2022-11-09, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Vilken medelklass?

Den som inte kan betala sina skulder, eller ens räntan, den är inte medelklass.

Den är ett fattighjon. Även om de för tillfället bor i någon annans villa (eller pantad, vilket i praktiken är samma sak när räntan blir för hög)

Man blir inte fattighjon bara för att man köper en dyr bostad.
Citera
2022-11-09, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Deras uppgift är att värna om att penningvärdet inte förändras. De gjorde de väldigt klart då de införde minus ränta under högkonjunktur och då inte ens inflation var något stort problem. Nu är det ett stort problem, så vi borde se räntor över inflationen i alla fall.

Jag tror dock på en försiktig höjning på runt 0,5-0,75% i nov, det är ingen monsterhöjning precis i dessa sammanhang, men de har agerat extremt passivt och de lär fortsätta göra så. Jag tycker höjningen borde vara mellan 1,5-2% i nov. Vi måste komma ifatt och förbi fed snabbt.

Varför trycker man då pengar under flera år när man vet vad konsekvenserna av det blir?
Citera
2022-11-09, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Varför trycker man då pengar under flera år när man vet vad konsekvenserna av det blir?

Kortsiktighet och inkompetens.
Politiker rädda för att ekonomin ska gå dåligt under deras mandatperiod, så man trycker pengar blint för att undvika en kortsiktig krasch, helt obrytt om vad som väntar runt hörnet.
Citera
2022-11-09, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Kortsiktighet och inkompetens.
Politiker rädda för att ekonomin ska gå dåligt under deras mandatperiod, så man trycker pengar blint för att undvika en kortsiktig krasch, helt obrytt om vad som väntar runt hörnet.

Vilket leder till ökade priser och högre ränta och en större krasch längre fram.

Man hade kunnat höja räntan direkt, behållt värdet i valutan och då hade vi inte suttit i skiten nu (som land menar jag).
Citera
2022-11-09, 14:44
Medlem
Citat:

Den stora frågan är nog varför de har gjort det under hela 2022, trots att vi har haft kraftig inflation. De borde ha haft qt istället.
Citera
2022-11-09, 14:45
Medlem
Citat:
Vilket leder till ökade priser och högre ränta och en större krasch längre fram.

Man hade kunnat höja räntan direkt, behållt värdet i valutan och då hade vi inte suttit i skiten nu (som land menar jag).

Ja precis jag håller helt med dig.
Jag förstår rädslan hos politiker i början av pandemin, och förstår att man gjorde som man gjorde 2020, men någon gång i slutet av 2020 eller början av 2021 när aktiemarknaden rusade och bostadspriserna skenade så hade man behövt göra en skarp höjning direkt och inte vänta.
Citera
2022-11-09, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Den stora frågan är nog varför de har gjort det under hela 2022, trots att vi har haft kraftig inflation. De borde ha haft qt istället.

Vad betyder qt?
Citera
2022-11-09, 17:16
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Hur definerar jag en bolånetorsk? Enkelt; En självgod idiot.

1)
Alla dina fina beräkningsexempel som bankerna har gjort är baserat på att familjen som lånat:

-Båda två behåller sina jobb.
-Inte får ökade elkostnader på flera hundra %.
-Inte har en inflation på 17-20%
-Inte att någon blir sjuk.
-...och framförallt inte att de skiljer sig.

2) Alla stirrar sig blinda på 5-7% ränta.

Men glömmer följande.

Ett medelhus i sverige1985 kostade ish 400k. En medellön 1985 var 12500kr. Huset kostar 2.5 årslöner.

Ett medelhus idag kostar 3.8 miljoner och en medellön är 36500. Huset kostar 8.6 årslöner.

Så lönen har gått upp mindre än 3 gånger, huspriserna har stigit nästan 10 gånger.

Om räntan nu stiger till 7-10% idag så skulle det ju vara som en ränta på 35-45% 1985, om man anpassar efter bostadens kostnad, löneutveckling och lånenivåer

Det spelar ingen roll om räntan var högre då, för medelkostnaden för en bostad var en mycket, MYCKET mindre andel av månadsomkostnaden.

Det.Är.Kört!
Siste man släcker ljuset.

