Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Ansvaret går att diskutera separat. Det är inte det jag diskuterar just nu. Om dumpen nu tar kontakt med en gädda så finns det en möjlighet att den kontakten sår ett frö.
Nej. Det sås inga frön - de har redan har börjat blomma om någon interagerar i sådan kontakt med vad de tror är ett barn.
Citat:
Snarare handlar det om att jag vill att våldtäkt ska betyda det som folk föreställer sig. När jag läser att någon har blivit dömd för våldtäkt av barn så föreställer jag mig att personen håller fast ett barn som gråter av smärta. Visst, alla våldtäkter ser inte ut exakt så, men det är den ungefärliga bilden som jag och många andra får när jag hör ordet.
Nej, du vill att det skall betyda det du föreställer dig -- vad som är våldtäkt för offren är du inte intresserad av. Tack och lov så går inte lagstiftarna på din linje -- att göka barn kommer inte normaliseras oavsett om de gråter högt, tyst eller inte alls.
Citat:
Det handlar om att jag tycker att rekvisiten för ett brott generellt ska motsvara den allmänna uppfattningen av brottet.
Nej, för det du beskriver gör inte det.
Citat:
Men kan du förklara exakt hur du menar? Är det alltid att "inte värna barn" så fort man föreslår en förändring av lagen som i någon aspekt gör lagen lindrigare för vissa som har sex med barn? Helt oavsett hur lagen ser ut för stunden? Måste man hålla med om vad gällande lag säger för att man ska räknas som att man värnar barn? Och gäller det oavsett hur lagen ser ut? Vad exakt menar du med att värna barn? Vad krävs för att du ska tycka att man gör det?
Ja det är alltid att värna den vuxne, inte barnet, när du föreslår lättnader för vuxnas övergrepp på barn eller försöker avdramatisera och normalisera det genom att hänvisa till "samtycke" hos barnet.
Det är ansvarsförskjutning från den vuxen till barnet och värnar den vuxne inte barnet.
Citat:
Grejen är att jag inte alls är övertygad om att din uppfattning faktiskt är det bästa för barnen. Jag tror din hårda inställning gör mer skada än nytta, men bara för det hävdar jag inte att du inte värnar om barn för det tror jag du gör, även om jag också tror att det är viktigare för dig att bestraffa gäddor än att faktiskt rädda barn.
Nej, jag har förstått det.
Du tror att värna förövarna är det bästa för barnet.
Nu har jag besvarat samma frågor tio-tjugo gånger. Du behöver inte ställa dem igen.