre tid. Provade också olika märken, även ekologisk, och var alltid väldigt noga med datum osv. Gick så långt att jag förra julen kände viss motvilja att ens göra köttbullar för vem vill att de ska lukta "korumpa"?

Det har inget med covid att göra på något sätt. Detta fenomen har funnits åratal innan det var på tapeten. Jag vet inte vad det beror på men tack och lov har jag inte märkt av fenomenet mer än någon enstaka gång i år.

Okej, vart handlar du nötfärsen som inte har den lukten?
Citera
2022-11-14, 13:56
Medlem
sodamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magickdash
tänk på att många butiker sätter ny bäst föredatum när den förra etiketten har gått ut och detta ska tydligen vara vanligt på just färs.

Har själv vart med om det ett flertal gånger där man köpt färs med bra datum, öppnar förpackningen å de luktar ruttet jävla ägg så man håller på spy
95% av all färs i butikerna idag är malen och paketerad i fabrik och körs sedan ut till butikerna. Inget som butikerna kan "märka om" hur som helst. Detta var vanligare för 15-20 år sedan när butikerna oftare malde själva.
Citera
2022-11-14, 13:57
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Okej, vart handlar du nötfärsen som inte har den lukten?
Jag började med ICA's ekologiska nötfärs och har inte upplevt lukten från den. Det var ren slump att jag köpte den för jag tröttnade på att den vanliga ibland visade sig innehålla små benflisor.

Såg nu att det är samma som på din bild. Vad underligt för jag tycker den funkar fint.
Senast redigerad av Jultrollet 2022-11-14 kl. 14:02.
Citera
2022-11-14, 14:12
Avslutad
Ring kommunen eller Livsmedelverket och be dom göra en inspektion. Det är inte helt ovanligt att butiker hanterar köttfärs felaktigt, de maler helt enkelt gammalt kött. Historiskt så har ICA fått kritik för detta flera gånger.

Här är en artikel från 2014 tex.
Citera
2022-11-14, 14:28
Avslutad
Citat:
Sedan en tid tillbaka så har det nästan varje gång varit en ladugårds-liknande (kommer inte på bättre beskrivning) lukt ifrån nötfärsen när jag steker den. Har ät-- nötfärs dagligen i flera år, och har typ aldrig varit så innan. Trodde från början att det berodde på att jag köpt det billigare alternativen, men även när jag köper ekologisk nötfärs är det samma sak där.

Jag har testat att börja steka på lägre temperatur, hjälpte en aning första gången men inte därefter.
har försökt testa från olika butiker, både city gross, willys och ica.
har även varit i kontakt med en bonde och förklarat, men utan resultat utan trodde att det kan bero på gas i förpackningen...
Det enda som ändrats sedan detta uppstod var att jag flyttade till annan del av förorten.
Kan det bero på att varje gång jag köpt dem så har dem haft ett korta datum för sista förbrukningsdag?
Är detta något ni andra upplevt?
Testa ha lite lite kanel, det kommer göra susen!
Citera
2022-11-14, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Testa ha lite lite kanel, det kommer göra susen!

Tar bort lukten kanske, men inte ev toxiner o bakterier i köttet.
Citera
2022-11-14, 15:10
Medlem
Redisas avatar
Luktar det vitpeppar kanske?
Vitpeppar luktar ko enligt mig..
Citera
2022-11-14, 15:14
Medlem
Redisas avatar
Testa att köpa en högrevsbit och mala själv. Du kan även testa att tillaga samma kötbitt som den är.
Citera
2022-11-14, 15:23
Medlem
Pinnlunds avatar
Wow jag som trodde det var mig det var fel på... Har nämligen märkt samma sak Jag har märkt det på icas vaccumförpackade och är inte alls vad man är van, trodde jag fått nåt fel på luktsinnet.
Citera
2022-11-14, 15:25
Medlem
448s avatar
Tillhör dom brukar äta rå nötfärs o har inte sett ruttet ompackat på 15 år

Be kommunen göra razzia om dom stoppar limpor av gammal i ett färskt färs höje.
Citera
2022-11-14, 15:39
Medlem
MyJustices avatar
Testa att köpa riktigt kött och en köttkvarn .
Så gör jag,
Köp Köttfärs är idag inte samma som det var förr ..
Du kan även mala ner tex griskött och kyckling kött
Det blir helt fantastiskt
Senast redigerad av MyJustice 2022-11-14 kl. 15:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in