Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-11-05, 13:55
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ungefär som kreationisterna med sin "missing link" alltså? Vill man inte tro så skyller man bara på att data är otillräckliga och försöker inte ens använda de data man har. Tur nog har riktiga forskare utvecklat metoder för att analysera data och få meningsfulla svar även i situationer som den jag beskrev.
Såvitt jag begriper så ger befintlig rådata inte stöd för påståendet att vi har en klimatkris skapad av människan.
Citera
2022-11-05, 15:45
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Såvitt jag begriper så ger befintlig rådata inte stöd för påståendet att vi har en klimatkris skapad av människan.
Självklart inte. Rådata ger ingen information öht. Data måste struktureras bearbetas och behandlas och tolkas innan det kan ge någon information och då är det inte rådata längre. Rådata, som är en relativ term, i sin mest grundläggande form, för temperaturutläsningar skulle tillochmed kunna sägas ha enheten volt eller kanske ADU.

Men i A/D omvandlare går också information förlorad eftersom de inte har oändlig upplösning och AD omvandlarna inte heller oändlig inimpedans.

Att tro att temperature.global presenterar något som har med rådata att göra är bara okunnigt. Hur än rådata må definieras i detta sammanhang är det inte rådata längre efter QC-maskinen och än mindre efter "Data functions" vars funktioner är helt och hållet okända.
Senast redigerad av MrArtur 2022-11-05 kl. 16:07.
Citera
2022-11-05, 15:50
Medlem
Citat:
Data ger stöd för att det blir varmare, vilket var vad som diskuterades ju nu. Dvs, givet att man hanterar data på ett rimligt sätt.
Citera
2022-11-05, 17:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Självklart inte. Rådata ger ingen information öht. Data måste struktureras bearbetas och behandlas och tolkas innan det kan ge någon information och då är det inte rådata längre. Rådata, som är en relativ term, i sin mest grundläggande form, för temperaturutläsningar skulle tillochmed kunna sägas ha enheten volt eller kanske ADU.

Men i A/D omvandlare går också information förlorad eftersom de inte har oändlig upplösning och AD omvandlarna inte heller oändlig inimpedans.

Att tro att temperature.global presenterar något som har med rådata att göra är bara okunnigt. Hur än rådata må definieras i detta sammanhang är det inte rådata längre efter QC-maskinen och än mindre efter "Data functions" vars funktioner är helt och hållet okända.
Det där svamlet är så dumt så jag kommenterar det inte ens.

Citat:
Data ger stöd för att det blir varmare, vilket var vad som diskuterades ju nu. Dvs, givet att man hanterar data på ett rimligt sätt.
Som du vet har temperaturen varierat i alla tider. Den lilla höjningen sedan lilla istiden kan mycket väl vara en naturlig variation.
Citera
2022-11-05, 18:02
Medlem
Citat:
Som du vet har temperaturen varierat i alla tider. Den lilla höjningen sedan lilla istiden kan mycket väl vara en naturlig variation.
Även naturliga förändringar har en orsak, bara en naturlig orsak. Ingen har kommit på en naturlig mekanism som skulle gett den observerade uppvärmningen. Det finns lite handviftande om kosmiska strålar etc, men inget som passar observationer.
Citera
2022-11-06, 19:34
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:

Finns den här rådatan att studera själv någonstans? Helst på ett enkelt sätt där man bara visar temperatur utvecklingen från olika mätstationer över tiden.

Det fanns tidigare en hemsida som drevs av en klimatskeptiker. Där fanns det historisk data från mätstationer över hela världen (vissa med data så långt tillbaka som 1700-talet), och man kunde själv se utvecklingen över tiden.
Tyvärr kan jag inte hitta hemsidan nu, och mannen som drev den lever inte längre, tror jag. Nån som vet vad jag pratar om?

