2022-11-10, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Inte nödvändigtvis då banken kan ha haft andra kalkyler och en annan framtidstro då. Det där med att du ska klara X % ränta för att få lån är inte nödvändigtvis sant för alla.

Men med räntan som den ser ut idag och priserna som de sett ut till idag så bör alla hushåll snitta 60tkr i disponibel inkomst för att vi inte ska krascha.

Standardpriser i storstäderna ser ut som följande:

1:a 1,8m - 2,2m
2:a 2,2m - 3,5m
3:a 3,5m - 5,5m
4:a 5,5m - 7m

Det ger följande räntekostnad vid 85% belåning (nya låntagare) och 4,5% ränta.

1:a 5800kr/mån - 7000kr/mån
2:a 7000kr/mån - 11 200kr/mån
3:a 11 200kr/mån - 17 500kr/mån
4:a 17 500kr/mån - 22 300kr/mån

Följande inkomster krävs för att ta lån:

1:a 415 000kr/år
2:a 661 000kr/år
3:a 1 040 000kr/år
4:a 1 320 000kr/år

Medellön för Stockholms län: 381 600kr/år

Jag får inte ihop kalkylen för nya köpare som det ser ut idag. Tjänar du under 30 000kr per månad så har du inte råd med en 1:a.
Vad jag vet har man aldrig räknat kalp på mindre än 6%? Jag kan ha fel men upplys mig med en källa i så fall. Framtidstro har inget med saken att göra, om du menar tro på bostadsmarknaden. Det handlar om att det ska vara troligt att du kan betala lånet, om du är god för det eller ej. Då räknar man inkomst.

Jag fattar inte hur du får det till att vi måste snitta 60 000 kr disponibel inkomst.

En etta är alltså ca 7000 kr plus avgift på tex 3000 kr. Sen el för en etta några hundralappar och hemförsäkring 100-150 kr. Max 11k. 30k ger 23-24k netto. Så länge du kan betala 15 % insats får du låna 2 miljoner med medelinkomst. * köpa för 2, låna ca 1.7.

Du har räknat helt galet är vad jag tror.
Citera
2022-11-10, 14:44
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
De har ändå klarat att få lån av banken. Har det varit höga lån har de amorterat i många år. Lånen har inte ökat.

Nu kommer du säkert börja tjafsa med trams om att gemene man har lånat upp sin bostad för att köpa Porsche och semestra. Men ingen som hävdar det har på något sätt kunnat bevisa att det sker i någon direkt utsträckning. Tittar man på pantbreven på de kåkar som säljs idag talar absolut ingenting för det.

Som jag sagt till dig många gånger tidigare så är det inte särskilt intressant vad merparten har för ekonomi och hur väl de står sig med höga räntekostnader. Om 20% inte klarar sig och tvingas sälja, varifrån ska köparna komma?

De grupper som står utanför marknaden har inte råd idag och kommer inte ha råd imorgon heller med räntorna som de ser ut om inte priserna går ner 50-60% minst.

Det är de 20 fattigaste procenten som tvingats ta lån de egentligen inte har råd med på grund av att de "måste bo". Dessa 20% är vad som kommer krascha marknaden när de inte längre kan betala. Kom också ihåg att människor som snart blir varslade också har lån.
Citera
2022-11-10, 14:46
Medlem
Citat:
Inte nödvändigtvis då banken kan ha haft andra kalkyler och en annan framtidstro då. Det där med att du ska klara X % ränta för att få lån är inte nödvändigtvis sant för alla.

Men med räntan som den ser ut idag och priserna som de sett ut till idag så bör alla hushåll snitta 60tkr i disponibel inkomst för att vi inte ska krascha.

Standardpriser i storstäderna ser ut som följande:

1:a 1,8m - 2,2m
2:a 2,2m - 3,5m
3:a 3,5m - 5,5m
4:a 5,5m - 7m

Det ger följande räntekostnad vid 85% belåning (nya låntagare) och 4,5% ränta.

1:a 5800kr/mån - 7000kr/mån
2:a 7000kr/mån - 11 200kr/mån
3:a 11 200kr/mån - 17 500kr/mån
4:a 17 500kr/mån - 22 300kr/mån

Följande inkomster krävs för att ta lån:

1:a 415 000kr/år
2:a 661 000kr/år
3:a 1 040 000kr/år
4:a 1 320 000kr/år

Medellön för Stockholms län: 381 600kr/år

Jag får inte ihop kalkylen för nya köpare som det ser ut idag. Tjänar du under 30 000kr per månad så har du inte råd med en 1:a.

