2021-10-02, 22:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jämfört med vad? Alla fysiska pengar, mynt, sedlar och alla fysiska transporter som detta kräver har en mycket större miljöpåverkan.
Knappast i förhållande till den funktion de har. Bitcion är ju bara ett spekulationsobjekt utan praktisk användning idag.
Citat:
Skillnaden är att Bitcoin är sunda pengar medans FIAT-pengar bygger nästan bara på lån och är således fantasipengar och inte riktiga pengar.
Bitcoin är väl om något fantasipengar. Vem som helst kan skapa sin egen kryptovaluta och många gör det också.
Citera
2021-10-02, 22:22
Medlem
boriss avatar
Citat:
Vilka fakta har du för att styrka ditt galna påstående att Bitcoin är värdelöst?

Jag sa att det precis som fiat saknar ett inneboende värde. Historiskt tenderar fiat att gå till noll. Vilket aldrig har hänt eller någonsin kommer hända med guld eller silver.

Citat:
Bitcoin har det faktiska värdet som marknaden säger, och även ett fysiskt värde som baseras på att det var dyrt att bryta ett block för att vinna en block reward på 6,25 BTC (2,6 miljoner kr). Om du prompt måste knyta det mot något fysiskt. Megawattimmar är mycket fysiska och även dyra.

Högt pris är inte samma sak som ett högt värde för mig. Jag ser det bara som förslösad energi på meningslösa beräkningar.
Citera
2021-10-02, 22:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Ett bitcoin är en viss ordning av ettor och nollor i hårdvara som du redan äger. Dess inneboende värde är samma som för fiatvaluta i digital form: noll.
Jag tror inte ens du själv förstår vad du försöker säga
Fiat valutor har ett värde annars skulle folk inte handla med det.

Ja, allt är byggt av atomer och molekyler i en viss ordning men det spelar ingen roll om molekylerna är formade som metal, papper eller datakoder.
Utan människor, så har inget i detta universum ett värde. Värde är något som människan skapat. Atomer som skapar guld, har ett visst värde, atomer som skapar Bitcoin ett annat...osv osv.

Citat:
En sedel existerar fysiskt och har därför ett visst, om än mycket lågt, inneboende värde. Du kan exempelvis elda med den om du fryser eller använda den som toalettpapper.
Så inget som inte är fysiskt kan ha ett värde? Musik? Internet? Dina digitala foton?
Du får fundera lite till, men världens största bolag idag bygger på digitala värden.

En sedel kan du föresten inte elda med då den brinner otroligt dåligt.
Senast redigerad av se_där... 2021-10-02 kl. 22:32.
Citera
2021-10-02, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Knappast i förhållande till den funktion de har. Bitcion är ju bara ett spekulationsobjekt utan praktisk användning idag.

Bitcoin är väl om något fantasipengar. Vem som helst kan skapa sin egen kryptovaluta och många gör det också.
Bitcoin har massor med användningsområden, inte minst som digitalt guld baserat på sunda kryptografiska principer snarare än lånade, fiktiva pengar.
Citera
2021-10-02, 22:30
Avslutad
Citat:
Jag sa att det precis som fiat saknar ett inneboende värde. Historiskt tenderar fiat att gå till noll. Vilket aldrig har hänt eller någonsin kommer hända med guld eller silver.
Så all data som tex Google sitter på har inget annat värde än plåten i diskarna för att...man kan göra konserver av plåt...eller vad?

Citat:
Högt pris är inte samma sak som ett högt värde för mig. Jag ser det bara som förslösad energi på meningslösa beräkningar.
I klassisk marknadsekonomi tenderar pris och värde gå hand i hand. Sedan kan du ha en egen definition på ordet "värde" men det är helt ointressant för oss övriga.
Citera
2021-10-03, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Så all data som tex Google sitter på har inget annat värde än plåten i diskarna för att...man kan göra konserver av plåt...eller vad?

I klassisk marknadsekonomi tenderar pris och värde gå hand i hand. Sedan kan du ha en egen definition på ordet "värde" men det är helt ointressant för oss övriga.

