Citat:
Ursprungligen postat av
ForzaLeon
Svårt att säga något om familjens ekonomi.
Skulle jag få en snabb inblick i deras inkomst och utgifter är det lätt att avgöra.
Barnbidrag 4.480 kr/mån totalt 53.760 kr/år
Födelsedagspresent + julklapp för varje barn under ett år 250kr
Totalt 750kr/år eller då 1,4% av barnbidraget
Vad gör de av barnens pengar?
Är det fattigt så skulle jag själv inte unna mig ett enda dugg.
Barnen går solklart först allra helst nu när skolan är som den är.
Ja jag tycker att det är mycket märkligt att man inte har råd med present & julklapp.
Barnen ska väl iallafall äta och ha kläder varje månad och andra utgifter?
750 kr i julklappar och födelsedagspresenter för tre barn! Vilket år tror du vi befinner oss i? Köpte kläder på rea i dag till en unge för den summan + att det finns två böcker också där som ska bli julklappar+ födelsedagspresenter.
Eftersom jag är fattig blir det vara julklappar till tre barn. Själv struntar jag i julen. Men jag tycker det är galet att somliga tror att så fort folk har barn, blir det en förmögenhet de aldrig behöver röra för något alls, de där pengarna folk får för ungarna.
Är du fattig går barnbidraget in för mat och övriga kostnader. Har du pengar, går barnbidraget in som en förmögenhet att samla upp. Stor skillnad och den beror på ursprunglig ekonomi. Vinterskor och vinterkläder är exempel på vad barn brukar behöva varje år.
Sen tillkommer julpynt, julbord, nyårsafton och firande då också. December är en dyr månad för de fattiga. Ligger de redan på minus blir det tufft.
Har man barn och är fattig måste man givetvis samla hela året på julklappar och födelsedagspresenter, dvs försöka köpa något att lägga undan, varje månad fram till december då den månadens lilla utrymme får gå till mat.
Finns mycket fint Second hand. I Facebookgrupper osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Enterprise
Nåja, arvsfaktorn är väl ganska viktig när det gäller arbetsförmåga. Om sjukpenningsföräldrarna är "funkisar" som möttes på dagcentret, så är nog risken väsentlig mycket högre att också barnen helt eller delvis får funktionsnedsättningar (eller vad den politiskt korrekta nomenklaturan för närvarande är).
När det gäller ekonomisk standard så finns det ju sedan gammalt ett tal om "socialt arv". Även om detta är överdrivet så är det inte helt utan sanning. Den som växer upp med outbildade föräldrar tenderar själv att inte skaffa någon högre utbildning etc.
Jag är sjukpensionär och har definitivt inte taskiga gener. Alla mina syskon arbetar och vi är uppväxta fattiga.
Jag ämnar självklart att ta mig ifrån min situation också och arbetar för att bli arbetsför.