• 1
  • 2
2022-11-07, 16:32
Medlem
AlPereiras avatar
Problemet r s som rubriken lyder. Slarvat bort psen med alla bultar tillhrande vinterdcken, som jag fick vid senaste bytet i vras. Ringde Mekonomen, som sa att s lnge det inte r lsbultar p bilen och jag d ven slarvat bort lshylsan, s ska det inte vara ngra problem. Har jag lsbultar? Vet vl fan inte jag? Hur vet man det? Frklara fr mig som om jag vore ett barn, fr jag begriper mig inte p bilar mer n att kra dem. Och knappt det.
Citera
2022-11-07, 16:42
Medlem
killawifes avatar
Ta en bild p en flg, lgg upp den p en bildsajt och posta lnken hr s fr du ett svar. Skriv ven vilken bilmodell du har s fr du info om vilka bultar eller muttrar du ska ha.
Citera
2022-11-07, 16:51
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlPereira
Problemet r s som rubriken lyder. Slarvat bort psen med alla bultar tillhrande vinterdcken, som jag fick vid senaste bytet i vras. Ringde Mekonomen, som sa att s lnge det inte r lsbultar p bilen och jag d ven slarvat bort lshylsan, s ska det inte vara ngra problem. Har jag lsbultar? Vet vl fan inte jag? Hur vet man det? Frklara fr mig som om jag vore ett barn, fr jag begriper mig inte p bilar mer n att kra dem. Och knappt det.
Ser hjulbultarna ut som en hexagon? https://www.google.se/search?q=hjulb...kjmgrqQRMCSnoM.
Citera
2022-11-07, 16:56
Medlem
Ser en hjulbult/mutter p varje hjul olik ut n de andra har du lsbult.
Citera
2022-11-07, 17:17
Medlem
Citat:

Hmm lter lite mrkligt att man kan slarva bort en hel pse med hjulbultar.. Kolla igenom hela bakluckan inkl alla fack Kanske ligger nnstans..
Citera
2022-11-07, 18:05
Medlem
Om det var bultar i psen s r det bara bra att de inte finns kvar lngre.
G och kp hjulskruvar istllet fr bult.
En bult r som bekant en gngls stng.

Eller lmna in bilen s lser de allt t dig.
Ja med lite tur d. Fr sist jag lmnade in min bil p Mekonomen s kapade de skruvarna med en vinkelslip/kap. De passade ven p att gra fina hack i min flg med samma verktyg.
Ngon ersttning fick jag inte.
Det finns dock andra bilverkstder som tur r.
Citera
2022-11-07, 18:08
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Om det var bultar i psen s r det bara bra att de inte finns kvar lngre.
G och kp hjulskruvar istllet fr bult.
En bult r som bekant en gngls stng.

Eller lmna in bilen s lser de allt t dig.
Ja med lite tur d. Fr sist jag lmnade in min bil p Mekonomen s kapade de skruvarna med en vinkelslip/kap. De passade ven p att gra fina hack i min flg med samma verktyg.
Ngon ersttning fick jag inte.
Det finns dock andra bilverkstder som tur r.
S du menar att du ska ha ersttning fr att du klantat dig med lsverktyget, jag tolkar det som att du slarvat bort det annars hade du vl inte lmnat in bilen p verkstad?
Citera
2022-11-07, 20:02
Medlem
cacas avatar
Citat:
Fungerar inte hjulbultarna du har till sommar dcken ven till vinterdcken? Om nej s kp nya.
Citera
2022-11-07, 22:29
Medlem
Frgan r inte s enkel att besvara utan mste delas upp i minst tv delar.
Frutom att det r skillnad p HJULMUTTRAR och HJULSKRUVAR - HJULBULTAR FINNS INGET SOM HETER.

En "gummigubbe" klarar med ltthet att demontera lsmuttrar/-skruvar.
Man slr helt enkelt p en lmplig 12-kanthylsa.
Kunden fr sledes betala fr 4 st 12-kanthylsor + merarbetet(fr att ha slarvat bort "nyckeln")

Drefter r det mycket mycket viktigt att veta om hjulmuttrarn/-skruvarna har koniska eller sfriska sten.
Sdant kan inte Mekonomen avgra - men r mycket viktigt att f rtt.
Kolla fr skerhets skull med mrkesverkstaden.
r det pirat-/eftermarknadsflgar kan det vara vilken typ av hjulmuttrar-/skruvar som helst.
Finns ven andra typer av hjulskruvar/-muttrar n de tv jag nmnt.
T ex med pvalsad planbricka mot plant ste/botten i flgen.

Hrutver olika diametrar, 12 och 14 vanligast, samt olika gngstigningar.

Som sagt, inte bra och g till Mekonomen och handla.
Citera
2022-11-08, 12:03
Medlem
Citat:

Kolla hlen i vinterflgarna, r kanterna koniska ska du ha koniska muttrar. r ytan platt med ett "rakt" hl igenom s r det svriska muttrar, dvs de r platta och konformade.

Du kan ven mta hlen sjlv, ifrn insidan, s fr du diametern.

Gngstigning brukar vara standard, men inte helt hundra skert. Det kan iof Mekonomen hjlpa dig med pinnskruvarna r en del av bilen och inte flgarna. Och ven diametern om du inte orkar mta sjlv.
Citera
2022-11-08, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Hmm lter lite mrkligt att man kan slarva bort en hel pse med hjulbultar.. Kolla igenom hela bakluckan inkl alla fack Kanske ligger nnstans..

Mer troligt n att slarva bort halva...
Citera
2022-11-08, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Kolla hlen i vinterflgarna, r kanterna koniska ska du ha koniska muttrar. r ytan platt med ett "rakt" hl igenom s r det svriska muttrar, dvs de r platta och konformade.

Du kan ven mta hlen sjlv, ifrn insidan, s fr du diametern.

Gngstigning brukar vara standard, men inte helt hundra skert. Det kan iof Mekonomen hjlpa dig med pinnskruvarna r en del av bilen och inte flgarna. Och ven diametern om du inte orkar mta sjlv.
Din definition p sfriska sten stmmer inte.
De r just - sfriska = halvrunda - och INTE rakt koniska.

Diametern p pinnskruvarna - p vanliga personbilar - r 14 mm, "(12.7 mm) eller 12 mm.
Gngorna kan vara mm eller withwort.(i folkmun fingnga eller grovgnga)
Gngstigningen vanligen 1,25 mm eller 1,5 mm per tum.

Nyckelvidden kan variera mellan 17 mm(ofta tyska bilar), 19 mm(vanligast) samt 21 mm(fram fr allt japanska bilar).

Multiplicera variablerna s fr du fram rtt mnga, klart divergerande muttrar och skruvar.

Mnga muttrars/skruvars gnga kan SE lika ut - och kan med kraftig mutterdragare g att f p plats - men att demontera dem kan vara praktiskt taget omjligt, d gngan skr ihop.
Resultatet kan bli att pinnskruven/skruven gr av eller att navet blir "gnglst".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in