En Mårten Hemström (L) söker så mycket uppmärksamhet att han sänker sig till att medverka i Haveristerna. Har inte lyssnat på avsnittet men i sociala medier maler de på om några av Mårtens tweets:
Jag säger inte att Mårten har rätt i det han skriver men han har en poäng.
Det flödar många nedvärderande ord och begrepp där man sätter en etikett på en grupp efter gruppens "värstingar".
T.ex. kallas SD:are för nazister. Regeringen kallas blåbrun. Muslimer kallas pedofiler. Osv..
Jag säger inte att de är jämförbara och påstår inte heller att det är samma människor som kallar SD för nazister och muslimer för pedofiler. Men det finns, som Mårten påpekar, likheter när man börjar analysera intentionen från de som brukar nedvärderande epitet på grupper i samhället och i vilka sammanhang det brukas.
Ofta sker det i olika former av argumentation, antingen om någon grupp i samhället som av parten som brukar epitet ogillas eller argumentation mot en individ som ingår i en sådan grupp.
Långt ifrån alla i SD är nazister eller rasister även om det kan förekomma individer som är det och långt ifrån alla muslimer är pedofiler även om det förekommer att muslimer är pedofiler.
Så vad det handlar om är att nedvärdera en eller flera personer pga. grupptillhörighetens värsta exempel. Man kan mala på om att Paris Saint-Germain är kvinnomisshandlare så fort fotboll diskuteras, mot bakgrunden att en spelare har varit inblandad i det, men då kanske folk börjar undra också om man inte har något bättre argument mot Paris Saint-Germain när man sjunker så lågt.
Den som använder ordet ”brunblå” om oppositionen är en rätt vidrig person faktiskt. Men visst är det ett ord, precis som n-ordet är ett ord. Man använder precis vilka ord man vill. Även ordet ”hora” och ”fitta” finns. Men man måste inte använda dem.
Detta är rent förtal. Du använder ditt inflytande på ett otroligt fult sätt. Det jag skriver är att man INTE ska använda ord som n-ordet, ”brunblå”, ”hora” och ”fitta”. Orden finns, men ska aldrig någonsin användas.
Jag kommer att fortsätta med att blockera alla som använder ordet ”blåbrun” om regeringen. Ni får gärna skriva det direkt här, så jag får en enkel blockeringslista:
1. För att SD inte är ett fascistiskt parti, och de som påstår detta talar medvetet osanning. Tala med vilken statsvetare som helst.
2. Det är enbart elakt att använda ett ord enbart för att såra och håna andra människor. Det är fullt jämförbart med att kalla någon för n-ordet.
Obs! Det är inte lika illa att kalla en sverigedemokrat för nazist som att kalla en mörkhyad för n-ordet, och det har jag inte heller skrivit. Jag skriver att det är jämförbart: båda är kränkningar som enbart sägs av elakhet.
Ja, man får självklart använda vilka ord man vill, men man ska inte räkna med att få vara kvar i någons flöde om man vill kalla någon för ”blåbrun” eller n-ordet. Det är hemska tillmälen. Läraren som använde n-ordet gjorde det som sökord. En jäkla skillnad!
Vissa reagerar med bestörtning på att jag anser att det är jämförbart att kalla någon nazist med att kalla någon för n-ordet. Ja, det finns likheter. Båda vill stämpla den andra med något negativt, båda vill kasta skit på en annan människa och båda använder invektiv som argument.Jag vet inte vilka som tas upp i intervjun men är egentligen ganska ointresserad av Haveristernas tagning på det hela.
Jag säger inte att Mårten har rätt i det han skriver men han har en poäng.
Det flödar många nedvärderande ord och begrepp där man sätter en etikett på en grupp efter gruppens "värstingar".
T.ex. kallas SD:are för nazister. Regeringen kallas blåbrun. Muslimer kallas pedofiler. Osv..
Jag säger inte att de är jämförbara och påstår inte heller att det är samma människor som kallar SD för nazister och muslimer för pedofiler. Men det finns, som Mårten påpekar, likheter när man börjar analysera intentionen från de som brukar nedvärderande epitet på grupper i samhället och i vilka sammanhang det brukas.
Ofta sker det i olika former av argumentation, antingen om någon grupp i samhället som av parten som brukar epitet ogillas eller argumentation mot en individ som ingår i en sådan grupp.
Långt ifrån alla i SD är nazister eller rasister även om det kan förekomma individer som är det och långt ifrån alla muslimer är pedofiler även om det förekommer att muslimer är pedofiler.
Så vad det handlar om är att nedvärdera en eller flera personer pga. grupptillhörighetens värsta exempel. Man kan mala på om att Paris Saint-Germain är kvinnomisshandlare så fort fotboll diskuteras, mot bakgrunden att en spelare har varit inblandad i det, men då kanske folk börjar undra också om man inte har något bättre argument mot Paris Saint-Germain när man sjunker så lågt.