2022-11-07, 18:36
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Beror på korta eller långa.
Generellt stiger både långa och korta räntor när centralbanker är i en räntehöjningscykel.
Citera
2022-11-07, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Generellt stiger både långa och korta räntor när centralbanker är i en räntehöjningscykel.

Absolut. Men har du köpt en lång till ränteläge fel så kommer den gå mer i pris.
Citera
2022-11-07, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Om denna monsterhöjning sker, vad händer med räntefonder då?
Om räntorna stiger på de obligationer eller andra räntebärande värdepapper som räntefonden placerat i, då sjunker värdet på fonden.
Citera
2022-11-07, 19:16
Medlem
NiccoJs avatar
Man höjer ju räntan för att dämpa inflationen. Under nästa år kan både el och olja komma att stabiliseras, övriga varor kommer troligen också ha svårt att få igenom höjningar. Med andra ord når man snart 0 inflation o då kommer 0 räntan tillbaka.
Citera
2022-11-07, 19:31
Medlem
losfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Är 2.5 m i lån för en enskild person i det högre/lägre eller median stadiet?

20% av svenskar mellan 16-65 har lån över 1 miljon. Det här är från 2021. Och per person.
Citera
2022-11-07, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
20% av svenskar mellan 16-65 har lån över 1 miljon. Det här är från 2021. Och per person.
Kollar man istället på åldrarna 25-65 och därmed får bort alla som bor hos mamma och pappa är siffran betydligt högre.
Citera
2022-11-07, 20:15
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrattan
En vanlig person borde aldrig ha fått låna mer än några hundra papp. De som inte begriper det och i stället tog miljonlån förtjänar allt som nu kommer att drabba dem.

Och var skall man då bo?
Citera
2022-11-07, 20:24
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ok, tanken är mitt sparkapital på 831 000 ska gå till en bostad i framtiden och som jag ser det, får jag mer för mina pengar när priserna gått ner ytterligare 25% om 1 år.
Pengarna inflateras så ledes inte bort, utan det beror på om man handlar och vad.¨ Men om det gör en bolånetorsk gladare över ideén att folk i HR med stort sparkapital, enligt dom, förlorar sina sparpengar, fine by me hehe

Det är inte säkert att bolånetorskarna förlorar på hög inflation. Visst, med högre ränta får de käka makaroner i några år och avstå från semesterresor och nya prylar. Men på sikt försvinner låneskulden vid en hög inflation. Många villaägare blev skuldfria sist vi hade stagflation.
Citera
2022-11-07, 20:34
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Nu är det ju inte jag som hittat på att räntan var fullt avdragsgill. Om vi nu håller oss till den tiden.

Men du kanske kan upplysa hur stora räntor du fick dra av för att få ut 11.000

Lönen efter skatt var 11 000, skatten på inkomsten 14 000 kr. Är du dum i huvudet?
Citera
2022-11-07, 21:24
Medlem
I höstbudgeten kommer hushållen inte helt att kompenseras för de stora utgiftsökningarna baserat på det som är känt på förhand, säger Länsförsäkringars privatekonom Emma Persson till TT. Det ligger även i linje med uttalanden från finansminister Elisabeth Svantesson (M) som beskriver budgeten som ”svagt åtstramande”.

Den stora utmaningen är att stötta hushållen i den stundande lågkonjunkturen, utan att driva upp inflationen, menar Persson.

– Det hoppas jag att människor har räknat med och att man måste ta lite höjd för egen del i att det fortsatt kommer vara en rätt så ansträngd tid för plånboken, säger hon till nyhetsbyrån
Citera
2022-11-07, 21:32
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är inte säkert att bolånetorskarna förlorar på hög inflation. Visst, med högre ränta får de käka makaroner i några år och avstå från semesterresor och nya prylar. Men på sikt försvinner låneskulden vid en hög inflation. Många villaägare blev skuldfria sist vi hade stagflation.

Inflation trollar inte bort några låneskulder, det gör högre löneökningar som matchar inflationen. Något sådana krav finns inte hos facken, som nyktrat till sen 70-talet.
Den nya lönemodellen sen 90-talet med stigande reallöner enligt industrimärket och 2% inflation, ska värnas.
Om man fått reallöneökningar på 40-50% under 25 år, så får löntagarna acceptera dippar reallöner ibland.
Riksbanken ska och kommer göra allt de kan för att få ner inflationen med stora räntehöjningar, det har de förbundit sig till.
Om bostadsmarknaden inte klarar av höga räntor och kollapsar, så är det en obalans i den som måste rättas till, ett missfoster, som växt till pga av en felaktig finanspolitik, värdelösa politiker som inte tagit ansvar. I slutändan är det bostadsköparen och låntagarens, som har ett personligt ansvar över vilka affärer dom gör.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-07 kl. 21:37.
Citera
2022-11-07, 22:38
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Nej en tvåa kostade inte 500k. Kanske om lägenheten idag kostar 10 miljoner.

I majoriteten av Sverige var en tvåa mycket mycket billigare än så på 90-talet.

Den jag köpt kostad just under 500.
Men den hade bra läge.
O budgivningarna var hysteriska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in