Citat:
Ursprungligen postat av
benjaminjuhlin
Du framstår ofta som mycket frihetlig, men i din förståelse av samhället utgår du från massa modeller som på något sätt styr människor att agera, helt utan någon hänsyn till deras vilja. Om man tar något som faktiskt är en ekonomisk lag, så som lagen om tillgång och efterfrågan, inkluderar den ju till sin natur människornas egna önskemål. Som av en tillfällighet "håller" den ju väldigt bra. Den fungerar inte bara några år under väldigt speciella omständigheter, såsom S2F, regnbågsgrafen och "ingen som har hållit Bitcoin i fyra år har någonsin förlorat pengar" först gjorde och 80% kommer att göra framöver.
Jag vet inte om jag är den som brukar hänvisa till modeller? Har du något exempel?
Priskurvan för bitcoin har helt klart bildat olika mönster som åtminstone i efterhand är tydliga. Det tror jag beror på vissa grundläggande faktorer, såsom halveringarna, i kombination med psykologiska och spelteoretiska samband som på gruppnivå yttrar sig i vissa mönster. När alla traders runt om i världen sitter och tittar på samma grafer så förstärks också mönstren av självuppfyllande profetior. I något skede borde mönstren snarare brytas av konträriska traders, som också tittar på samma grafer. I viss mån har nog detta börjat.
Men 80 procentsregeln ser jag som en självuppfyllande profetia, inget mer. Många har sett mönstret och kommer att förvänta sig en upprepning och därför gå in vid eller lite ovanför 80 procent, vilket torde driva upp priset eller bromsa in prisraset, vid dessa nivåer.
(En faktor är också att det inte krävs lika mycket fiat för att driva upp priset från 0,2•ATH.)