Förr eller senare kommer goldbugs som Boris eller Peter Schiff bli tvungna att acceptera btc som det digitala guldet.
Frågan är bara när.
Citera
2021-10-03, 01:04
Medlem
Citat:
Värdet i bitcoin ligger i nätverket och dess egenskaper. Över 10K nodes som ser till att alla följer reglerna och en enorm energiförbrukning av miners som skyddar mot attack igenom ”meningslös” matematik.
Citera
2021-10-03, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Delar inte din uppfattning, silver har inte mer intrinsikalt värde än bitcoin, och det rent praktiska värdet som skräpmetallen silver möjligtvis besitter är försumbart i jämförelse med blockkedjan som en imatteriell värdebevarare som inte respekterar varken stater, banker eller landsgränser.
På vilket sätt är silver en skräp metall?
Man kan ju använda silver till tilverkning, det kan man ju inte med en kryptovaluta.
Citera
2021-10-03, 09:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Man kan ju använda silver till tilverkning, det kan man ju inte med en kryptovaluta.

För det första så är silvers värde i tillverkning bara en bråkdel av dess värde.

För det andra, nej man kan inte använda Bitcoin i tillverkning.
Men motfrågan då, kan man använda Silver som nätverk för att skicka värden överallt i världen, blixtsnabbt och avgiftsfritt? Nej det kan man inte.

Silver och Bitcoin har OLIKA inneboende värden och användningsområden. Försökt smälta detta ett tag.
Citera
2021-10-03, 09:48
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo

Precis, och min fasta övertygelse är att det kommer att vara dom båda metallerna guld och silvers enda användningsområde på lång sikt, -att användas som råvaror vid tillverkning och produktion. Deras tidigare egenskaper som värdebevarare kan helt inte mäta sig med immateriellt guld som är okonfiskerbart och som kan skickas mellan värdsdelar utan inblandning av banker med endast ett lösenord och några knapptryckningar.
Jag förnekar inte guld och silvers värdebevarande egenskaper före 2009 innan bitcoins blockkedja sjösattes av Satoshi Nakamoto, men risken framöver för alla gamla goldbuggs är att dom kommer att få se kursen på sina metaller sjunka i likhet med dollarn när Bitcoin slukar deras värde.
Citera
2021-10-03, 12:32
Medlem
Citat:
Ett bitcoin är en viss ordning av ettor och nollor i hårdvara som du redan äger. Dess inneboende värde är samma som för fiatvaluta i digital form: noll.

En sedel existerar fysiskt och har därför ett visst, om än mycket lågt, inneboende värde. Du kan exempelvis elda med den om du fryser eller använda den som toalettpapper.

Skillnaden är att fiatvaluta representerar en skuld, dvs en fordran på någon annan. Bitcoin (eller ädelmetaller) är ingen fordran, utan har sitt eget värde utan någon tillhörande skuld. Allt kan gå ner i pris, det gäller sedlar, silvermynt och Bitcoin. Bitcoin kommer aldrig att bli värt noll. Om priset skulle gå ner jättemycket så skulle jag köpa alla Bitcoin som finns, och fler skulle tänka som jag och därför skulle aldrig priset bli noll.

Citat:

Jag tror och hoppas att vi så småningom får se en återgång till valutor som backas av något med faktiskt värde.

Framför allt backas av något som inte politiker kan skapa mer av, tex Bitcoin.

Citat:
Fantastiskt. Varför köper då centralbanker över världen tonvis med guld istället för att investera i bitcoin?

Därför att Bitcoin har seglat upp som den makrotillgång den faktiskt är, under det senaste året.
Citera
2021-10-03, 13:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Skillnaden är att fiatvaluta representerar en skuld, dvs en fordran på någon annan.
Är det något fel på det?
Citat:
Bitcoin kommer aldrig att bli värt noll. Om priset skulle gå ner jättemycket så skulle jag köpa alla Bitcoin som finns, och fler skulle tänka som jag och därför skulle aldrig priset bli noll.
Du har säkert rätt, men hur nära noll kan det bli? Det kan nå en punkt där det är kuriosa som några samlar på bara utifall.
Citat:
Framför allt backas av något som inte politiker kan skapa mer av, tex Bitcoin.
Och ändå har det globala ekonomiska systemet vart mer stabilt sen man övergav guld för fiat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in