2022-11-14, 13:00
Medlem
f30malmos avatar
Gammal färs tror jag. Bara lite för gammal, inte helt otjänlig. Jag äter inte färs som luktar minsta konstigt.
Citera
2022-11-14, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffey.
Har upplevt precis samma som TS. Det luktar ladugård och koskit innan och efter stekning vilket är sjukt konstigt för när man steker kyckling så försvinner lukten direkt. Jag tror det beror på att det fortfarande finns bakterier i köttet... Dagen jag hade nog va när jag skulle laga lasagne. Stekte 10% nötfärs, tyckte det luktade skit, kryddade på, luktade fortfarande äckligt, hade i sås, grädde, allt möjligt i. Efter att ha varit i ugnen i ca 40 min så luktade det fortfarande. Jag kunde inte ens äta skiten så ja slängde och beställde pizza istället. Numera köper jag halalköttfärs om jag är sugen, men annars håller jag från mig färsblandningar som innehåller 15 olika kor.

"Koskit" var en bra beskrivning faktiskt x)
Citera
2022-11-14, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
En gissning är att man är mer angelägen från köttbranschens sida om att undvika spill och svinn nu än man var för ett år sedan. Just sayin.

Vi kommer nog få vänja oss vid att maten blir sämre samtidigt som priserna går upp. Har en polare från ett periodvis krigsdrabbat land i Mellanöstern som brukar prata om hur maten där förfalskades i kristider, ingredienser byttes ut först mot billigare och sen när maten var slut, till rena rävgiftet. Gips istället för vetemjöl, osv. Vi lär förr eller senare upptäcka ett och annat här också.

Detta med lukten har varit där sedan innan priserna gick upp. Började hösten 21
Citera
2022-11-14, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde96
Detta med lukten har varit där sedan innan priserna gick upp. Började hösten 21

Då är frågan om din butik märker om färs som gått ut i datum för att slippa kasta. Byt butik och se om det löser problemet.
Citera
2022-11-14, 13:08
Medlem
SoCos avatar
Ibland får man bara dåliga bitar helt enkelt, jag blev extremt förvånad för några veckor sedan då jag köpte 600g ryggbiff och det luktade och smakade KO alltså som en KO i en ladugård luktar, detta händer ibland att lågkvalite djur slinker igenom och köttet är då inte särskilt gott, kanske var köttet väldigt nära datument och blev dåligt lite tidigare, det går fortfarande äta men matlusten försvinner ju såklart.
Citera
2022-11-14, 13:09
Medlem
Citat:
Då är frågan om din butik märker om färs som gått ut i datum för att slippa kasta. Byt butik och se om det löser problemet.

Byta butik eller butikskedja? Har varit hos 3 olika kedjor...
Citera
2022-11-14, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Ibland får man bara dåliga bitar helt enkelt, jag blev extremt förvånad för några veckor sedan då jag köpte 600g ryggbiff och det luktade och smakade KO alltså som en KO i en ladugård luktar, detta händer ibland att lågkvalite djur slinker igenom och köttet är då inte särskilt gott, kanske var köttet väldigt nära datument och blev dåligt lite tidigare, det går fortfarande äta men matlusten försvinner ju såklart.

Jo det kan jag förstå. Men behöver vara noga med vad jag äter pg a en känslig mage. Om jag råkar äta dåligt kött så kan hela morgondagen vara sabbad.
Citera
2022-11-14, 13:14
Medlem
Citat:
Byta butik eller butikskedja? Har varit hos 3 olika kedjor...

Det är illa. Färskt kött luktar inte alls, möjligen kan det ha en liten syrlig doft men absolut inte koskit/ladugård. Då lutar jag mig emot flera års erfarenhet av slakt på gården där jag växte upp. Så nåt är ju fel med den färs du får. Lagar du till den samma dag som du köpt den?
Citera
2022-11-14, 13:16
Medlem
SoCos avatar
Citat:
Jo det kan jag förstå. Men behöver vara noga med vad jag äter pg a en känslig mage. Om jag råkar äta dåligt kött så kan hela morgondagen vara sabbad.

Bara släng om det smakar ladugård, du kan även gå tillbaka till butiken med köttet och säg att det är något fel på det om det är knapert i kassan och man har orken.
Citera
2022-11-14, 13:19
Medlem
Citat:
Det är illa. Färskt kött luktar inte alls, möjligen kan det ha en liten syrlig doft men absolut inte koskit/ladugård. Då lutar jag mig emot flera års erfarenhet av slakt på gården där jag växte upp. Så nåt är ju fel med den färs du får. Lagar du till den samma dag som du köpt den?

Skulle nog inte beskriva det som koskit exakt, men med ungefär samma gårdsliknande lukt. Det är olika. Första gången jag verkligen försökte göra allt "rätt" så stekte jag den nästan direkt efter jag handlat den. Och stekte den långsamt på låg värme och utan att trycka till den. Just den blev bra och gick att äta. Men dem andra fick ligga i kylen 1 dag innan jag stekte dem och hade då 2 dagar kvar till sista förbr dag. Men dem fick samma lukt.
(jag är sjukskriven o lite slut i huvet så kanske gör något fel jag har missat).
Citera
2022-11-14, 13:23
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Precis, det ska bara lukta svagt av just kött. Lite järnaktig doft. Jag har generellt svårt för butikskött av samma anledning, det är ofta det luktar knepigt.
Citera
2022-11-14, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Precis, det ska bara lukta svagt av just kött. Lite järnaktig doft. Jag har generellt svårt för butikskött av samma anledning, det är ofta det luktar knepigt.

Ska lukta lite som smör i min erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in