2022-11-09, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Om du tror att de med små ekonomiska marginaler kommer bli vinnare på denna krisen så har du ett jobbigt uppvaknande framför dig.

Spelar ingen roll om de har bostadslån eller ej den stora majoriteten av den övre medelklassen kommer klara lågkonjunkturen och många kommer komma stärkta ur den också. De största vinsterna görs efter en lågkonjunktur.

Jag vill att människor som slösat och tagit enorma lån med risk på villor i Sverige med pool och allehanda lyx får så höga räntor att de tvingas äta soppburkar. Då får deras barn äntligen en törn i sina annars fria liv. Äntligen tänker jag.
Citera
2022-11-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Seriöst! Snubben målar upp något slags harmagedon…

Man får va bra dum för att köpa hans profetior.

Han skrev :”Det.Är.Kört!
Siste man släcker ljuset”

Jag tror det kommer bli ett blodbad. Likt Maos rödgardister kommer de tvingas leva som de lär. Klimatsmart!
Citera
2022-11-09, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag vill att människor som slösat och tagit enorma lån med risk på villor i Sverige med pool och allehanda lyx får så höga räntor att de tvingas äta soppburkar. Då får deras barn äntligen en törn i sina annars fria liv. Äntligen tänker jag.

Ja det är ju en fin??? Tanke men inte så världen fungerar.
De som faktiskt har lyxiga villor med pool kommer möjligen behöva dra ned på sina utgifter kanske sälja sin andra bil.

De som verkligen råkar illa ut är de med små inkomster, små marginaler dålig anställnings trygghet. En del av dessa har bostadslån och särskilt om de kom in på marknaden senaste åren så kommer de få en rejäl smäll.

Men lågkonjunkturer drabbar de längs ned hårdast så var det på nittiotalet och så kommer det bli denna gången också.
Citera
2022-11-09, 20:00
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Fast det var för att försöka bevara en fast växelkurs. Nu har vi en flytande.

Men man mumlar om 10% bostadsränta i USA (fortsatta ökningar). Mycket tänkbart att vi får se samma i Sverige. Ja, det lär ge ett blodbad i byggandet och bostadspriser.
Det kommer väl en höjning nu i november sedan en I mars har experterna sagt och att vi toppar på 5%
Citera
2022-11-09, 20:28
Medlem
Bara normalläge inget konstigt
Citera
2022-11-09, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
De största vinsterna görs efter en lågkonjunktur.

Vilka vinster syftar du på?
Citera
2022-11-09, 20:36
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe

Varför vill du dessa barn så illa?
Citera
2022-11-09, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Vilka vinster syftar du på?

När börsen och fastighetspriserna bottnat och börjar stiga igen så kommer de med resurser kunna göra stora vinster.
Citera
2022-11-09, 20:55
Jisses så många barn som tror att 10% är en hög ränta... Lev och lär.
Citera
2022-11-09, 20:56
Citat:
Ursprungligen postat av Spanjolett-Rudis
Varför vill du dessa barn så illa?

Håller med dig någonstans, men helt ärligt tror jag det gör barnen mer nytta i längden. De lär inte dö svältdöden, men en och annan kanske får en sundare inställning till pengar och ekonomi
Citera
2022-11-09, 21:49
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Håller med dig någonstans, men helt ärligt tror jag det gör barnen mer nytta i längden. De lär inte dö svältdöden, men en och annan kanske får en sundare inställning till pengar och ekonomi
...och vi andra har många spännande avsnitt av lyxfällan att se fram emot

Synd att man inte kan köpa aktier i det programmet för jag spår det en lysande framtid.
Citera
2022-11-09, 23:38
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Man höjer ju räntan för att dämpa inflationen. Under nästa år kan både el och olja komma att stabiliseras, övriga varor kommer troligen också ha svårt att få igenom höjningar. Med andra ord når man snart 0 inflation o då kommer 0 räntan tillbaka.

In your dreams…
Inflation är oerhört lätt att släppa lös, men fan så mycket svårare att stänga in igen.

Vi kommer ha hög inflation under ett antal år framåt…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in