2022-11-13, 22:43
  #361
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Kör hårt Anna! Inget svar än dock. Vanja har varit inne och postat GIFs i andra trådar under dagen.

Ja det var bra och rimliga frågor (som möjligen inspirerats härifrån? ).

Niklas har svarat men det var väldigt intetsägande. Jag bryr mig inte ens om att klippa in det här. Han svarar bl a att det har tagits ut eth för att betala woaweekend och metaverse.

Följdfrågor på det:
-vad är budget för woaweekend?
-vad är budget för metaverse?
-vad kommer det vara för löpande kostnader för metaverse? Hur länge kommer det kunna hållas igång med de resurser som finns i projektet idag?

Det har ju framkommit intressanta siffror på decentraland, ett av de största vr/metaversen som finns idag. Det har bara ett tiotal aktiva användare per dag (!). De själva gick sedan ut med egna siffror att det är ca 60 000 användare i månaden. Men även med den siffran är det löjligt lite, populära dataspel har ju flera miljoner aktiva spelare per dag. Den här youtubern går igenom siffrorna i mer detalj:
https://youtu.be/aySmGN3FtMc

Min poäng är att metaverse-världar inte är särskilt populära och det kommer vara en dead-end för woa att satsa på det.
Citera
2022-11-14, 08:22
  #362
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Niklas har svarat men det var väldigt intetsägande. Jag bryr mig inte ens om att klippa in det här. Han svarar bl a att det har tagits ut eth för att betala woaweekend och metaverse.

Följdfrågor på det:
-vad är budget för woaweekend?
-vad är budget för metaverse?
-vad kommer det vara för löpande kostnader för metaverse? Hur länge kommer det kunna hållas igång med de resurser som finns i projektet idag?

Önskar de kunde svara på detta, UTAN att räkna med alternativa fantasiinkomster som de hela tiden gör. Dessa alternativa inkomster finns ingenstans på horisonten. Hur länge kan de hålla igång med dagens 0-försäljning? För det är ju nuläget och verkligheten man måste kalibrera utifrån. Inte utifrån att någon rik galning kommer och tappar hela sin plånbok i deras knä eller att de plötsligt säljer slut och andrahandsförsäljningen drar iväg som en raket. I dagens försäljningstakt är de väl slutsålda år 2150 eller nåt.

Citat:
Annapanna_ — Idag 06:37
Thank you, my comment regarding mods and admins was just because if reading about cost cuttings, right now I am not sure where I read it. It was not about not seeing them in here, I see them all of the time.

What is actually hard to understand is the total cost of setting up a metaverse and how big part of the woa fundings that will require, compared with monthly cost of ~200.000 SEK that has been previously mentioned. If we have the policy of securing funds, does that mean that we invest in something more stable than crypto? 😄

Nikals┃World of Alidia — Idag 07:03
The policy of securing the funds pretty much means selling to fiat or stable coins so the fiat value doesn’t go down, so that’s what we have been doing. It’s pretty hard to find any investment that is doing good at the moment😅 We are working on a basic pie chart that we can post here or in an announcement so you can see how we allocate the funds.

Det är ingen policy han beskriver. När säljer ni? Hur stor andel säljer ni som minst/som mest? Köper ni någonsin tillbaka och i så fall när?

"Working on a basic pie chart" – det borde ta ungefär fem minuter att leta upp siffrorna och slänga in dem i Canva, som jag gissar att de använder till sina spretiga Instagram-inlägg. Det är verkligen fräckt hur de konsekvent undviker att svara direkt på frågor som rör ekonomi.

EDIT:
Där kom den upp! Och nog var den basic alltid hahaha https://media.discordapp.net/attachments/961277564960272484/1041614157021196338/IMG_1239.png

De har verkligen noll tilltro till köparnas intellekt.

Såg detta på Vanjas blogg:

Citat:
Vanja Wikström -> Linda
Hej! Jag läser inte Flashback, och det tycker jag inte att någon annan ska göra heller. Vi försöker göra något verkligt bra här, och kommer fortsätta göra det bästa vi kan för både World of Alidia som projekt och för våra medlemmar. 💞 Att den globala världsekonomin kraschade samtidigt som vi lanserade var såklart något vi inte kunde förutse och heller aldrig hade önskat, men vi kommer som sagt fortsätta att jobba stenhårt och göra vårt allra bästa framöver.

Låter ändå som att ursäkterna börjar planteras. Ekonomin, "försöker göra något bra", "göra det bästa vi kan", "göra vårt bästa".
__________________
Senast redigerad av kaktusplastik 2022-11-14 kl. 08:24. Anledning: la till pie chart
Citera
2022-11-14, 10:34
  #363
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Låter ändå som att ursäkterna börjar planteras. Ekonomin, "försöker göra något bra", "göra det bästa vi kan", "göra vårt bästa".