Du kan köpa en etta för 25 kvm för kanske 45k Per kvm I tex Bromma som är ett bra område som ligger 5-10 minuter från tullarna. Ännu billigare annorstedes i Stockholm. Dvs drygt 1 msek.

Om man jobbat några år som förstagångssköpare och lagt undan 200k så har man 800k I lån och sitter med en bostadskostnad inkl amortering.

En boendekostnad på kanske 5000kr i mån ink 3% amortering.

Att det är svårt för en förstagångssköpare att efterfråga lgh I Vasastan är knappast nytt eller förvånande.
Citera
2022-11-10, 14:47
Medlem
Citat:
Som jag sagt till dig många gånger tidigare så är det inte särskilt intressant vad merparten har för ekonomi och hur väl de står sig med höga räntekostnader. Om 20% inte klarar sig och tvingas sälja, varifrån ska köparna komma?

De grupper som står utanför marknaden har inte råd idag och kommer inte ha råd imorgon heller med räntorna som de ser ut om inte priserna går ner 50-60% minst.

Det är de 20 fattigaste procenten som tvingats ta lån de egentligen inte har råd med på grund av att de "måste bo". Dessa 20% är vad som kommer krascha marknaden när de inte längre kan betala. Kom också ihåg att människor som snart blir varslade också har lån.

Varför skulle folk tvingas sälja? De har stresstestats när de fick lån. Arbetslösheten är låg och sjunker.
Citera
2022-11-10, 14:52
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Vad jag vet har man aldrig räknat kalp på mindre än 6%? Jag kan ha fel men upplys mig med en källa i så fall. Framtidstro har inget med saken att göra, om du menar tro på bostadsmarknaden. Det handlar om att det ska vara troligt att du kan betala lånet, om du är god för det eller ej. Då räknar man inkomst.

Jag fattar inte hur du får det till att vi måste snitta 60 000 kr disponibel inkomst.

En etta är alltså ca 7000 kr plus avgift på tex 3000 kr. Sen el för en etta några hundralappar och hemförsäkring 100-150 kr. Max 11k. 30k ger 23-24k netto. Så länge du kan betala 15 % insats får du låna 2 miljoner med medelinkomst. * köpa för 2, låna ca 1.7.

Du har räknat helt galet är vad jag tror.

Min poäng med det jag skrev är att nya pengar inte kan ta sig in på marknaden då banken inte kommer skapa nya pengar via lån till människor som inte tjänar tillräckligt bra. 60tkr/mån är taget ur röven men syftar på två individer som förmodligen vill bo i minst en tvåa eller gärna en trea.

Det finns idag människor (många) som fått hjälp av föräldrar att köpa lägenhet. Dessa kanske har en inkomst på 25tkr/mån och då blir det helt plötsligt svårt. Om du lägger alla dina pengar på boendet så har väl de flesta råd, men då kraschar ekonomin istället och arbetslösheten blir Grekland x2.

Alla kan inte bo i en etta.
Citera
2022-11-10, 14:53
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Ändå är 90% av alla inlägg här fixerade vid VÄRDEMINSKNINGEN som om det vore avgörande.
Precis som du säger är det enda som är intressant kostader i förhållande till vad man kan betala.
Att bo är rimligen det mest prioriterade så alla andra kostnader kan man dra ner på till ett minimum.
Tills det inte går längre.

Men analysen vilka som får så höga kostnader att de blir tvingade att sälja har stora brister i den här tråden.
Dels är det en stor Stockholmsfixering, dels så verkar alla anta någon slags worst case scenario.

Om det nu var 27.000 som enligt ett teoretiskt räkneexempel ovan skulle vara överbelånade i Stockholm så är ju det en ganska liten volym i förhållande till antalet bostäder i Stockholm.
Och det är ju inte ens säkert att dessa "överbelånade" skulle behöva sälja. De kan lika gärna övervintra genom att dra in på allt och ta hjälp av släkt etc.

Som vanligt finns det alltid de som inte kan hantera sin ekonomi. Men det kan ske var som helst när som helst. Några flera sådana kan råka illa ut nu.

Men du har naturligtvis rätt i att både praktiskt och mentalt kan köpare bli mer och mer ovilliga att betala samtidigt som de som MÅSTE sälja kommer att behöva pruta på sina tänkta priser.
Det är naturligt att det sänker priserna. Liksom det sänker omsättningen på marknaden.
Vilket sker nu och kommer att fortsätta ett tag till.
Men ett prisfall under hög omsättning finns ingen anledning att tro på.

