2022-11-12, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Nej, i det här fallet är det precis tvärtom. Men det beror på att Riksbanken tagit en stor position i obligationer när yields var låga (eller mer exakt för att pressa ner yields). När både marknaden och CBs (inkl. RB) höjer räntorna blir värdet på den positionen lägre, därav förlusten.

Cirkulera då tillbaks till det ursprungliga inlägget och svara på det istället.
Citera
2022-11-13, 00:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Svårt att se hur du ska leda i bevis att andra kommuninvånare betalar mina lån (direkt som indirekt). Vet inte varför du tror att styrräntan ”kostar” något. ”Tjänar” RB pengar nu med styrränta på typ 2%?
Och vad förlorar du eller någon annan på att en tillgång flyttas bokföringsmässigt?
Citera
2022-11-13, 01:06
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Cirkulera då tillbaks till det ursprungliga inlägget och svara på det istället.

Riksbanken har tagit en kostsam position för att ge dig en lägre bolåneränta. Det får nu betalas (om än indirekt) av alla Sveriges invånare. Vi har alltså betalat dina lån.
Citera
2022-11-13, 08:17
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Riksbanken har tagit en kostsam position för att ge dig en lägre bolåneränta. Det får nu betalas (om än indirekt) av alla Sveriges invånare. Vi har alltså betalat dina lån.

Vad har nyliberala skatteminimerar klubben på forumet att säga om detta, är det ok att sparare och arbetare ska finansiera lägre bolåneräntor via skatten utöver ränte, rot och rut avdrag?
Finns väl inga synpunkter som vanligt, bara problem när skattepengar går till de fattigare segmentet av befolkningen.
Slemhog får betala allt som vanligt senaste 7 åren, nu får ni betala för er iaf
Senast redigerad av slemhog 2022-11-13 kl. 08:20.
Citera
2022-11-13, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
En av husmasks skakiga grafer som ingen tar på riktigt allvar. Inte en enda mediekanal refererar till husmask.
Jag och andra seriösa bedömare tar den på allvar, du är inte seriös.
Citera
2022-11-13, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men de skall stå för dina lån som RB låtit finansiera genom negativ realränta?
Om man har lån vill säga.
Citera
2022-11-13, 08:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Om man har lån vill säga.
Hur många i storstäderna tror du saknar lån om de är under 65 år?
Citera
2022-11-13, 09:42
Medlem
Har inte hängt med så mycket. När kommer vi hyrestorskar kunna gå in och köpa lånetorskarnas bostäder?
Skämt å sido. Hur ser det ut?

Läste igår att någon ekonom jag aldrig hört talas om gått ut och sagt att inflationen nu sjunker och att räntan inte kommer gå upp mer. Jag undrar lite hur han tänker när mat och bränsle-priserna är fortsatt höga och fortsätter öka som precis allt annat!
Jag ser folk bli av med jobb på daglig basis. Är mycket värre än vad många tror.
Hur tänker han att räntan inte kommer öka mer när inflationen ligger på 11% (mer i verkligheten)?

Vill bara höra era åsikter om man ska köpa bostad nu eller ha lite is i magen
Citera
2022-11-13, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Har inte hängt med så mycket. När kommer vi hyrestorskar kunna gå in och köpa lånetorskarnas bostäder?
Skämt å sido. Hur ser det ut?

Läste igår att någon ekonom jag aldrig hört talas om gått ut och sagt att inflationen nu sjunker och att räntan inte kommer gå upp mer. Jag undrar lite hur han tänker när mat och bränsle-priserna är fortsatt höga och fortsätter öka som precis allt annat!
Jag ser folk bli av med jobb på daglig basis. Är mycket värre än vad många tror.
Hur tänker han att räntan inte kommer öka mer när inflationen ligger på 11% (mer i verkligheten)?

Vill bara höra era åsikter om man ska köpa bostad nu eller ha lite is i magen

Jag skulle köpa nu då botten är nådd. Priserna ökade i Oktober.
Inflationen minskar i USA och börsen rusar. Lågkonjukturen är inställd och räntesäkningar kommer inom kort. Ut och köp!
Citera
2022-11-13, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Jag skulle köpa nu då botten är nådd. Priserna ökade i Oktober.
Inflationen minskar i USA och börsen rusar. Lågkonjukturen är inställd och räntesäkningar kommer inom kort. Ut och köp!
Vilka priser ökade i oktober..?
Citera
2022-11-13, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Vilka priser ökade i oktober..?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/trendbrott-storstockholms-bostadspriser-stiger

Bostadspriserna i Stockholm ökade med 2%. Hur förklarar ni bubbelpratare detta ?
Senast redigerad av ChimChim 2022-11-13 kl. 10:53.
Citera
2022-11-13, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur många i storstäderna tror du saknar lån om de är under 65 år?
De flesta över 50 år, speciellt om du räknar in sommarstugan, båten osv, säljer de detta är de skuldfria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in