Världsekonomin har inte "kraschat", den är möjligen nere i en period av lite mindre tillväxt. Vad som hänt är att Vanjas och Niklas lika högtflygande som fantasifulla planer träffat på verkligheten där allt inte är lattedrickande med vänninor.
Vilket cirkeldiagram! Ingjutet verkligen trygghet i prosjektet, här är det stenkoll!
Citera
2022-11-14, 10:56
  #364
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
Världsekonomin har inte "kraschat", den är möjligen nere i en period av lite mindre tillväxt. Vad som hänt är att Vanjas och Niklas lika högtflygande som fantasifulla planer träffat på verkligheten där allt inte är lattedrickande med vänninor.
Vilket cirkeldiagram! Ingjutet verkligen trygghet i prosjektet, här är det stenkoll!

Ja eller hur, man får enormt förtroende. Och världsekonomins läge var på väg ner i skiten efter pandemi och Ukraina-kriget. Allt detta skedde långt före mint.

Men vad ingår då i dessa anonyma tårtbitar, marknadsföringen t. ex.? Jo Niklas förklarar: kostnaden för att Vanja ska springa iväg på event och poddinspelningar och BLOGGA?! Det kanske finns några externa bloggare de annonserat hos, men jag har då inte sett några. Vissa har bloggat om PR-eventen som WoA frikostigt bjudit på, men då kostar ju blogginlägget i sig ingenting. Samma sak med Instagramposter. Om Vanja tar betalt i egenskap av bloggare för att göra reklam för sitt eget projekt... då är hon nivåer värre än vad jag trott. Skickade hon en offert till sig själv som hon godkände? Eller är det kostnaden i arbetstid för att Vanja ska sitta ner och låta hjärtemojis och versaler regna över skärmen?

Citat:
Marketing includes the web 2 activities Vanja is doing (podcasts appearances, influencer presentations, blog posts, instagram posts, PR articles, company/investor meetings etc), twitter spaces, NFT giveaways, WoA Gallery purchases (marketing through twitter / supporting women led projects), Art drops (marketing through artists twitter), part of the WoA Weekend event and a little normal web 2 google ads.

De kanske även borde utvärdera vad Vanjas PR-events för influencer ger för utdelning? Vimmelmammans inlägg gav detta kommentarsfält:

Citat:
Cattis
Jag ser NFT som ett pyramidspel. En bluff, helt enkelt.
9 maj 19:53

Saint
De måste vara desperata som försöker kränga kryptovaluta via kvinnliga bloggare. Hälsa att vi kvinnor är inte så lättlurade!
9 maj 15:11

Tiptip
Saknar dina ”vanlig” inlägg
9 maj 09:49

Lisa
Men oj, va ointressant inlägg , jösses, hur kan man gilla sånt.
9 maj 09:19

Vanja
TACK underbara Lotta för att du kom! Så impad av att du var så nyfiken och öppen för detta. Tror startat på eget NFT-projekt för din del längre fram också. Då är det bara att hojta, så hjälper World of Alidia’s fina community dig med allt du behöver. Kram! 🤗💞
Citera
2022-11-14, 11:56
  #365
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
Världsekonomin har inte "kraschat", den är möjligen nere i en period av lite mindre tillväxt. Vad som hänt är att Vanjas och Niklas lika högtflygande som fantasifulla planer träffat på verkligheten där allt inte är lattedrickande med vänninor.
Vilket cirkeldiagram! Ingjutet verkligen trygghet i prosjektet, här är det stenkoll!

Ja suck är vanja lågbegåvad eller vad? Att dra krypto/nft och världsekonomin över samma kam är ju befängt. Bara kolla en kurva på t ex Sveriges BNP och eth kursen. De är helt väsensskilda.

Låt mig förklara läget just nu med ett enkelt exempel.

Om världsekonomin och nftmarknaden var två tåg. Då har världsekonomitåget saktat ned till 145 km i timmen från 150 km/h. Nft-tåget spårade ur för länge sen, exploderade, brann upp, och askorna har nu nästan slutat ryka.
Citera
2022-11-14, 16:57
  #366
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Om världsekonomin och nftmarknaden var två tåg. Då har världsekonomitåget saktat ned till 145 km i timmen från 150 km/h. Nft-tåget spårade ur för länge sen, exploderade, brann upp, och askorna har nu nästan slutat ryka.

...och stinsen Vanja står i detta nu och försöker sälja några sista-minutenbiljetter, informerar om att tidtabellen "bara är liiiiiiiiite justerad *svettigt ansikte-emoji hjärta-emoji pray_tone2-emoji*" och önskar alla välkomna ombord!

Stephanie har släppt veckans schema och den stora nyheten är att formatet för Unplugged Saturdays är ändrat - det är numera ok att vara inpluggad men inga aktiviteter är planerade för lördagen.