Sedan 2020 har det sålts 42 000 bostäder i Stockholms län över 6 miljoner kronor (Booli).
I 27 000 av dessa bostadsköp är alltså den gemensamma hushållsinkomsten under 84 000 kr/mån (inkomståret 2021). Det är alltså smått otroliga 64 %.

Totalt under perioden (sedan 2020) har det sålts 175 000 bostäder (i alla prisklasser) i Stockholms län (Booli), det säljs alltså ungefär 60 000 bostäder per år.

I mitt tidigare exempel tog jag de som väldigt uppenbart ligger i farozonen. Det finns exempelvis även ensamhushåll som köpt för mindre än 6 miljoner som kan få svårt framöver, som lånat med en förälder eller annat. Även de med högre inkomst som köpt för +10 miljoner. Folk som separerar, blir sjuka, blir arbetslösa. Osv. Lägg på de som köpt under 2017 som inte heller har så mycket marginal kvar.

Det räcker med att 15 000 hushåll får riktiga problem för att det ska motsvara 25 % av hela Stockholms läns årsomsättning. Får 30 000 hushåll problem är vi uppe i 50 %. Det kan även bli många fler än så - jag har ingen aning om hur många som kan tänkas få problem.

Tycker också att min bankkontakt känns orolig, vi pratade i förra veckan. Det känns som en tickande bomb.
Senast redigerad av cozaazy 2022-11-10 kl. 15:01.
Citera
2022-11-10, 14:54
Medlem
TUKs avatar
Nya inflationssiffror från USA visar att inflationen sjunker snabbare än väntat. Börsen tog nyss ett enormt glädjeskutt p.g.a. det här beskedet. Tror vi har passerat botten och att räntorna kommer börja stabiliseras nu.

https://www.reuters.com/markets/currencies/dollar-advances-ahead-inflation-data-cryptos-crumble-2022-11-10/
Citera
2022-11-10, 14:54
Medlem
foxxis avatar
Inflationen gick ner till 7,7% I USA och börserna tog ett skutt. Sakta men säkert ner...
Citera
2022-11-10, 14:57
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Du kan köpa en etta för 25 kvm för kanske 45k Per kvm I tex Bromma som är ett bra område som ligger 5-10 minuter från tullarna. Ännu billigare annorstedes i Stockholm. Dvs drygt 1 msek.

Om man jobbat några år som förstagångssköpare och lagt undan 200k så har man 800k I lån och sitter med en bostadskostnad inkl amortering.

En boendekostnad på kanske 5000kr i mån ink 3% amortering.

Att det är svårt för en förstagångssköpare att efterfråga lgh I Vasastan är knappast nytt eller förvånande.

Precis, men det kräver att vi bygger nya ettor i massor för att kunna inhysa alla förstagångsköpare. Vad händer med tvåor och treor? I Bromma precis som i Solna kan vi se kvm-priser på upp mot 100tkr/kvm på just ettor.

Om alla förstagångsköpare ska slåss om ettorna, vad tror du det gör med prisbilden?
Citera
2022-11-10, 15:01
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Varför skulle folk tvingas sälja? De har stresstestats när de fick lån. Arbetslösheten är låg och sjunker.

Nej, arbetslösheten sjunker inte, tvärtom. Man har inte stresstestat något annat än ren ränta, det finns andra faktorer som spelar in också. Arbetslöshet, ökade kostnader, man kan ha fått barn eller separerat eller vad fan som helst egentligen.

Det räcker med att 20% får problem så kraschar marknaden.
Citera
2022-11-10, 15:12
Medlem
Citat:
Min poäng med det jag skrev är att nya pengar inte kan ta sig in på marknaden då banken inte kommer skapa nya pengar via lån till människor som inte tjänar tillräckligt bra. 60tkr/mån är taget ur röven men syftar på två individer som förmodligen vill bo i minst en tvåa eller gärna en trea.

Det finns idag människor (många) som fått hjälp av föräldrar att köpa lägenhet. Dessa kanske har en inkomst på 25tkr/mån och då blir det helt plötsligt svårt. Om du lägger alla dina pengar på boendet så har väl de flesta råd, men då kraschar ekonomin istället och arbetslösheten blir Grekland x2.

Alla kan inte bo i en etta.
Ptja, hela poängen med räntehöjning är att få ner konsumtion och därmed inflation.
Citera
2022-11-10, 15:31
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Inflationen gick ner till 7,7% I USA och börserna tog ett skutt. Sakta men säkert ner...

Jag tror den ökade(?) men hamnade under vad som var förväntat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in