2022-11-10, 15:54
Medlem
Något jag lagt märke till är att 1or och 2or står sig relativt stabilt men större lägenheter har rasat rejält sen i våras. Var många som trodde att mindre lägenheter skulle slaktas först men verkar vara tvärtom. Det har blivit för dyrt att bo stort helt enkelt så mer tryck blir på mindre och billigare boenden.
Citera
2022-11-10, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Precis, men det kräver att vi bygger nya ettor i massor för att kunna inhysa alla förstagångsköpare. Vad händer med tvåor och treor? I Bromma precis som i Solna kan vi se kvm-priser på upp mot 100tkr/kvm på just ettor.

Om alla förstagångsköpare ska slåss om ettorna, vad tror du det gör med prisbilden?

Därför att folk inte bor i ettor hela livet diretkt. Så länge vi inte har en massiv befolkningstillväxt har jag svårt att se problemet. Finns massor av områden precis utanför tullarna som är bra där ettor går för spottstyvrar
Citera
2022-11-10, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Nej, arbetslösheten sjunker inte, tvärtom. Man har inte stresstestat något annat än ren ränta, det finns andra faktorer som spelar in också. Arbetslöshet, ökade kostnader, man kan ha fått barn eller separerat eller vad fan som helst egentligen.

Det räcker med att 20% får problem så kraschar marknaden.

Varför skulle 20% få problem utan arbetslöshet? Varför skulle helt plötsligt en mycket större andel få barn eller separera än tidigare?

Du sitter bara och önsketänker
Citera
2022-11-10, 16:05
Medlem
TUKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
Jag tror den ökade(?) men hamnade under vad som var förväntat

Den föll från 8,2% i september till 7,7% i oktober. Den förväntades sjunka till 7,9%.
Den som sitter och väntar på större boprisfall bör köpa nu eller inom snar framtid, för snart kommer räntorna stabiliseras och förmodligen inom ett år börja sänkas igen. Marknaden och hela det ekonomiska systemet har blivit i symbios med låga räntor, så vi är snart där igen. Men folk får tro vad dem vill.
Citera
2022-11-10, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Något jag lagt märke till är att 1or och 2or står sig relativt stabilt men större lägenheter har rasat rejält sen i våras. Var många som trodde att mindre lägenheter skulle slaktas först men verkar vara tvärtom. Det har blivit för dyrt att bo stort helt enkelt så mer tryck blir på mindre och billigare boenden.

Kanske också för att små lägenheter ofta är första bostaden? Den egna insatsen finansieras genom sparande i större utsträckning.

De större lägenheterna däremot finansieras genom att man säljer en mindre med god vinst. När den hävstången inte längre existerar så rasar de dyraste bostäderna mest.
Citera
2022-11-10, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Den föll från 8,2% i september till 7,7% i oktober. Den förväntades sjunka till 7,9%.
Den som sitter och väntar på större boprisfall bör köpa nu eller inom snar framtid, för snart kommer räntorna stabiliseras och förmodligen inom ett år börja sänkas igen. Marknaden och hela det ekonomiska systemet har blivit i symbios med låga räntor, så vi är snart där igen. Men folk får tro vad dem vill.

Shit NASDAQ öppnar på 5,4% upp. Nu är det rally. Börsen reagerar alltid snabbare än fastigheter. Castellum upp 10%
Citera
2022-11-10, 16:19
Medlem
Ja nu borde vi se en fortsatt uppgång på bostadspriser då börsen rusar,
Citera
2022-11-10, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Shit NASDAQ öppnar på 5,4% upp. Nu är det rally. Börsen reagerar alltid snabbare än fastigheter. Castellum upp 10%

Och där tappade du min tillit... Du menar att det tar längre än några minuter för bostadspriserna att ändra sig? Jag säger inte att jag har rätt MEN stigande räntor har knappt börjat påverka folks reala ekonomin än, och vi är påväg in i en lågkonjunktur.
Citera
2022-11-10, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Ja nu borde vi se en fortsatt uppgång på bostadspriser då börsen rusar,

Som sagt, fastigheter reagerar betydligt långsamma än börsen.

Men en viss inbromsning i prisfall på bostäder finns det chans att det kan bli om även den svenska inflationen lugnar sig något framöver
Citera
2022-11-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Och där tappade du min tillit... Du menar att det tar längre än några minuter för bostadspriserna att ändra sig? Jag säger inte att jag har rätt MEN stigande räntor har knappt börjat påverka folks reala ekonomin än, och vi är påväg in i en lågkonjunktur.

Alla marknader har en inbyggd psykologi. Börsen är snabbrörlig.

Ja stigande räntor har inte slagit igenom än när det gäller kostnader eftersom de flesta högbelånade har någon del bundet.

Men det har slagit igenom i fallande priser av psykologiska skäl. Många springer mot dörren samtidigt.

Och det kommer att fortsätta till räntorna stabiliseras.

Men det viktiga nu för oss alla är om inflationen sjunker. Det är det enda som är viktigt.

Även för räntorna. Och fastighetsmarknaden.
Citera
2022-11-10, 16:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Som sagt, fastigheter reagerar betydligt långsamma än börsen.

Men en viss inbromsning i prisfall på bostäder finns det chans att det kan bli om även den svenska inflationen lugnar sig något framöver
Den amerikanska inflationen kommer in 0,3 % lägre än förväntat 😅
Citera
2022-11-10, 16:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Alla marknader har en inbyggd psykologi. Börsen är snabbrörlig.

Ja stigande räntor har inte slagit igenom än när det gäller kostnader eftersom de flesta högbelånade har någon del bundet.

Men det har slagit igenom i fallande priser av psykologiska skäl. Många springer mot dörren samtidigt.

Och det kommer att fortsätta till räntorna stabiliseras.

Men det viktiga nu för oss alla är om inflationen sjunker. Det är det enda som är viktigt.

Även för räntorna. Och fastighetsmarknaden.
Den kommersiella fastighetsmarknaden kommer gå som skit år 2023 när 500 miljarder skall refinansieras till en högre kostnad än vad de avkastar.
Nu börjar dessutom varslen komma inom industrin och byggsektorn.
Fallande priser under år 2023.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in