AMA imorgon, kl 14:00 så att de som har ett normalt arbete inte kan delta:

Citat:
14:56]Vanja┃World of Alidia: ❔✨AMA IN SWEDISH TOMORROW AT 2PM CET! ✨❔

Hi @everyone ! 💘 Because of all the turmoil in the crypto community this past week + us having our WoA Weekend coming up we´ll host an AMA in the WoA Lounge tomorrow Tuesday 15th at 14.00 Swedish time. We´ll do it in Swedish this time. ✨🇸🇪

Me, Niklas and Stephanie will be there to answer all kinds of questions you might have on the state of crypto atm, WoA, WoA Weekend or anything else. See you there! 👋🏻
__________________
Senast redigerad av MittNyaSaliv 2022-11-14 kl. 17:20.
Citera
2022-11-14, 18:04
  #367
Medlem
kaktusplastiks avatar
Är det normalt att ha en så här giftig ton i transparenta projekt, när investerare ställer helt rimliga frågor om budget? "Jag kan ringa upp dig om du är så nyfiken på budgeten", wow. Ja eller så skriver du svaren öppet så alla kan se? Antingen är det hemligt och då får du säga det, inte erbjuda dig att ringa upp utvalda. Eller så är det öppet för alla och då är det ju bara att slänga fram siffrorna.

Helt bisarrt beteende. Allt de gör och säger just nu cementerar min bild av att de håller på med jävligt skumma grejer. Allt han svamlar om här – hur svårt är det att skriva ut den löpande kostnaden att driva deras metaverse?! Det är ju för fan allt tjejen frågar om.

Citat:
Annapanna_ — Idag 12:56
Ok, so if Woa cost ~200kSek per month, that is 2.4MSek per year. 30% to Metaverse is 800 kSek, is that correct?

The policy has been applied for the last selling of eth to secure funds for metaverse and the event. It is still unclear when the policy was first implemented.

I will be there for the AMA!

Nikals┃World of Alidia — Idag 14:12
It’s not as black and white as that unfortunately. In the budget above we have excluded the start up costs (which is a substantial amount) and the pie chart also includes salaries. It’s kind of hard to give an exact number of the cost of the metaverse when considering the salary for Steph (and Vanja and myself) since she does not only work with the metaverse. But it would also not be correct to only include the actual invoices for the Metaverse since it takes a lot of time and efforts from our side as well.

You can also view the pie chart as an allocation of the funds we have available for developing WoA. Not all funds are available to use for development since a lot of the cost falls under the start up cost and maintaining the project.

I can see that you are really interested in this stuff so why don’t we set up a call so we can go through the budget together? 🙂 (I just sent you a friend request)

Regarding the policy. It has been in place since day 1. We have monitored the crypto markets closely and sold of eth at the appropriate time. We made the decision that the markets did not risk going much lower before the latest events with FTX so we didn’t have a need to sell more eth than necessary. Now we see a risk of the value of eth going lower so that’s why we sold some extra eth to stable coin recently.

Annapanna_ — Idag 15:06
Thank you for the explanation! Maybe the learning is that we read the announcements and we ask about them, then we go on with our lives once we are enlightened. Now it feels kind of like I asked something that wasn't ok to ask.

I think the AMA tomorrow will be great for presenting numbers.

I would just like to add that I feel that I got what I paid for in Woa, we created this forum together, got to know people, book club, quizzes, gifts etc. It is hard with the written text, it might sound very harsh when it is just a question.

I personally, am not interested in the Metaverse, but I go with the majority on that one as you do when you are a lot of persons doing something together.
Citera
2022-11-14, 18:12
  #368
Medlem
Vad tror ni om AMA, kommer det explodera eller kommer de fega ur?
Citera
2022-11-14, 18:36
  #369
Medlem
Finns ett svar på bloggen i kommentarerna till inlägget ”Gamla & nya favvosar”. Jag tycker att det är extremt talande att vederbörande inte kan ens ta en uns av konstruktiv kritik eller se det från någon annans synvinkel. Klart folk blir fundersamma när massor hemlighålls.

https://vanjawikstrom.motherhood.se/dagens-momspo/gamla-favvosar-ny-favvo/
Citera
2022-11-14, 19:25
  #370
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Finns ett svar på bloggen i kommentarerna till inlägget ”Gamla & nya favvosar”. Jag tycker att det är extremt talande att vederbörande inte kan ens ta en uns av konstruktiv kritik eller se det från någon annans synvinkel. Klart folk blir fundersamma när massor hemlighålls.

https://vanjawikstrom.motherhood.se/dagens-momspo/gamla-favvosar-ny-favvo/

Men jisses vad hysteriskt. Hon är så oproffsig. Det är ju bara att svara, "det där är bara ett rykte, vi kan bevisa det, pengarna till huset kommer från ett förskottsarv", klart. När man svävar ut sådär känns det skyldigt tycker jag.

Samma sak med att hon skriver att hon inte tycker att någon ska läsa på flashback. Har du ett ärligt projekt är det inga problem att bemöta kritik.

Frågan:

Svaret

Citera
2022-11-14, 19:47
  #371
Medlem
styckets avatar
Vad är affärsiden?
Citera
2022-11-14, 20:17
  #372
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Vad är affärsiden?

Tidigare i tråden skrevs detta, vilket var väldigt träffsäkert
Citat:
WoA i korta drag: "Hej, jag är en cool och toxiskt positiv Momtrepeneur som ska starta en klubb. En klubb så attraktiv att medlemsskapet i klubben kommer vara så värt och omsatt att ett par procent av omsättningen kommer räcka för att driva konserter, föreläsningar, kontorshotell, events, anställda osv. Helt gratis! Ska iväg på möte nu! Tjing, tjing!".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in