Men jag minns att mätstationer som fanns i närheten av platser som genomgått stor urbanisering visade ökad temperatur, medan andra mätstationer visade samma, eller ibland även lägre, temperatur.
Citera
2022-11-06, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Finns den här rådatan att studera själv någonstans? Helst på ett enkelt sätt där man bara visar temperatur utvecklingen från olika mätstationer över tiden.
Något sådant här?
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/station_data_v4_globe/
Citera
2022-11-06, 20:37
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Något sådant här?
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/station_data_v4_globe/

Ja tack, den var bra. En sak jag kan notera på en gång är att platser som genomgått stor urbanisering visar större ökning än mer avlägsna mätstationer.
Data från såna platser borde nästan tas bort för att få mer korrekt resultat.
Citera
2022-11-07, 21:04
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
All den där pseudoskepsism vi sett i tråden från förnekare som ifrågasätter nasas, NOAAs MetOffice's osv temperaturserier och rullat ut för i stort sett allt inom mainstream klimatvetenskap?

det evaporerar fullständigt när de går in i twighlight zone av webbplatser som denna och andra sidor som sprider det de vill höra. Ett och endast ett krav; säg vad de vill höra, så blir du förklarad som en auktoritet.

Och de föredrar att bli kallade skeptiker framför förnekare.

Det måste förtjänas, förnekare. Ni kommer alltid att kallas förnekare och aldrig skeptiker, av skeptiker, som vet vad ordet betyder.
Ja, för nu finns det ju "valförnekare" också enligt SVT igår. Trenden är att alla som inte håller med etablissemanget in i minsta millimeter ska etiketteras, epitetsättas för att kunna hånas maximalt. Verkligen demokratiskt... Metoden känns väl igen från det gamla Sovjet med flera kommunistländer.
Citera
2022-11-07, 21:11
Medlem
Karmans avatar
Det är ju helt otroligt att man i varenda Rapportsändning, Ekosändning, etc. kan skylla varenda väderkatastrof på Climate Change-teorin. Som om det inte funnits oväder och väderkatastrofer tidigare! Det är helt oveteskapligt att göra så och de borde skämmas. Det visar också vilka notoriska lögnare och billiga propagandister mainstreammedia och övrigt globalt etablissemang är i dagsläget.
Citera
2022-11-07, 21:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Jag har funderat på en grej.
Vi kan alla se att temperaturen ökar efter lilla istiden.
Och att co2 påskyndar den naturliga uppvärmningen. Det verkar nästan alla vara överens om.

Men vad jag inte förstår är varför vi får rapporter om extremväder osv. Och ofta kommer kommentarer som värsta någonsin.
Och det rapporteras om att det skulle vara fler och värre katastrofer överallt.

Men enligt ipcc egna statistik har ju inga extremväder ökat.

Hur kommer det sig att så många inte kan tyda ipcc:s statistik?

Och är det ok att media hela tiden skriker om klimatförändringar och katastrofer som något nytt fenomen. Att det skulle vara värre nu etc.

När det i själva verket inte något har förändrats
Det "lustiga" är väl att temperaturen började stiga innan industrialismen rimligtvis hade kunnat påverka klimatet. Ingen har ännu kunnat förklara varför det var så.

Och när det gäller "ökningen" av antalet väderkatastrofer, "extremväder" etc, så ljuger man ju uppenbart för att stärka sin story till allmänheten. Det är ju bara att titta på hysterin och skrämselpropagandan i snart sagt varenda Rapportsändning som ett exempel. Ju större lögnen är, desto lättare går folk på den som bekant. Och rädda människor är lätta att styra.
Citera
2022-11-07, 21:30
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det "lustiga" är väl att temperaturen började stiga innan industrialismen rimligtvis hade kunnat påverka klimatet. Ingen har ännu kunnat förklara varför det var så.

Och när det gäller "ökningen" av antalet väderkatastrofer, "extremväder" etc, så ljuger man ju uppenbart för att stärka sin story till allmänheten. Det är ju bara att titta på hysterin och skrämselpropagandan i snart sagt varenda Rapportsändning som ett exempel. Ju större lögnen är, desto lättare går folk på den som bekant. Och rädda människor är lätta att styra.

Vi har ju olika perioder, dvs kalla perioder och varma perioder.
Från 1350 till ca 1800 Så hade vi en period man kallade för lilla istiden.
Under 1600 talet va det jävligt kallt.

Så efter 1800 så började en värmeperiod igen. Så att tempen ökar är väl att förvänta sig när vi hamnar i en värmeperiod.
Sen e frågan om vi påskyndar uppvärmingen genom extra utsläpp av co2. etc.
Vi är ju en satans massa människor nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in