2022-11-14, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde96
Skulle nog inte beskriva det som koskit exakt, men med ungefär samma gårdsliknande lukt. Det är olika. Första gången jag verkligen försökte göra allt "rätt" så stekte jag den nästan direkt efter jag handlat den. Och stekte den långsamt på låg värme och utan att trycka till den. Just den blev bra och gick att äta. Men dem andra fick ligga i kylen 1 dag innan jag stekte dem och hade då 2 dagar kvar till sista förbr dag. Men dem fick samma lukt.

Det jag skulle rekommendera är att du testar laga samma dag som du köpt nästa gång för att se om problemet försvinner. Har du kollat om du kanske har lite för varmt i kylskåpet så färsen försämras snabbare än nödvändigt? 4 grader är max när det gäller köttfärs just för att bakterier förökar sig så snabbtni färs. Håller tummarna för att du hittar felet, färs ska som sagt inte lukta så.
Citera
2022-11-14, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Det jag skulle rekommendera är att du testar laga samma dag som du köpt nästa gång för att se om problemet försvinner. Har du kollat om du kanske har lite för varmt i kylskåpet så färsen försämras snabbare än nödvändigt? 4 grader är max när det gäller köttfärs just för att bakterier förökar sig så snabbtni färs. Håller tummarna för att du hittar felet, färs ska som sagt inte lukta så.

Skulle kunna bero på det, tack för tipset!
Men bör jag testa en annan butik också?
Citera
2022-11-14, 13:28
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ska lukta lite som smör i min erfarenhet.

Hm, tycker inte det brukar lukta smör, men det kanske finns något djur som gör det. Nyslaktat kött tycker jag har en väldigt mild och söt doft av just kött, möjligen lite järnaktigt. Allt som luktar skit eller surt tyder på att köttet är gammalt/bär dåliga bakterier.

Inte ens efter 3 dagar luktar färskt kött illa, så jag undrar hur butikskött förvarats och hur länge.
Citera
2022-11-14, 13:30
Medlem
Citat:
Skulle kunna bero på det, tack för tipset!
Men bör jag testa en annan butik också?

Om det inte hjälper att steka samma dag som du köpt kan det vara värt att testa en annan butik. Jag tror du kommer på svaret bara du rotar vidare i detta och kollar upp alla möjliga anledningar ordentligt.
Citera
2022-11-14, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Om det inte hjälper att steka samma dag som du köpt kan det vara värt att testa en annan butik. Jag tror du kommer på svaret bara du rotar vidare i detta och kollar upp alla möjliga anledningar ordentligt.

Jo, trodde från början att det berodde på en som handlat åt mig och som har en tendens att prioritera pris framför kvalitet ganska långt. Men håller med om att det verkar osannolikt att det skulle vara butikens fel då jag testat flera olika. Blir väldigt förvirrande för en sjukskriven hjärna också.
Citera
2022-11-14, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Hm, tycker inte det brukar lukta smör, men det kanske finns något djur som gör det. Nyslaktat kött tycker jag har en väldigt mild och söt doft av just kött, möjligen lite järnaktigt. Allt som luktar skit eller surt tyder på att köttet är gammalt/bär dåliga bakterier.

Inte ens efter 3 dagar luktar färskt kött illa, så jag undrar hur butikskött förvarats och hur länge.

Söt doft är bättre beskrivet håller jag med om.
Citera
2022-11-14, 13:41
Medlem
Citat:
Sedan en tid tillbaka så har det nästan varje gång varit en ladugårds-liknande (kommer inte på bättre beskrivning) lukt ifrån nötfärsen när jag steker den. Har ät-- nötfärs dagligen i flera år, och har typ aldrig varit så innan. Trodde från början att det berodde på att jag köpt det billigare alternativen, men även när jag köper ekologisk nötfärs är det samma sak där.

Jag har testat att börja steka på lägre temperatur, hjälpte en aning första gången men inte därefter.
har försökt testa från olika butiker, både city gross, willys och ica.
har även varit i kontakt med en bonde och förklarat, men utan resultat utan trodde att det kan bero på gas i förpackningen...
Det enda som ändrats sedan detta uppstod var att jag flyttade till annan del av förorten.
Kan det bero på att varje gång jag köpt dem så har dem haft ett korta datum för sista förbrukningsdag?
Är detta något ni andra upplevt?

Lagt märke till samma lukt, kör du Lithells köttfärs?
Detta händer alltid när jag äter denna.
Aldrig med icas eller coops då är det lite sötare, fräsh doft vilket jag föredrar.
Citera
2022-11-14, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rexlz
Lagt märke till samma lukt, kör du Lithells köttfärs?
Detta händer alltid när jag äter denna.
Aldrig med icas eller coops.

Denna jag köper:
https://assets.icanet.se/t_product_large_v1,f_auto/7318690131137.jpg
Citera
2022-11-14, 13:44
Medlem
Citat:
Sedan en tid tillbaka så har det nästan varje gång varit en ladugårds-liknande (kommer inte på bättre beskrivning) lukt ifrån nötfärsen när jag steker den. Har ät-- nötfärs dagligen i flera år, och har typ aldrig varit så innan. Trodde från början att det berodde på att jag köpt det billigare alternativen, men även när jag köper ekologisk nötfärs är det samma sak där.

Jag har testat att börja steka på lägre temperatur, hjälpte en aning första gången men inte därefter.
har försökt testa från olika butiker, både city gross, willys och ica.
har även varit i kontakt med en bonde och förklarat, men utan resultat utan trodde att det kan bero på gas i förpackningen...
Det enda som ändrats sedan detta uppstod var att jag flyttade till annan del av förorten.
Kan det bero på att varje gång jag köpt dem så har dem haft ett korta datum för sista förbrukningsdag?
Är detta något ni andra upplevt?

EDIT: Glömde tillägga att jag frågat i ett carnivore forum om detta. Dem trodde det berodde på att det var Irländskt kött. Men förpackningarna har "svenskt kött" märke...
Citera
2022-11-14, 13:45
Medlem
Citat:
Denna jag köper:
https://assets.icanet.se/t_product_large_v1,f_auto/7318690131137.jpg

Skumt.. för mig blir det aldrig så med ICAs.
Vi kan ju iof bo i olika delar av Sverige så det Kanske inte är samma bönder.
Va försiktig med dåligt kött du blir JÄVLIGT sjuk.
Citera
2022-11-14, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rexlz
Skumt.. för mig blir det aldrig så med ICAs.
Vi kan ju iof bo i olika delar av Sverige så det Kanske inte är samma bönder.
Va försiktig med dåligt kött du blir JÄVLIGT sjuk.

Jo tack.. i know x)
Citera
2022-11-14, 13:47
Medlem
OneTaps avatar
köttfärs stek doften e fan vidrig :P ryser bara ja tänker på den där köttiga slakteri doften som sprider sig i hela huset =(
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in