2022-11-09, 16:58
Medlem
Larasofts avatar
Till sina tre barn i skolåldern pga de galopperande matpriserna. Hon och maken är i 40-årsåldern och sjukpensionärer båda två.

Låst artikel men jag antar att det rör den förestående julen. Nämns iofs födelsedagar.

Den stående frågan, ska låg ekonomisk standard och möjligen avsaknad av arbetsförmåga tillåtas gå i arv i ett välfärdsland?

https://www.jp.se/2022-11-08/madeleine-har-inte-rad-med-presenter-till-sina-barn-jag-far-magvark
Senast redigerad av Larasoft 2022-11-09 kl. 17:00.
Citera
2022-11-09, 17:02
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Nej, det låter sjukt.
Citera
2022-11-09, 17:17
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
skoja bara trodde det stod överlevde men det handlar om presenter. så om ni såg det jag skrev först, så skit i dEt.

Men det är riktigt synd för barnen att dom inte får några julklappar. Men dom kan ju kanske ge lite andra sorts julklappar typ hemmapyssel, eller favoriträtten , eller en upplevelse typ att dom gör något roligt som inte kostar pengar.

Eller skaffa lite sidopengar, budgetera bättre, ta på avbetalning eller låna av släktingar etc
Senast redigerad av Allcopsarebastards 2022-11-09 kl. 17:21.
Citera
2022-11-09, 17:18
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Till sina tre barn i skolåldern pga de galopperande matpriserna. Hon och maken är i 40-årsåldern och sjukpensionärer båda två.

Låst artikel men jag antar att det rör den förestående julen. Nämns iofs födelsedagar.

Den stående frågan, ska låg ekonomisk standard och möjligen avsaknad av arbetsförmåga tillåtas gå i arv i ett välfärdsland?

https://www.jp.se/2022-11-08/madeleine-har-inte-rad-med-presenter-till-sina-barn-jag-far-magvark

Tråkigt , men hur kan de helt sakna arbetsförmåga när man normalt har 25-30 år kvar till pension.
Hade de ansträngt sig och velat förbättra sin situation så borde de kunna förbättra sin ekonomi istället för att leva på andra.
Citera
2022-11-09, 17:21
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Tråkigt , men hur kan de helt sakna arbetsförmåga när man normalt har 25-30 år kvar till pension.
Hade de ansträngt sig och velat förbättra sin situation så borde de kunna förbättra sin ekonomi istället för att leva på andra.

Nu vet vi inte vad de har för funktionsnedsättning. De kan ha träffats på en daglig verksamhet och bildat familj (ren spekulation). Men de verkar i alla fall bry sig om barnen.
Citera
2022-11-09, 17:22
Medlem
Man behöver ju inte heller köpa dyra presenter till sina barn om man är fattig... Jag skulle inte ens vilja ha det om jag visste hur dåligt ställt mina föräldrar hade det.

Det kommer inte förstöra deras barndom att dom fick billiga julklappar ett år... vilket jag tror att många föräldrar tror
Citera
2022-11-09, 17:22
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Nej, det låter sjukt.

Ja, det saknar värdighet.
Citera
2022-11-09, 17:23
Medlem
Har dom inte någon mormor eller något kanske som kan ge någon liten present?
Citera
2022-11-09, 17:26
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allcopsarebastards
skoja bara trodde det stod överlevde men det handlar om presenter. så om ni såg det jag skrev först, så skit i dEt.

Men det är riktigt synd för barnen att dom inte får några julklappar. Men dom kan ju kanske ge lite andra sorts julklappar typ hemmapyssel, eller favoriträtten , eller en upplevelse typ att dom gör något roligt som inte kostar pengar.

Eller skaffa lite sidopengar, budgetera bättre, ta på avbetalning eller låna av släktingar etc

Gillar ditt sista stycke… Självklart borde de handla julklapparna på avbetalning eller låna av släktingar.
Citera
2022-11-09, 17:27
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Har dom inte någon mormor eller något kanske som kan ge någon liten present?

Låst artikel men man vill ju som förälder också kunna ge. Problemet är prisökningar, var finns helikopterpengar till sjuka föräldrar som ömmar om barnen?
Citera
2022-11-09, 17:27
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Man behöver ju inte heller köpa dyra presenter till sina barn om man är fattig... Jag skulle inte ens vilja ha det om jag visste hur dåligt ställt mina föräldrar hade det.

Det kommer inte förstöra deras barndom att dom fick billiga julklappar ett år... vilket jag tror att många föräldrar tror

Tror du har lite övertro till hur barn i 10-årsåldern tänker kring ekonomi.
Citera
2022-11-09, 17:32
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Nu vet vi inte vad de har för funktionsnedsättning. De kan ha träffats på en daglig verksamhet och bildat familj (ren spekulation). Men de verkar i alla fall bry sig om barnen.

Skall man verkligen bilda familj om man inte har möjlighet att försörja sig själv.
Nu vet vi inte om deras omständigheterna.

Men skall andra behöva jobba mer för att vara tillsammans mindre med sina barn bara för att någon annan skall kunna ge sina barn presenter.
Det är nog många som jobbar som skulle vilja tillbringa mer tid med sina barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in