2022-11-06, 19:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Citera gärna korrekt. Det jag skrev var alltså att antingen är uppgifterna autentiska eller också är det SE som har hittat på hela den där historien. Grejen med det här faktiskt ganska omfattande opelavsnittet i utredningen är alltså dels att det rör sig om uppgifter från flera håll, dels att de lämnas i relativt nära anslutning till händelsen, och dessutom att allting håller ihop väldigt bra. Du har alltså paret som skall ha bevittnat händelsen, det stöd som berättelsen får av andrahandsuppgifterna från jourhavande präst, det fysiska brevet en vecka senare från personen som skall ha varit med på ett sammanträde på Röda Korset. Det är just den här helheten som gör att de här uppgifterna nog måste betraktas som äkta och mycket trovärdiga, såvida det inte handlar om ett utstuderat och mycket ambitiöst försök från SE att vilseleda polisen förstås. Kanske skulle det (som du är inne på) gå att fantisera ihop ett tredje alternativ till förklaring, men då får man nog ta på sig foliehatten.

Varför klipper du i inläggen för!?

Du utelämnar helt möjligheten att det är en annan person som hittat på detta, vilket självfallet även är ett alternativ! Utan foliehatt.
Norrtäljebrevet (som du tydligen inte vill kommentera och klippte bort), "Kvinnan i trappen", Röda-kors brev och en hel mängd andra brev som alla kan bjuda på en rad olika alternativ med olika syften.
Alf Lundins lögner o.s.v.

Hur ska vi värdera det stöd som jourhavande präst ger?
Om jag ringer runt till 10 personer som sedan talar om detta för polisen. Ökar tillförlitligheten i uppgifterna då? Det är fortfarande samma källa, eller hur.
Citera
2022-11-06, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Bläddrar du tillbaka så ser du exempel.

Men andra alternativ är så klart att det är en person som, efter att ha läst artiklarna om Hongelin, hittar på en story.
Eller en person som faktiskt gjort den här iakttagelsen, men en helt annan tid eller kanske t.o.m. dag.

Eller som sagt en person som gjorde denna iakttagelsen precis i anslutning till mordet.

Sedan är även frågan vem det är som personen(kvinnan här) iakttar. En person som inte har med mordet att göra, eller gärningsmannen?

Eller ser du också bara 2 alternativ?
Nej jag försöker sätta mig in i frågeställningen.
Citera
2022-11-06, 21:03
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
HM tyckte ju SA-spåret var fortfarande intressant.

För femtioelfte gången.

HM säger att motivbilden är intressant, men att det inte finns nåt konkret i spåret.
Jag tycker också att motivbilden är intressant, men tror stenhårt att SE är mördaren. Det är skillnad.
Citera
2022-11-06, 21:21
Medlem
Citat:
Fast nu var det behandladet av ME jag menade. Att han blev misstänkt är väl en sak men när inga bevis finns kanske man ska tänka om.

Så innan man misstänker någon ska man tänka om...

Att förhöra en misstänkt exfru i en av Sveriges viktigaste utredningar och mord är att gå över gränsen !?

Galet att Sverige har blivit så känsligt och lättkränkt 😊
Citera
2022-11-06, 21:23
Medlem
reinvests avatar
Värt att nämna är att KP nämner sannolika skäl i dessa två intervjuer.

https://www.svd.se/a/JojOq7/historiska-beskedet-om-palmemordet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/jdR3On/aklagaren-om-bevisningen-inte-sa-dum-sa-att

Åklagaren som satte dit både Lasermannen och Anna Lindh's mördare.
Citera
2022-11-06, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så innan man misstänker någon ska man tänka om...

Att förhöra en misstänkt exfru i en av Sveriges viktigaste utredningar och mord är att gå över gränsen !?

Galet att Sverige har blivit så känsligt och lättkränkt 😊

Kom igen nu, jag skrev inte innan man misstänker nån. Och det handlar inte om känslighet och lättkränkthet.

Edit: Det var inte att förhöra ME det handlade om.
Senast redigerad av Barkarrow 2022-11-06 kl. 22:45.
Citera
2022-11-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
För femtioelfte gången.

HM säger att motivbilden är intressant, men att det inte finns nåt konkret i spåret.
Jag tycker också att motivbilden är intressant, men tror stenhårt att SE är mördaren. Det är skillnad.

Även om du tror stenhårt på SE, är verkligen SA-spåret helt uteslutet då?
Citera
2022-11-07, 00:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vi pratar förbi varandra. Jag pratar teknisk bevisning. Det andra är bara spekulationer även om det räcker för skäligen misstänkt.

Jag tycker inte KP fördjupade sig i materialet. Han lyssnade på TP även om han inte kunde erkänna det.

Tvärtom är KP den enda utredare som har fördjupat sig vad gäller materialet från själva brottsplatsen. Sedan att läshuvud och förståelse saknas för att hänga med är en annan femma.

Eftervärlden kommer att ge KP rätt i att SE skulle ha tagits in för ytterligare förhör i, om inte i mars 1986 så åtminstone i slutet på juni, eller som senast efter förhöret med YN i början på 1987.

Så vänd på varenda sten så vi slipper sitta här om 130 år och älta samma saker i JTR-stil. Go get him!
Citera
2022-11-07, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tvärtom är KP den enda utredare som har fördjupat sig vad gäller materialet från själva brottsplatsen. Sedan att läshuvud och förståelse saknas för att hänga med är en annan femma.

Eftervärlden kommer att ge KP rätt i att SE skulle ha tagits in för ytterligare förhör i, om inte i mars 1986 så åtminstone i slutet på juni, eller som senast efter förhöret med YN i början på 1987.

Så vänd på varenda sten så vi slipper sitta här om 130 år och älta samma saker i JTR-stil. Go get him!

Vadå hänga med? Det är ju KP som saknar läshuvud och förståelse. Han blandade ju ihop när utstämplingen skedde och att gå på LJ och YN:s vittnesmål nästan enbart är direkt svagt. LJ sa nåt kepsliknande och YN:s väska kan vara vad som helst. Jag orkar inte älta längre. Kör på ni bara!
Citera
2022-11-07, 01:25
Medlem
Citat:
Kom igen nu, jag skrev inte innan man misstänker nån. Och det handlar inte om känslighet och lättkränkthet.

Edit: Det var inte att förhöra ME det handlade om.

Så det var inte att misstänka Engström eller att man förhörde ME som var problemet

Utan hur man förhörde ME...?

Det blir bara mindre och mindre...

Snart var det väl bara ett fel ordval som polisen använde mot en stackars dam...
Citera
2022-11-07, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så det var inte att misstänka Engström eller att man förhörde ME som var problemet

Utan hur man förhörde ME...?

Det blir bara mindre och mindre...

Snart var det väl bara ett fel ordval som polisen använde mot en stackars dam...

Man kan inte hålla på att pressa någon utan bevis. Det är helt taktlöst. Varför ska allt missförstås hela tiden?
Citera
2022-11-07, 02:09
Medlem
Citat:
Man kan inte hålla på att pressa någon utan bevis. Det är helt taktlöst. Varför ska allt missförstås hela tiden?

I detta fall är det okej att pressa någon som varit exfru till en misstänkt mördare.

Det var väl ingen tortyrkammare som ME utsattes för ?

Om det skulle visas sig att Engström är GM så har man troligen varit för mjuk mot ME...

Att ME inte skulle veta att SE är GM håller jag väldigt osannolikt om Engström är Palmes baneman

Är Engström oskyldig och ME fått pressade frågor så är det väl inte så farligt då ME faktiskt inte blev anklagad för något !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in