Jag hoppas, till skillnaden från dig, att hundratusentals svenskar blir hemlösa och hamnar på gatan.
Även deras barn.
Vi kommet få se tältstäder i svenska städer likt USA.

Det kommer lära oss svenskar, två vokabulär som ytterst få känner till; ödmjukhet och överlevnadsinstikt.
Barnen kommer dessutom aldrig göra samma misstag som sina föräldrar.

Vi sålde ut vårt land. Vi lät miljoner blattar flytta hit. Ett land och välstånd som vi inte byggt upp och utan ärvt för att föra vidare till andra generationer i bätte skick än tidigare. Titta på Sverige!

Vi sålde ut vårt land för ett nyrenoverat Marbodal kök och årliga semester till Thailand. Allt förevigat på Instagram. Vi förtjänar allt som komma skall.

Löjligt! Du försöker dig på med någon slags fundament analys på bostadsmarknaden. Kommer inte funka… Irrelevant vad hus kosta 1985.

Samma sak som amatörer på aktiemarknaden, de tror sig kunna hitta rätt aktie genom att ha koll på price/earnings etc….

Nej, så enkelt är det inte.

Samma sak som de
Citera
2022-11-09, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Löjligt! Du försöker dig på med någon slags fundament analys på bostadsmarknaden. Kommer inte funka… Irrelevant vad hus kosta 1985.

Samma sak som amatörer på aktiemarknaden, de tror sig kunna hitta rätt aktie genom att ha koll på price/earnings etc….

Nej, så enkelt är det inte.

Samma sak som de

Inte lika säker som du på att han inte har helt rätt i sin analys. Jag gissar att väldigt många i denna tråd kommer ha nya nick om ett par år och inte kommer gå i svaromål på vad de skrävlat om här i tråden sedan några år tillbaka. Ser också faktiskt fram emot att se dessa godhetsknarkande bolånetorskar bo i tält utmed Stockholm/Göteborgs gator och känna sig nöjda över att de slipper andas in bensin och diesel avgaser från bilarna de varit med att rösta fram ett förbud mot i våra städer.
Citera
2022-11-09, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Hoppas idioter som lånat upp sig för mycket får sälja till underpriser. Detta är en möjligheternas tid.

Alla sossar i Sverige som belånat sig i hus uppemot 10miljoner kommer gråta och jag kommer fan skåla i deras tårar.

ALLA som belånat sig för mycket hoppas jag LIDER och att detta blir en lärdom för folk.

För många går runt med händerna i fickan och bara gör ett halvdåligt kontorsjobb med världens finaste villa - det är inte rättvist mot alla som sliter med kroppen och tjänar mindre.
Citera
2022-11-09, 18:54
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Inte lika säker som du på att han inte har helt rätt i sin analys. Jag gissar att väldigt många i denna tråd kommer ha nya nick om ett par år och inte kommer gå i svaromål på vad de skrävlat om här i tråden sedan några år tillbaka. Ser också faktiskt fram emot att se dessa godhetsknarkande bolånetorskar bo i tält utmed Stockholm/Göteborgs gator och känna sig nöjda över att de slipper andas in bensin och diesel avgaser från bilarna de varit med att rösta fram ett förbud mot i våra städer.

Seriöst! Snubben målar upp något slags harmagedon…

Man får va bra dum för att köpa hans profetior.

Han skrev :”Det.Är.Kört!
Siste man släcker ljuset”
Citera
2022-11-09, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Alla sossar i Sverige som belånat sig i hus uppemot 10miljoner kommer gråta och jag kommer fan skåla i deras tårar.

ALLA som belånat sig för mycket hoppas jag LIDER och att detta blir en lärdom för folk.

För många går runt med händerna i fickan och bara gör ett halvdåligt kontorsjobb med världens finaste villa - det är inte rättvist mot alla som sliter med kroppen och tjänar mindre.

Om du tror att de med små ekonomiska marginaler kommer bli vinnare på denna krisen så har du ett jobbigt uppvaknande framför dig.

Spelar ingen roll om de har bostadslån eller ej den stora majoriteten av den övre medelklassen kommer klara lågkonjunkturen och många kommer komma stärkta ur den också. De största vinsterna görs efter en lågkonjunktur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in