Citat:
Ursprungligen postat av
skruvmejsel6
Har inte hängt med så mycket. När kommer vi hyrestorskar kunna gå in och köpa lånetorskarnas bostäder?

Skämt å sido. Hur ser det ut?
Läste igår att någon ekonom jag aldrig hört talas om gått ut och sagt att inflationen nu sjunker och att räntan inte kommer gå upp mer. Jag undrar lite hur han tänker när mat och bränsle-priserna är fortsatt höga och fortsätter öka som precis allt annat!
Jag ser folk bli av med jobb på daglig basis. Är mycket värre än vad många tror.
Hur tänker han att räntan inte kommer öka mer när inflationen ligger på 11% (mer i verkligheten)?
Vill bara höra era åsikter om man ska köpa bostad nu eller ha lite is i magen

Inflationen i USA sjunker. På årsbasis rensat från energi är den redan nere på 4% nivån.
Prognosen är att den stiger ytterligare i Sverige över årsskiftet innan den faller.
Det alla kommer att hålla koll på nu är hur den ligger till nu rensat från energi.
Styrräntan kommer att stiga i november med 50p eller 75p och troligen även nästa höjning innan den toppat.
Boräntorna toppar nog på 5%. Kommer nog att ligga runt 3-4% ett bra tag innan inflationen kommit ner till 2-3%.
Många har en hel del bundna räntor än och kan absolut klara 5% ränta när den väl,slår igenom.
De säljer knappast sitt boende om priserna dumpar mer utan drar in på annat.
Elpriserna kommer inte att bli så höga som alla befarat ens vid en kall vinter. EU länderna har fyllt på sina gaslager och de flesta inser att man inte kan paniksälja sitt boende enbart för att man är rädd för elräkningen.
Lågkonjunktur kommer bl a för att folk kommer att betala räntor, amorteringar och elräkning istället för att bränna stålarna.
Men det rimmar illa med ekonomisk teori att samtidigt ha arbetslöshet och inflation så det går inte att tro att allt elände inträffar samtidigt liksom.
Rent generellt är det bäst att köpa,när marknaden först har bottnat och börjat vända uppåt.
Bostadsmarknaden är trögare än börsen (som redan har vänt)
När vändningen sker är upp till var och en att bedöma