• 1
  • 2
2022-11-07, 16:32
Medlem
AlPereiras avatar
Problemet är så som rubriken lyder. Slarvat bort påsen med alla bultar tillhörande vinterdäcken, som jag fick vid senaste bytet i våras. Ringde Mekonomen, som sa att så länge det inte är låsbultar på bilen och jag då även slarvat bort låshylsan, så ska det inte vara några problem. Har jag låsbultar? Vet väl fan inte jag? Hur vet man det? Förklara för mig som om jag vore ett barn, för jag begriper mig inte på bilar mer än att köra dem. Och knappt det.
Citera
2022-11-07, 16:42
Medlem
killawifes avatar
Ta en bild på en fälg, lägg upp den på en bildsajt och posta länken här så får du ett svar. Skriv även vilken bilmodell du har så får du info om vilka bultar eller muttrar du ska ha.
Citera
2022-11-07, 16:51
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlPereira
Problemet är så som rubriken lyder. Slarvat bort påsen med alla bultar tillhörande vinterdäcken, som jag fick vid senaste bytet i våras. Ringde Mekonomen, som sa att så länge det inte är låsbultar på bilen och jag då även slarvat bort låshylsan, så ska det inte vara några problem. Har jag låsbultar? Vet väl fan inte jag? Hur vet man det? Förklara för mig som om jag vore ett barn, för jag begriper mig inte på bilar mer än att köra dem. Och knappt det.
Ser hjulbultarna ut som en hexagon? https://www.google.se/search?q=hjulb...kjmgrqQRMCSnoM.
Citera
2022-11-07, 16:56
Medlem
Ser en hjulbult/mutter på varje hjul olik ut än de andra har du låsbult.
Citera
2022-11-07, 17:17
Medlem
Citat:

Hmm låter lite märkligt att man kan slarva bort en hel påse med hjulbultar.. Kolla igenom hela bakluckan inkl alla fack Kanske ligger nånstans..
Citera
2022-11-07, 18:05
Medlem
Om det var bultar i påsen så är det bara bra att de inte finns kvar längre.
Gå och köp hjulskruvar istället för bult.
En bult är som bekant en gänglös stång.

Eller lämna in bilen så löser de allt åt dig.
Ja med lite tur då. För sist jag lämnade in min bil på Mekonomen så kapade de skruvarna med en vinkelslip/kap. De passade även på att göra fina hack i min fälg med samma verktyg.
Någon ersättning fick jag inte.
Det finns dock andra bilverkstäder som tur är.
Citera
2022-11-07, 18:08
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Om det var bultar i påsen så är det bara bra att de inte finns kvar längre.
Gå och köp hjulskruvar istället för bult.
En bult är som bekant en gänglös stång.

Eller lämna in bilen så löser de allt åt dig.
Ja med lite tur då. För sist jag lämnade in min bil på Mekonomen så kapade de skruvarna med en vinkelslip/kap. De passade även på att göra fina hack i min fälg med samma verktyg.
Någon ersättning fick jag inte.
Det finns dock andra bilverkstäder som tur är.
Så du menar att du ska ha ersättning för att du klantat dig med låsverktyget, jag tolkar det som att du slarvat bort det annars hade du väl inte lämnat in bilen på verkstad?
Citera
2022-11-07, 20:02
Medlem
cacas avatar
Citat:
Fungerar inte hjulbultarna du har till sommar däcken även till vinterdäcken? Om nej så köp nya.
Citera
2022-11-07, 22:29
Medlem
Frågan är inte så enkel att besvara utan måste delas upp i minst två delar.
Förutom att det är skillnad på HJULMUTTRAR och HJULSKRUVAR - HJULBULTAR FINNS INGET SOM HETER.

En "gummigubbe" klarar med lätthet att demontera låsmuttrar/-skruvar.
Man slår helt enkelt på en lämplig 12-kanthylsa.
Kunden får således betala för 4 st 12-kanthylsor + merarbetet(för att ha slarvat bort "nyckeln")

Därefter är det mycket mycket viktigt att veta om hjulmuttrarn/-skruvarna har koniska eller sfäriska säten.
Sådant kan inte Mekonomen avgöra - men är mycket viktigt att få rätt.
Kolla för säkerhets skull med märkesverkstaden.
Är det pirat-/eftermarknadsfälgar kan det vara vilken typ av hjulmuttrar-/skruvar som helst.
Finns även andra typer av hjulskruvar/-muttrar än de två jag nämnt.
T ex med påvalsad planbricka mot plant säte/botten i fälgen.

Härutöver olika diametrar, 12 och 14 vanligast, samt olika gängstigningar.

Som sagt, inte bra och gå till Mekonomen och handla.
Citera
2022-11-08, 12:03
Medlem
Citat:

Kolla hålen i vinterfälgarna, är kanterna koniska ska du ha koniska muttrar. Är ytan platt med ett "rakt" hål igenom så är det sväriska muttrar, dvs de är platta och konformade.

Du kan även möta hålen själv, ifrån insidan, så får du diametern.

Gängstigning brukar vara standard, men inte helt hundra säkert. Det kan iof Mekonomen hjälpa dig med pinnskruvarna är en del av bilen och inte fälgarna. Och även diametern om du inte orkar möta själv.
Citera
2022-11-08, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Hmm låter lite märkligt att man kan slarva bort en hel påse med hjulbultar.. Kolla igenom hela bakluckan inkl alla fack Kanske ligger nånstans..

Mer troligt än att slarva bort halva...
Citera
2022-11-08, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Kolla hålen i vinterfälgarna, är kanterna koniska ska du ha koniska muttrar. Är ytan platt med ett "rakt" hål igenom så är det sväriska muttrar, dvs de är platta och konformade.

Du kan även möta hålen själv, ifrån insidan, så får du diametern.

Gängstigning brukar vara standard, men inte helt hundra säkert. Det kan iof Mekonomen hjälpa dig med pinnskruvarna är en del av bilen och inte fälgarna. Och även diametern om du inte orkar möta själv.
Din definition på sfäriska säten stämmer inte.
De är just - sfäriska = halvrunda - och INTE rakt koniska.

Diametern på pinnskruvarna - på vanliga personbilar - är 14 mm, ½"(12.7 mm) eller 12 mm.
Gängorna kan vara mm eller withwort.(i folkmun fingänga eller grovgänga)
Gängstigningen vanligen 1,25 mm eller 1,5 mm per tum.

Nyckelvidden kan variera mellan 17 mm(ofta tyska bilar), 19 mm(vanligast) samt 21 mm(fram för allt japanska bilar).

Multiplicera variablerna så får du fram rätt många, klart divergerande muttrar och skruvar.

Många muttrars/skruvars gänga kan SE lika ut - och kan med kraftig mutterdragare gå att få på plats - men att demontera dem kan vara praktiskt taget omöjligt, då gängan skär ihop.
Resultatet kan bli att pinnskruven/skruven går av eller att navet blir "gänglöst".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in