2022-12-06, 18:30
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Jo, jag vet, och på själva upploppet var det ingen tvekan om att Frida var starkare och att ett spårbyte inte hade gjort någon nytta. Det var mer det att det faktumet rimmade illa med de faktiska intrycken på bortre lång. Jag tror som frankkk att det hade varit att föredra att försöka gå förbi och stressa redan där när hon hade flyt, fart och momentum. Start och stopp sådär är inte helt lätt att hantera.

Men oavsett så var ju Frida stark och att TUW såg bättre ut i rygg där berodde säkerligen delvis på att Frida sparade några procent medan TUW ju verkligen matat för att komma ikapp och hade högre fart in i ryggen. Frida naturligtvis den rättmätige vinnaren alldeles oavsett, men jag är nyfiken på scenariot där TUW byter spår innan.
TUW var nog helt enkelt bara slutkörd, hon fick gå hårt tidigt i backen bara för att komma fram och väl på upploppet var nog krafterna helt borta.

Känns dock som hon är starkare än tidigare även i sprinten. Rätt tydlig 3:a efter Maja och Emma och hade det inte varit för att hon gick en stenhård semi mot de två i Ruka är jag övertygad om att hon slagit Hagström i finalen.
Citera
2022-12-06, 18:42
Medlem
Alkibiadess avatar
Kläbo missar hela Beitostölen.
Citera
2022-12-06, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Känns dock som hon är starkare än tidigare även i sprinten. Rätt tydlig 3:a efter Maja och Emma och hade det inte varit för att hon gick en stenhård semi mot de två i Ruka är jag övertygad om att hon slagit Hagström i finalen.

Anledningen till att hon var nära Hagström där var dock för att denne tappade all fart in på upploppet när Maja ramlade.
Citera
2022-12-06, 18:55
Medlem
rainbowias avatar
TUW är en underskattad avslutare. Har väl i flera år avancerat slutet på lopp de sista 2-3km (även på intervallstarter) även när det var mediokra placeringar.
Citera
2022-12-06, 19:04
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
TUW är en underskattad avslutare. Har väl i flera år avancerat slutet på lopp de sista 2-3km (även på intervallstarter) även när det var mediokra placeringar.
Hon är en underskattad skidåkare i största allmänhet, i såväl Sverige som i Norge.
För två år sen var väl tvillingsyster Lotta nästan bättre men de har verkligen utvecklats olika. Lotta framstår som en buffel i spåret (och vid sidan av) medan Tiril är betydligt smidigare - sen verkar många ”bunta ihop dem” tyvärr
Citera
2022-12-06, 19:30
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Hon är en underskattad skidåkare i största allmänhet, i såväl Sverige som i Norge.
För två år sen var väl tvillingsyster Lotta nästan bättre men de har verkligen utvecklats olika. Lotta framstår som en buffel i spåret (och vid sidan av) medan Tiril är betydligt smidigare - sen verkar många ”bunta ihop dem” tyvärr

Jag tycker hon är ganska cool med en hel del av glimten i ögat.
Citera
2022-12-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg

Dom verkar i alla fall ha olika humör de norska tvillingarna. Tiril verkar vara en lugn och sympatisk person medan Lotta är bråkig, aggresiv och allmänt osympatisk.
Citera
2022-12-06, 23:08
Medlem
Thax21s avatar
Devon Kershaw sågar de svenska fredagsskidorna i sin senaste podcast. Var uppenbart ute på banan att svenskarna och svenskorna gled sämre än konkurrenterna (Devon var på plats och hjälpte Kanada). "Crazy performance by Ebba to be fourth with the skis she had" var ett citat.

Verkar alltså som att det kanadensiska teamet är av samma uppfattning som de svenska herråkarna i denna fråga.
Citera
2022-12-06, 23:22
Medlem
Anmärkningsvärt att Lindström väljer bort sprinten för två distanslopp i Idre. Vet inte om det är något som spökar fysiskt med sprintåkningen, eller om man ska tyda det som att hon ser sina VC-chanser kunna komma i distans framöver(ett rimligt antagande i så fall, ska sägas).
Citera
2022-12-06, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Devon Kershaw sågar de svenska fredagsskidorna i sin senaste podcast. Var uppenbart ute på banan att svenskarna och svenskorna gled sämre än konkurrenterna (Devon var på plats och hjälpte Kanada). "Crazy performance by Ebba to be fourth with the skis she had" var ett citat.

Verkar alltså som att det kanadensiska teamet är av samma uppfattning som de svenska herråkarna i denna fråga.
Bra att få höra det av en oberoende på plats, de körde ju bra sedan på Söndagen så bitarna faller ju på plats.

Verkar ju också vara något skumt med skidorna under prologen till sprinten. Olle Jonsson som kvalade 49:a skriver att han tar med sig en bra genomförd prolog och Gisselman, Danielsson och Svensson får ju förnyat förtroende.

Och för att få perspektiv på de norska skidorna kan man ju titta på Joe Davies som alltså bytte nation för att få tävla i VC plötsligt bara är sekunder bakom Levielle och slår Cyr och Ritchie på norskvallade skidor.
Citera
2022-12-07, 08:27
Moderator
Dr Kings avatar
Frida verkar vilja köra allt i VM. Tveksamt om hon platsar i sprint om Jonna och Linn Svahn är tillbaka dock.
Citat:
Ser du dig själv ställa upp i en VM-sprint?
– Jag tänker inte stänga några dörrar.
Så du är lite sugen alltså?
– Ja, det är jag. Alltså platsar jag då kommer jag vara där.
Finns tanken på att ställa upp i alla VM-lopp?
– Ja, om jag inte stänger dörren för sprinten då tänker jag att jag åker allt.
https://www.svt.se/sport/langdskidor/frida-karlsson-oppnar-for-sprint-pa-vm
Citera
2022-12-07, 08:42
Medlem
FNLSs avatar
Jag ser hellre att hon vilas till distansloppen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem