Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Och det borde även Lisbeth ha förstått, var min poäng.
Och möjligen (förmodligen) förstod de båda det också.
LP är chockad/förvirrad och vet inte om att det finns ett oskyldigt vittne som befinner sig i gränden.
SE under mordkvällen vet inte heller om LJ men DÅ drar han tydligt
INTEslutsatsen att det kan vara GM eftersom han inte berättar det för varken polis eller väktare.
Även fast han enligt egen uppgift ska springa in i gränden efter polisen för att tala om att mördaren har en blå täckjacka så verkar inte den saken vara i hans tankar.
Så när han
INTE vet om att LJ finns i gränden så gör/säger han
INGENTING som tyder på att han tror att mannen han sett ÄR GM. (under mordkvällen).
Trots detta om den "blå täckjackan".
Däremot i detta förhör som är en månad senare - när han
VET att LJ fanns i gränden och fått det bekräftat av två oberoende källor och antagligen mycket mer kött på benen - så är han ändå inne på att det kan vara mördaren han sett.
Endast baserat på att LJ skulle ha stått till höger och mördaren sprag till vänster om barackerna.
Det känns märkligt att tro det enligt vad jag skrev i mitt tidigare/längre inlägg.
En SE som kommer en minut sent och en mördare som sprungit in och ställt sig stilla 30 meter bort oför att glo mot mordplatsen medan folk börjar samlas där och står där då SE hunnit anlända?
LJ samtidigt stående på andra sidan barackerna?
Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Men ur perspektivet att SE skulle vara gärningsman, vad är då syftet med att börja ljuga ytterligare om denna person? Har han inte med alla uppgifter/lögner innan redan placerat sig som vittne på mordplatsen? Skulle det i detta sena skede vara det mest "vattentäta" alibit möjligen?
Det kanske inte bara är ett syfte - utan att han helt enkelt misslyckas med att försätta sig i en situation/tankevärld han inte varit i - och därför blir resultatet ologiskt,
Men det kan naturligtvis också finnas ett syfte i att hela tiden försöka leva sig in i situationen att GM är någon annan - någon med ett annat signalement.
Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Att SE inte sett LJ alls?
Redan den 1 mars nämner han iakttagelsen och alternativet med pusslande från media och icke verklighetsförankrade teckningar är en efterkonstruktion som inte håller måttet alls.
En orsak till att jag inte är helt säker på att SE sett LJ är eftersom det måste ske i ett extremt snävt tidsfönster
Som GM har han troligen sett LJ. Om han gjort det som vittne tycker jag hans berättelse håller ihop så dåligt att han istället kan ha överhört förhör eller diskussioner vid mordplatsen.
Det var mycket annat som borde stulit upp hans uppmärksamhet.