2022-11-07, 11:26
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
På damsidan blir det så klart ett enormt vacuum efter Johaug, och många lär nog tänka "Jaja, ni hade inte haft en chans om Johaug hade varit med".

Fast det där blir ju en väldigt konstig diskussion. Ska man resonera så varje gång en dominant inom en sport lagt av?
Citera
2022-11-07, 11:38
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Fast det där blir ju en väldigt konstig diskussion. Ska man resonera så varje gång en dominant inom en sport lagt av?

Det är helt naturligt att göra det, och det gör man väl också? Det är ofrånkomligt. Så man försöker rationalisera och tänka typ "Hon hade varit ett år äldre och kanske inte varit lika bra, hon kunde ha blivit skadad, eller sjuk, eller dopat sig igen". Må så vara, men när någon är så enormt dominant som Johaug varit i sin gren, och slutar på topp - bara en sån sak - så vore det mycket konstigare om man inte alls resonerade i de banorna.
Citera
2022-11-07, 12:11
Medlem
katws avatar
Citat:
Det är helt naturligt att göra det, och det gör man väl också? Det är ofrånkomligt. Så man försöker rationalisera och tänka typ "Hon hade varit ett år äldre och kanske inte varit lika bra, hon kunde ha blivit skadad, eller sjuk, eller dopat sig igen". Må så vara, men när någon är så enormt dominant som Johaug varit i sin gren, och slutar på topp - bara en sån sak - så vore det mycket konstigare om man inte alls resonerade i de banorna.

Hur länge ska du tänka i "dom banorna" då? Bara den här säsongen eller i flera år framöver? Det är ju ett naturligt kretslopp att stjärnor kommer och går och nya tar över.
Senast redigerad av katw 2022-11-07 kl. 12:14.
Citera
2022-11-07, 12:30
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Det blir en konstig säsong, helt klart. Jag antar att man måste tänka om helt och se och uppskatta saker utifrån andra parametrar än tidigare. Framför allt på herrsidan blir det ju extremt kännbart att ryssarna inte är med, och hur man ska kunna engagera sig i kampen om medaljer och topplaceringar i deras frånvaro vet jag inte riktigt. De som har lättast för det är förmodligen norrmännen, för de brukar vara väldigt nationalistiska och enögda och har ju aldrig sett det som ett problem när deras åkare dominerat fullständigt. Medaljer är allt som räknas för den sista Sovjetstaten.

På damsidan blir det så klart ett enormt vacuum efter Johaug, och många lär nog tänka "Jaja, ni hade inte haft en chans om Johaug hade varit med". Här blir det inte lika märkbart att Ryssland inte är med, men det är klart att man hade velat se ryskorna ändå, inte minst för att de har några duktiga juniorer. Där tror jag att mitt fokus kommer att ligga, på att se vad som kommer underifrån och även hur de som så smått redan börjat etablera sig fortsätter att utvecklas. Men i nuläget får jag erkänna att mitt intresse för att följa längdsporten i vinter är ytterst litet. Hur gör ni andra för att hålla uppe intresset i vinter? Vad har ni för strategier? Även om det går att förtränga i efterhand vilka som var med och inte så är det ju svårare att göra det här och nu, och det finns ju en gräns för hur mycket man kan ljuga för sig själv.

Citat:

Så kommer jag inte tänka. Man kan ju bara tävla mot de som faktiskt ställer upp. Som katw skriver, att giganter i olika sporter slutar händer ju hela tiden, det är ju en del av sportens kretslopp.

Jag kommer inte ha några problem hålla intresset uppe för att följa tävlingarna i vinter och några knep lär inte behövas för det. På damsidan kommer det ju t o m vara öppnare om vem som skall vinna på distans.
Citera
2022-11-07, 12:34
Medlem
Jag får sålla mig till sidan som framhåller att konkurrensen (tillfälligt) är lägre i vinter utan Ryssland och Johaug. Johaugs fall är naturligt men tråkigt att inte ha med ryssarna, i synnerhet på herrsidan då vi istället för superkampen Kläbo Bolshunov får Kläbo som överlägsen dominant (om tidigare år spelar någon roll). Det som man får hoppas på är att någon svensk herre kan ta kliv relativt norrmännen och att damerna dominerar.
Citera
2022-11-07, 12:42
Medlem
Alkibiadess avatar
Östberg har i alla fall fått godkänt på hälsotesten så henne får vi se i vinter.
Citera
2022-11-07, 12:46
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Hur länge ska du tänka i "dom banorna" då? Bara den här säsongen eller i flera år framöver? Det är ju ett naturligt kretslopp att stjärnor kommer och går och nya tar över.

Det brukar så klart framför allt vara så första säsongen, när det är som mest påtagligt, sen lägger det sig. Man har heller inget val - man måste gå vidare om man fortsatt ska vara en del av sporten. Du skriver att "jag" tänker i de banorna, men det är nog rätt universellt och gäller både publik, media och utövarna själva när stora mästare lämnar scenen, även om de sistnämnda nog är de som har lättast för att anpassa sig till den nya verkligheten. Dels för att de måste, dels för att de kan utnyttja det nya läget till sin fördel.

Man är rätt naiv om man tror att inte både Johaug och ryssarna kommer att nämnas rätt ofta i media - och säkert här på Flashback också - under vintern, inte minst när det kommer till att värdera prestationer. "Hur hade det här stått sig om X hade varit med?" Det är så det fungerar.
Citera
2022-11-07, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Östberg har i alla fall fått godkänt på hälsotesten så henne får vi se i vinter.

Det är väl inte säkert att hon platsar i det norska landslaget. Hon har varit borta i två år och de få lopp hon gjode förra säsongen gjorde ingen beundrare av henne glad.
Citera
2022-11-07, 12:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Det är väl inte säkert att hon platsar i det norska landslaget. Hon har varit borta i två år och de få lopp hon gjode förra säsongen gjorde ingen beundrare av henne glad.

Åtta på 10 km fristil i Davos är väl ett helt OK resultat och håller hon den nivå så kommer hon vara given i det norska landslaget, särskilt som både Heidi och Fossesholm har haft problem.
Citera
2022-11-07, 13:17
Medlem
katws avatar
Citat:

Utmärkt
Citera
2022-11-07, 13:18
Medlem
Citat:

Brukar lägga sig ganska fort. Jag ger det en säsong. Sen brukar nya dominanter dyka upp att förhålla sig till.

Men jag tror Frida känner att det är jävligt skönt att hon hann slå Johaug tre gånger innan hon la av i alla fall.

Linn hann slå Stina också.
Citera
2022-11-07, 14:28
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Försäsongens bästa nyhet!
Bara att få se en frisk Östberg tillbaka i spåret gör det värt att se loppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in